Ten model wykorzystuje zarówno obecne, jak i nowe podejście technologiczne do projektowania ekologicznych opon do samochodów osobowych, co stanowi kolejny przykład szeroko zakrojonych działań firmy Continental na rzecz zrównoważonego rozwoju. Celem integracyjnej i zrównoważonej koncepcji Continental jest zminimalizowanie zużycia zasobów w każdym ogniwie łańcucha wartości opony.
W związku z tym, badania dotyczyły wszystkich aspektów, począwszy od pozyskiwania surowców, poprzez różne etapy produkcji, aż po sposoby wydłużenia okresu eksploatacji opony. Inżynierowie ds. rozwoju i eksperci materiałowi firmy Continental znaleźli nowatorskie rozwiązania dla każdego z tych trzech wyzwań. Rezultat – opona, która składa się w wysokim stopniu z materiałów identyfikowalnych, odnawialnych i pochodzących z recyklingu, ma innowacyjną, lekką konstrukcję, która pozwala oszczędzać cenne zasoby, a także wydłużyć jej żywotność dzięki odnawialnemu bieżnikowi.
Conti GreenConcept podkreśla nasze zobowiązanie by stać się najbardziej progresywną firmą oponiarską pod względem odpowiedzialności środowiskowej i społecznej do roku 2030, a ambicja ta dotyczy każdego ogniwa łańcucha wartości. Obecnie widzimy, że surowce pozyskiwane w sposób zrównoważony, lekka konstrukcja i odnawianie bieżnika są kluczowymi elementami, dzięki którym przyszłe generacje opon będą bardziej zrównoważone. Nasze studium koncepcyjne jest przykładem nieustannych wysiłków Continental, aby w pełni przestawić globalną produkcję opon na materiały przyjazne środowisku.
odpowiedzialny za globalny biznes oponiarski Continental w zakresie wyposażenia oryginalnego - David O'DonnellPonad połowa wszystkich surowców używanych do produkcji opon Conti GreenConcept pochodzi ze źródeł odnawialnych lub podlega recyklingowi. Continental dąży, aby najpóźniej do roku 2050 wszystkie zakłady produkujące opony w pełni przestawiły się na surowce pozyskane w sposób zrównoważony. Producent opon klasy premium definiuje to jako wszystkie materiały, które pochodzą z obiegu zamkniętego, nie mają szkodliwego wpływu na ludzi i środowisko, są pozyskiwane w sposób odpowiedzialny i neutralny dla klimatu w całym łańcuchu dostaw.
Conti GreenConcept składa się również w 35% z materiałów odnawialnych. Wśród stosowanych bio-materiałów znajduje się kauczuk naturalny z mniszka lekarskiego, krzemian z popiołu z łusek ryżu oraz oleje i żywice roślinne, co prowadzi do znacznej redukcji materiałów opartych na ropie naftowej. Oprócz kauczuku naturalnego, zakłady Continental produkujące opony na całym świecie wykorzystują już na szeroką skalę różne inne materiały, takie jak kauczuk z recyklingu czy oleje roślinne.
Dla Continental od dawna priorytetem jest nie tylko stosowanie zrównoważonych materiałów do produkcji opon, ale także dalsze ich uprawianie i przetwarzanie. Na przykład, wspólnie z partnerami w swoim zakładzie w Anklam w Niemczech, Continental prowadzi intensywne badania nad wykorzystaniem rosyjskiego mniszka lekarskiego. Celem jest umożliwienie uprawy kauczuku naturalnego w bezpośrednim sąsiedztwie zakładów produkujących opony, tak aby zarówno obniżyć emisję dwutlenku węgla związaną z transportem na duże odległości, jak i chronić cenne zasoby naturalne.
Conti GreenConcept składa się w 17% z materiałów pochodzących z recyklingu, a mianowicie z odzyskanej stali i sadzy, a także (co jest nowością w branży) z poliestru pochodzącego z przetworzonych butelek plastikowych, z którego wykonany jest karkas opony. Continental planuje stopniowe wprowadzanie technologii ContiRe. Tex od 2022 r., torując w ten sposób drogę do produkcji opon z przędzy poliestrowej z przetworzonych butelek PET. W procesie recyklingu nie są przeprowadzane typowe pośrednie etapy obróbki chemicznej, a uzyskana przędza poliestrowa jest funkcjonalnie przystosowana do przenoszenia wysokich sił mechanicznych, na które narażone są opony.
W ramach tzw. procesu upcyklingu zużyte butelki PET otrzymują nowe życie jako wysokowydajny materiał poliestrowy. Konwencjonalne opony do samochodów osobowych składają się z około 400 gramów przędzy poliestrowej każda. Do produkcji kompletu czterech opon można ponownie wykorzystać w sumie ponad 60 butelek PET (politereftalan etylenu) pochodzących z recyklingu. Wykorzystanie poliestru pochodzącego z recyklingu oznacza kolejny ważny krok firmy Continental na drodze do produkcji wszystkich swoich opon zgodnie z zasadą obiegu zamkniętego.
Kolejnym elementem drogi do zrównoważonego rozwoju Conti GreenConcept jest specjalna mieszanka materiałów, którą umożliwia COKOON – technologia przyjaznego dla środowiska łączenia wzmocnień tekstylnych z mieszankami gumowymi, opracowana przez Continental we współpracy z firmą Kordsa. W duchu współpracy open-source, obaj partnerzy bezpłatnie udostępniają tę technologię wszystkim z branży oponiarskiej od 2019 roku.
