Opony Continental coraz bardziej zrównoważone | MOTOFAKTOR

Opony Continental coraz bardziej zrównoważone

M.in. guma z recyklingu, łuski ryżowe i plastikowe butelki są wykorzystywane przez Continental do opracowywania zrównoważonych opon.

 

 

Opony samochodowe są okrągłe, czarne i wykonane z gumy. Wystarczy jednak przyjrzeć im się bliżej, aby zobaczyć, że konstrukcja ogumienia i interakcja różnych materiałów, z których są wykonane, to rzecz niezwykle złożona. Specjaliści od materiałów i inżynierowie z firmy Continental wprowadzają na tym polu cichą rewolucję – najpóźniej do 2050 roku wszystkie opony mają być wykonane z materiałów zrównoważonych. Do osiągnięcia tego celu pozostała jeszcze długa droga, jednak krok po kroku widać już, jakie surowce znajdą w przyszłości zastosowanie przy konstrukcji opon. Należą do nich produkty odpadowe z rolnictwa (np. popiół z łusek ryżu), guma z mniszka lekarskiego, guma pochodząca z recyklingu czy butelki PET.

 

Claus Petschick, Head of Sustainability w Continental Opony 2023
Claus Petschick, Head of Sustainability w Continental Opony, Fot. Continental

Continental jest na dobrej drodze do stania się najbardziej postępowym producentem w branży oponiarskiej pod względem zrównoważonego rozwoju. Naszym celem jest wykorzystywanie 100% zrównoważonych materiałów w produktach oponiarskich najpóźniej do 2050 roku. Nasza innowacyjna moc pozwala na przełamywanie konwencji i tworzenie nowych, jeszcze bardziej zrównoważonych podstaw. Obejmuje to wszystkie etapy, począwszy od określenia pochodzenia i pozyskiwania materiałów, aż po ponowne wykorzystanie i recykling opon – mówi Claus Petschick, Head of Sustainability w Continental Opony, jasno określając misję firmy.

 

Już dziś w standardowej oponie Continental do samochodów osobowych stosuje się około 15-20% materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. Aby jeszcze bardziej zwiększyć udział tego typu surowców i chronić cenne zasoby, Continental stale analizuje i sprawdza wszystkie składniki wykorzystywane przy produkcji opon.

Zrównoważone materiały w produkcji opon wg wizji Continental, Źródło: Continental

Dopasowanie materiałów dla bezpieczeństwa

W zależności od zastosowania, pory roku i środowiska, w jakim będą funkcjonować, opony muszą spełniać określone wymagania – widać to na przykładzie konstrukcji bieżnika. Jednak w innych obszarach, na przykład w składzie mieszanki gumowej, zmiany te nie są tak łatwo widoczne. Opony do samochodów osobowych firmy Continental składają się aż ze stu różnych surowców.

 

Ich zestawienie ma duży wpływ na same opony oraz ich właściwości jezdne. Umiejętność zastosowania różnych materiałów o unikalnych właściwościach i współzależnościach w określony sposób jest dla inżynierów i ekspertów materiałowych firmy Continental skomplikowanym zadaniem. Tylko wtedy, gdy wszystkie materiały są idealnie dopasowane, można stworzyć bezpieczne, energooszczędne i trwałe opony o wysokich osiągach.

Kauczuk naturalny nadal niezbędny dzięki swoim wyjątkowym właściwościom

Kauczuk naturalny jest niezbędny do zapewnienia doskonałych osiągów opon. Produkt ten stanowi 10-40% mieszanki nowoczesnego ogumienia. Jego szczególne właściwości obejmują wysoki poziom wytrzymałości i trwałości, które są powodowane wywoływaną przez odkształcenia krystalizacją kauczuku.

 

Przemysł oponiarski jest największym konsumentem globalnej produkcji kauczuku, stanowiąc ponad 70% rynku. Continental uważa jednak gumę naturalną za materiał zrównoważony tylko wtedy, gdy jest pozyskiwana w sposób odpowiedzialny. Dlatego firma stosuje zintegrowane podejście mające na celu uczynienie złożonych i rozproszonych łańcuchów dostaw kauczuku naturalnego bardziej zrównoważonymi. Obejmuje ono wykorzystanie najnowocześniejszych technologii cyfrowych, lokalne zaangażowanie i ścisłą współpracę z kompetentnymi partnerami w celu poprawy przejrzystości i identyfikowalności w całym łańcuchu wartości.

 

W międzyczasie, dzięki projektowi Taraxagum, Continental realizuje innowacyjne podejście, aby zapewnić, że może stać się mniej zależny od kauczuku naturalnego, uprawianego głównie w południowo-wschodniej Azji. Producent opon pracuje wraz z partnerami nad uprzemysłowieniem wydobycia kauczuku naturalnego ze specjalnie uprawianych roślin mniszka lekarskiego.

