Obecnie każda licząca się marka oferuje model samochodu uterenowionego, a sprzedaż tego rodzaju aut szybko rośnie na całym świecie. Polska nie pozostaje w tyle, a producenci dużych aut systematycznie notują wzrosty sprzedaży, co widać na polskich drogach. Wraz z rosnącą popularnością samochodów typu SUV, rośnie udział dużych opon, dostosowanych do tego typu pojazdów.
Jako dystrybutor opon Yokohama w 2017 roku odnotowaliśmy 25 proc. wzrost sprzedaży opon do SUV-ów i aut terenowych w porównaniu z poprzednim rokiem i aż 60-proc. wzrost względem 2015 roku. Najpopularniejszy jeszcze rok temu rozmiar 225/65R17 102H spada aktualnie w rankingu, a jego miejsce zajmują rozmiary o większej średnicy felgi i niższym profilu.
ITR CEE, oficjalny dystrybutor opon Yokohama w Polsce - Artur PosłusznyOpony do pojazdów SUV i crossover (CUV) projektowane są z uwzględnieniem większej wagi samochodów, o wyżej położonym środku ciężkości. Charakteryzuje je odpowiednio większa wytrzymałość, a także rozwiązania zapewniające dodatkową moc i sztywność, umożliwiające bezpieczne prowadzenie i hamowanie.
Aby dobrać właściwie ogumienie, należy określić najważniejsze cechy użytkowania, takie jak styl jazdy czy warunki drogowe – drogi miejskie, autostrady czy bezdroża. Na rynku dostępne są dziesiątki produktów różniących się od siebie charakterystykami, przeznaczeniem oraz ceną.
Kierowcy dużych aut poruszający się najczęściej po szosach lub autostradach, a sporadycznie korzystający z gorszej jakości dróg, będą szukać opon ze znakiem HT (ang. highway-terrain) lub HT-S. To jeden z najpopularniejszych rodzajów opon do SUV-ów i pojazdów 4×4, zapewniający komfortowe prowadzenie i długą żywotność, zarówno podczas jazdy po autostradach, jak i bezdrożach.
Opony szosowe do SUV-ów to opony projektowane z myślą o bezpiecznym poruszaniu się aut sportowo-użytkowych i miejskich crossoverów na utwardzanych drogach. Zastosowane w ich produkcji technologie służą zapewnieniu komfortowej jazdy, jak najlepszych parametrów hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, a także pożądanej przez kierowców przemierzających długie dystanse oszczędności paliwa. Przykładem jest japońska opona Geolandar H/T G056, której aerodynamiczna konstrukcja z asymetrycznym bieżnikiem gwarantuje przyczepność i stabilność w warunkach szybkiej jazdy. Wykorzystane w mieszance gumy składniki, takie jak olejek pomarańczowy i mikrokrzemionka odpowiadają za niskie opory toczenia i co przekłada się na większą efektywność paliwową.
Do jazdy w trudnych warunkach przeznaczone są opony ze znakiem MT (ang. mud-terrain). To wytrzymałe ogumienie typowo terenowe, konstruowane są z myślą o zapewnieniu jak najlepszych osiągów i trakcji na nieprzystępnych szklakach – na piachu, błocie czy żwirowym podłożu – im bardziej zaniedbanych, tym lepiej. Ich najbardziej pożądaną cechą jest wysoka trwałość i odporność na przecięcia i uszkodzenia. Charakterystyczne głębokie rowki i wzmocniona konstrukcja – w przypadku najnowszej zaawansowanej opony terenowej Geolandar M/T G003 są to dodatkowe bloki na ścianie bocznej usprawniające trakcje w głębokim błocie i na zakrętach, potrójne wzmocnienia wewnątrz bieżnika oraz pas nylonowy – gwarantują wytrzymałość niezbędną do jazdy w ekstremalnym terenie. Z kolei opony ze znakiem AT (ang. all-terrain) czyli popularne „ateki” – to ogumienie terenowe, lepiej przystosowane do jazdy po utwardzonych drogach. Dzięki wybranym cechom opon szosowych, są bardziej wszechstronne i komfortowe niż typowe opony MT.
Podobnie jak w przypadku opon osobowych, ogumienie do SUV-ów optymalizowane jest pod kątem użytkowania w okresie letnim lub zimą – w temperaturach poniżej 7°C. W przeciwieństwie do twardszych opon letnich, tzw. zimówki są miękkie i elastyczne nawet w siarczystym mrozie, co dobrze wpływa na ich przyczepność. Dodatkowo charakterystyczna budowa bieżnika opony zimowej – wiele nacięć i rowków – przekłada się na właściwości jezdne na śniegu i błocie pośniegowym. Przykładem zaawansowanych rozwiązań jest nowa opona do SUV-ów marki Yokohama – Geolandar A/T G015 – zaprojektowana z myślą o kierowcach poszukujących maksymalnie wszechstronnych rozwiązań. Dzięki specjalnie opracowanej mieszance gumy, opona gwarantuje doskonałą trakcję i precyzję sterowania na różnych rodzajach nawierzchni, od nowo otwartej autostrady, po nierówne, kamieniste dróżki górskie. To pierwszy całoroczny model z homologacją zimową w ofercie japońskiego producenta, łączący w sobie najlepsze cechy opon zimowych – więcej rowków i nacięć w bieżniku zwiększających przyczepność na śniegu, jak i letnich – węższe rowki do odprowadzania wody. Opona posiada oznaczenia 3PMSF oraz M+S, potwierdzające spełnienie najwyższych wymagań bezpiecznej jazdy zimą.
Koszt kompletu opon premium do pojazdów typu SUV, w rozmiarze 225/65R17 to wydatek ok. 2400 zł. Cena jest ważnym kryterium wyboru ogumienia, zwykle jednak rozpatrywanym w odniesieniu do jego jakości. Polscy kierowcy coraz częściej doceniają wysoką jakość i zaawansowane technologie. Największe koncerny oponiarskie prześcigają się więc w udoskonalaniu rozwiązań, pozwalających długo czerpać przyjemność z bezpiecznej i komfortowej jazdy w każdych warunkach.
ITR CEE, oficjalny dystrybutor opon Yokohama w Polsce - Artur Posłuszny