Oprócz wykorzystania materiałów odnawialnych i tych, które pochodzącą z recyklingu, Conti GreenConcept podnosi poprzeczkę w zakresie innowacyjnej technologii lekkiej konstrukcji. Waga opony wynosi zaledwie 7,5 kilograma, co oznacza, że jest ona nawet o 40% lżejsza od opon konwencjonalnych. Zmniejszenie masy było możliwe dzięki zoptymalizowanej rzeźbie bieżnika, specjalnej ścianie bocznej oraz nowej konstrukcji karkasu z rdzeniem o zoptymalizowanej masie. Ogólnie rzecz biorąc, dokonane wybory konstrukcyjne prowadzą do znacznie mniejszego zużycia zasobów i bardziej zrównoważonej jazdy.
Dzięki swojej lekkiej konstrukcji opona Conti GreenConcept jest przeznaczona do stosowania w inteligentnych pojazdach nowej generacji, wyposażonych w czujniki i napędy oszczędzające zasoby naturalne. Czujniki w takich pojazdach, dzięki monitorowaniu otoczenia, z wyprzedzeniem dostarczają kierowcom informacje potrzebne do jazdy, co z kolei umożliwia stosowanie coraz lżejszych i bardziej przyjaznych dla środowiska opon.
Specjalnie zaprojektowany bieżnik opony Conti GreenConcept zapewniać ma większy margines bezpieczeństwa, niż w przypadku konwencjonalnych opon o tej samej głębokości bieżnika. Zoptymalizowano również materiały, z których wykonano bieżnik, co pozwoliło na dalsze zmniejszenie masy opony, a tym samym obniżenie oporów toczenia. Wewnętrzne pomiary wykazały, że opór toczenia Conti GreenConcept jest o około 25% niższy niż klasa „A”, zgodnie z systemem oznaczeń opon UE.
Niski opór toczenia oznacza mniejsze zużycie energii, co prowadzi do wymiernej poprawy w zakresie wpływu na środowisko. W przypadku pojazdów spalinowych oznacza to większe przebiegi i niższą emisję dwutlenku węgla, natomiast w przypadku pojazdów elektrycznych skutkuje to zwiększonym zasięgiem. Obliczenia Continental, które zostały potwierdzone przez wiodących producentów pojazdów, pokazują, że 25-procentowa redukcja oporów toczenia może prowadzić do zwiększenia zasięgu aut elektrycznych nawet o 6%.
Naturalny kauczuk zastosowany w mieszance bieżnika Conti GreenConcept to w 100 procentach kauczuk naturalny Taraxagum. Dzięki specjalnym właściwościom tej opony można ją wielokrotnie bieżnikować, przy minimalnych nakładach zarówno czasu, jak i materiałów. Zielony kolor linii bazowej bieżnika oznacza przejście od bieżnika do karkasu. Nieuszkodzone karkasy mogą być wielokrotnie wykorzystywane. W ten sposób można ponownie wykorzystać cenne surowce, które są w nią wbudowane. Na przykład, trzykrotne odnowienie bieżnika zmniejsza o połowę ilość materiału użytego do produkcji karkasu w przeliczeniu na całkowity przebieg opony.
Co więcej, najnowszej generacji czujnik Continental umieszczony wewnątrz opony umożliwia jazdę predykcyjną dzięki ciągłemu monitorowaniu temperatury, ciśnienia i głębokości bieżnika. Daje to kierowcom dodatkowe informacje, dzięki którym mogą dokonywać świadomych wyborów, promując tym samym jazdę przyjazną dla środowiska.
Oprócz opony GreenConcept, którą Continental prezentuje na własnym stoisku na targach IAA MOBILITY 2021, samochód ID. LIFE prezentowany przez markę Volkswagen to kolejna koncepcja Continental. Ekologiczne technologie inżynieryjne zastosowane w oponach dla Volkswagena są gotowe do produkcji seryjnej w najbliższej przyszłości. Opona koncepcyjna, zaprojektowana na bazie standardowej opony Continental EcoContact 6, charakteryzuje się bardzo niskim oporem toczenia (etykieta UE „A”), co przyczynia się do zwiększenia zasięgu ID. LIFE.
Dzięki ukierunkowanemu wykorzystaniu materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu, które stanowią 37% wszystkich materiałów, koncepcyjna opona wnosi znaczący wkład w ochronę zasobów w całym łańcuchu wartości. Na ścianach bocznych opon EcoContact 6 widnieje slogan „Responsibly Sourced Rubber”, co ma podkreślać szeroko zakrojone działania firmy Continental na rzecz transparentnego pozyskiwania kauczuku naturalnego. Wśród innych stosowanych surowców odnawialnych znajduje się krzemionka z łusek ziaren ryżu, olej roślinny i żywice roślinne. Do tego dochodzi również guma z recyklingu oraz przyjazny dla środowiska system łączenia COKOON do wzmacniania tkanin, wprowadzony niedawno do seryjnej produkcji Continental.
Conti GreenConcept i opona koncepcyjna dostarczona firmie Volkswagen do jego samochodu koncepcyjnego ID. LIFE podkreślają ambitny cel Continental, aby do roku 2030 stać się najbardziej postępową firmą oponiarską pod względem odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest działalność firmy w zakresie bezemisyjnej mobilności, która od 2022 r. ma stać się całkowicie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla.
Jest to ważny kamień milowy na drodze do pełnej neutralności węglowej, który pomoże również klientom Continental w osiągnięciu ich własnych celów w zakresie dekarbonizacji. Najpóźniej do 2050 roku Continental zamierza produkować swoje opony w 100% z materiałów wytwarzanych w sposób zrównoważony, a tym samym osiągnąć pełną neutralność klimatyczną we wszystkich swoich łańcuchach dostaw.
Źródło: Continental