Zrównoważone wypełniacze roślinne

Oprócz gumy, wypełniacze, takie jak krzemionka, są niezbędne do produkcji opon. Pomaga ona zoptymalizować takie cechy jak przyczepność, opór toczenia i trwałość ogumienia. W przyszłości, jako materiał źródłowy dla krzemionki produkowanej w sposób zrównoważony, używane maja być łuski ryżu. Jest to produkt odpadowy produkcji ryżu i nie może być wykorzystywany jako żywność czy pasza dla zwierząt. Krzemionka uzyskana z popiołu łusek ryżu jest bardziej energooszczędna w produkcji niż ta pochodząca z konwencjonalnych materiałów, takich jak piasek kwarcowy.

 

Oleje roślinne, takie jak olej rzepakowy i żywice oparte na materiałach odpadowych z przemysłu papierniczego i drzewnego, już teraz stanowią w oponach Continental alternatywę dla wypełniaczy opartych na ropie naftowej. Stosowane są tylko oleje, które spełniają techniczne normy jakości i nie nadają się do spożycia. Oleje i żywice pozwalają na elastyczność w zakresie mieszanek opon, a więc poprawiają przyczepność materiału.

Rozszerzanie gospodarki cyrkularnej

Continental dąży do tego, aby najpóźniej w 2050 roku produkcja opon była w pełni zrównoważona. Oprócz stosowania materiałów odnawialnych, firma systematycznie pracuje nad wykorzystaniem w produkcji ogumienia surowców pochodzących z recyklingu. Ma to zapewnić, że sadza, kolejny kluczowy wypełniacz w mieszankach gumowych, będzie mogła być w przyszłości pozyskiwana na dużą skalę.

 

Continental podpisał niedawno umowę rozwojową z Pyrum Innovations w celu dalszej optymalizacji recyklingu materiałów ze zużytych opon. W tym celu Pyrum rozkłada stare ogumienie na części składowe w piecu przemysłowym, stosując specjalny proces pirolizy – w ten sposób można wydobyć i poddać recyklingowi wartościowe surowce zawarte w oponach wycofanych z eksploatacji. Obie firmy pracują nad tym, aby w perspektywie średnioterminowej, oprócz bezpośredniego wykorzystania wysokiej jakości sadzy, pozyskać surowce z oleju pochodzącego z procesu pirolizy do produkcji opon Continental. W dłuższej perspektywie producent opon premium i Pyrum dążą do stworzenia koncepcji gospodarki cyrkularnej w obiegu zamkniętym dla recyklingu zużytych opon.

Proces pirolizy, Źródło: Continental

Guma z recyklingu opon wycofanych z eksploatacji

Oprócz pirolizy, Continental wykorzystuje również mechaniczną obróbkę opon wycofanych z eksploatacji – w szczególności guma, stal i kord tekstylny są oddzielane od siebie podczas wysoce zaawansowanego procesu. Guma jest następnie przygotowywana do ponownego wykorzystania jako część nowych mieszanek.

 

Continental ma bogatą historię konsekwentnego działania na rzecz wprowadzenia opon wycofanych z eksploatacji do gospodarki cyrkularnej w celu ochrony zasobów i środowiska. Materiał znany jako „Conti-Reclaim” jest pozyskiwany w ramach procesu bieżnikowania opon ciężarowych w zakładzie firmy w Stöcken w Hanowerze już od 2013 roku i od lat jest stosowany w produkcji opon. Aby rozszerzyć zakres zastosowań gumy z recyklingu i zoptymalizować jej właściwości dla różnych obszarów zastosowań, Continental wykorzystuje nie tylko „Conti-Reclaim”, ale także gumę z recyklingu pozyskiwaną od innych dostawców.

Guma z recyklingu, Fot. Continental

Butelki plastikowe z recyklingu w karkasie opony

Surowce z recyklingu odegrają dużą rolę w uczynieniu opon bardziej zrównoważonymi. Używamy takich materiałów, kiedy tylko jest to możliwe. Porównywalna jakość i właściwości tego typu materiału do surowców konwencjonalnych są dla nas kluczowe – mówi Petschick.

 

Przykładowo, Continental współpracuje z partnerami w celu uzyskania wysokiej jakości przędzy poliestrowej do swoich opon z przetworzonych butelek PET, które często kończą w spalarniach lub na wysypiskach śmieci. Dzięki technologii ContiRe.Tex, producent opon opracował bardziej energooszczędną i przyjazną środowisku alternatywę, która pozwala na ponowne wykorzystanie od dziewięciu do piętnastu plastikowych butelek na każdą oponę, w zależności od jej rozmiaru. Przetworzony PET zastąpił już konwencjonalny poliester w strukturze niektórych karkasów opon. Wykorzystywane butelki PET pochodzą wyłącznie z regionów, w których nie ma zamkniętej pętli recyklingu.

Technologia ContiRe.Tex, Źródło: Continental

Źródło: Continental

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).