Zarówno producenci, dostawcy pojazdów, jak i cała branża motoryzacyjna, pracują nad tym, aby mobilność i łańcuch wartości stały się w przyszłości bardziej zrównoważone. Pojazdy elektryczne są kluczem do bardziej ekologicznej, przyszłościowej mobilności. Firma Continental koncentrując się nad stworzeniem odpowiednich opon do alternatywnych systemów napędowych, już w 2011 r. zaprezentowała na targach IAA Commercial Vehicle Show oponę Conti.eContact, dostosowaną do pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Obecnie, Continental wykorzystując swoje wieloletnie doświadczenie w projektowaniu opon, dąży do dostosowania całej swojej oferty do specyficznych wymagań alternatywnych systemów napędowych. Nowa, biała księga „Elektromobilność i opony” (ang. „Electric Mobility and Tires”) stanowi obszerne wprowadzenie do tematu projektowania opon do pojazdów elektrycznych. Znajdziemy w niej rozdziały poświęcone trendom mobilności elektrycznej, oponom do pojazdów elektrycznych, a także projektom pilotażowym i współpracy firmy z innymi dostawcami.
Opony do pojazdów elektrycznych i pojazdów o napędzie konwencjonalnym są zasadniczo takie same. Jednak elektryfikacja znacząco zmienia warunki, w jakich muszą pracować opony – mówi Annika Lorenz, szefowa działu Fleet Solutions Germany w Continental. Na świecie jeździ już 10 milionów samochodów elektrycznych. Jednak jeszcze przez jakiś czas, większość pojazdów, które poruszają się na naszych drogach, będą autami napędzanymi silnikami spalinowymi. Pojazdy elektryczne stanowią prawie 4% niemieckiego rynku, ale jest to karkołomne wobec około 96% udziału, jaki mają pojazdy benzynowe i wysokoprężne. Zauważamy trend, że zwłaszcza w branży flotowej nacisk na pojazdy elektryczne jest coraz większy – dodaje Lorenz.
W przypadku opon do wysokowydajnych pojazdów elektrycznych obowiązuje zasadniczo ta sama zasada, co w przypadku niskoemisyjnych pojazdów z silnikami spalinowymi – chodzi o niższe zużycie energii, niezależnie od rodzaju napędu. Biorąc pod uwagę samochody elektryczne, wyższa nośność, zoptymalizowany opór toczenia i niski poziom hałasu są szczególnie istotnymi kryteriami przy projektowaniu opon. Wymagania dla pojazdów użytkowych są jeszcze bardziej rygorystyczne, głównie w wyniku unijnej Dyrektywy w sprawie czystych pojazdów oraz narzędzia VECTO, które ma na celu zmniejszenie emisji CO2.
Mobilność elektryczna zmienia kierunek rozwoju opon. Wyzwanie polega na znalezieniu optymalnego połączenia różnych wymagań, tj. konieczności jednoczesnego osiągnięcia wysokich standardów bezpieczeństwa, prowadzenia i komfortu. Pojazdy elektryczne są cięższe niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi, co oznacza, że opony muszą być zaprojektowane tak, aby przenosić większe obciążenia. Aby spełnić wszystkie te wymagania, zarówno konstrukcja opony, jak i mieszanka gumowa są wciąż udoskonalane.
Wynikają z tego pewne sprzeczne cele, które muszą zostać rozwiązane na wysokim poziomie – chodzi o opór toczenia, hałas opony i jej żywotność. Nowe koncepcje i produkty firmy Continental, takie jak cyfrowe rozwiązania oferowane dla pojazdów użytkowych, wskazują drogę do konserwacji predykcyjnej i pokazują potencjał nowych materiałów, dzięki którym użytkowanie pojazdów jest wydajne, bezpieczne i zrównoważone.
Continental wykorzystuje swoją wiedzę zdobytą dzięki licznym współpracom i partnerstwom na rzecz rozwoju opon nowej generacji, na przykład z Extreme E, MOIA czy Futuricum. Inżynierowie z Continental, zarówno po stronie samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych, połączyli siły z producentami i klientami, aby pracować nad nowymi koncepcjami i badać, które rozwiązania najlepiej sprawdzają się w praktyce. Biała księga wykorzystuje osiem przykładów, aby zilustrować różne aspekty będące w czołówce rozwoju w segmentach samochodów elektrycznych, ciężarówek i autobusów. Biała księga oferuje kompleksowy pakiet materiałów, aby dać czytelnikowi solidne zrozumienie tematu i ogólnego kontekstu.
Biała księga Continental „Elektromobilność i opony” w wersji angielskiej jest dostępna TUTAJ.
Źródło: Continental