Po teście opon w rozmiarze 205/55 R16, odpowiednim dla wielu aut kompaktowych, w tygodniku „Motor” (numer 19/2022) opublikowane zostało kolejne zestawienie. Tym razem dokładnie przetestowane zostały opony w rozmiarze 215/60 R17, pasujące do wielu popularnych SUV-ów. To bardzo ważna kategoria rynkowa, ponieważ wśród najchętniej kupowanych nowych samochodów w Polsce w ubiegłym roku, w pierwszej dziesiątce aż połowę stanowiły SUV-y i crossovery. Wybierając dziewięciu konkurentów do testu, redakcja zwracała uwagę nie tylko na rozmiar, ale także na podwyższoną nośność opon, aby odpowiadała specyfice takich pojazdów (indeks 96, pozwalający na obciążenie 710 kg).
Po skompletowaniu wszystkich wyników zwycięzcą testu została opona Continental PremiumContact 6. Co ważne, opona niemieckiego producenta wykazała przewagę w kategoriach szczególnie istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. W przypadku hamowania ze 100 km/h na mokrej nawierzchni, opona Continental wprost zdeklasowała rywali. Osiągnięty wynik – 53,6 m był o ponad 2 metry krótszy od kolejnej opony w zestawieniu i aż o 16,3 m krótszy od najsłabszej opony w stawce – to blisko cztery długości auta testowego! Najlepiej wypadła na nawierzchni suchej, uzyskując drogę hamowania 36,5 m, wobec 39,2 opony najsłabszej w próbie.
Opony do SUV-ów czy crossoverów muszą sprostać większej liczbie wyzwań, niż ich odpowiedniki do „zwykłych” aut osobowych. Przede wszystkim, ze względu na wyższą masę takich pojazdów, stosuje się opony o oznaczeniu XL (Extra Load), dla których zakres obciążeń opracowano z myślą o zapewnieniu większej nośności niż w przypadku standardowych opon do aut osobowych. Aby zapewnić bezpieczne hamowanie w każdych warunkach i precyzję prowadzenia, inżynierowie muszą uwzględnić wyższy środek ciężkości, dłuższy skok zawieszenia czy większy rozstaw kół. Wyniki testu w „Motorze” potwierdzają, że Continental PremiumContact 6 to niezwykle zrównoważona opona, zapewniająca najwyższy poziom bezpieczeństwa i najkrótsze drogi hamowania zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni – mówi Paweł Skrobisz, Kierownik Działu Technicznego Continental Opony Polska.
Kupując opony należy bezwzględnie przestrzegać specyfikacji i zaleceń producenta samochodu. Wybierając konkretny model opon warto natomiast wspomagać się niezależnymi testami, w których często wychodzą bardzo znaczące różnice pomiędzy dostępnymi na rynku produktami. Warto jednak zwrócić uwagę czy dany test został przeprowadzony w sposób rzetelny, w warunkach, które rzeczywiście pozwalają ocenić interesujący nas produkt – wyjaśnia Paweł Skrobisz.
Test opublikowany w tygodniku „Motor” przeprowadzony został w ośrodku badawczym, na certyfikowanych stanowiskach pokrytych asfaltem o jednakowym współczynniku przyczepności. Wszystkie badane opony zostały zamontowane na felgi aluminiowe i napompowane do ciśnienia zalecanego przez producenta auta testowego – w tym przypadku Dacii Duster. Samochody testowe wyposażone były w bardzo dokładny sprzęt pomiarowy pracujący w technologii GPS – aparatura o częstotliwości 100 Hz pozwalała na uzyskanie wyników z dokładnością do 1 cm. W realizacji testu brali udział kierowcy z wieloletnim doświadczeniem testowym i sportowym, inżynierowie oraz pracownicy warsztatu. W trakcie badań w samochodach wszystkie koła zmieniano ponad 100 razy.
Źródło: Continental