Do pobicia rekordu w trakcie testu, zorganizowanego przez Mazda Motors GmbH (Niemcy), wybrano kultową Mazdę MX-5 pierwszej generacji z okazji jej 30-lecia.
Wyzwanie rozpoczęło się 17 lipca 2019 r. o godzinie 19.00 na Kaunertaler Gletscherstraße (Glacier Road) w austriackim Tyrolu, pod ścisłym nadzorem niemieckiego Instytutu Rekordów w Hamburgu. Za kierownicą roadstera, co godzinę zmieniali się, kierowca wyścigowy Cyndie Allemann, kierowca Pucharu MX-5, Jan Spieß, kierowca testowy „Auto Bild”, Stefan Novitzki i kierowca rajdowy Niki Schelle.
Po 12 godzinach zespół pokonał dokładnie 2900 zakrętów, znacznie przekraczając wymagane do pobicia rekordu 1500 zakrętów. Majestatyczna austriacka droga ma 26 kilometrów długości i łącznie 29 ostrych serpentynowych zakrętów, położonych na wzniesieniu o przewyższeniu wynoszącym prawie 1500 metrów. Jest to dojazd do początku lodowca Kaunertal, położonego na wysokości 2750 metrów.
Mazda MX-5 została wyposażona w zestaw Pirelli P Zero Asimmetrico 205/50 ZR15 86W z oferty opon Pirelli Collezione do samochodów klasycznych i zabytkowych.
Do produkcji tej opony wykorzystujemy technologie wyścigowe, co przekłada się na jej wysokie osiągi. Jest to model ogumienia, który idealnie pasuje do bicia rekordu pod względem wytrzymałości, trwałości, przyczepności, precyzji prowadzenia, wydajności i bezpieczeństwa przy mokrej nawierzchni. Wzór bieżnika opony P Zero Asimmetrico jest oryginalnym wzorem opony P Zero, która odnosi sukcesy od ponad trzech dekad. Ten wzór bieżnika był używany w samochodach rajdowych już w 1986 roku pod inną nazwą, a jego konstrukcja jest zoptymalizowana pod kątem dużych obciążeń bocznych.
szef ds. testów drogowych i dynamicznych w Pirelli Niemcy - Jörg Schäfer
Inżynierowie Pirelli stosują nowoczesne procesy produkcyjne w konstrukcji i doborze mieszanek dla opon P Zero Asimmetrico, które są obecnie stosowane w oponach ultra high performance. Ma to im zapewniać wysoką wytrzymałość przy ekstremalnych obciążeniach, które oddziałują na opony podczas pokonywania zakrętów.
Aby ocenić trwałość konstrukcji opony przed przejazdem bijącym rekord świata, eksperci z Pirelli zapisali cyfrowy profil trasy Kaunertal Gletscherstraße i przenieśli go do wirtualnego modelu testowego. Następnie opony zostały fizycznie przetestowane w środowisku laboratoryjnym pod kątem maksymalnych przeciążeń bocznych, zarówno w linii prostej, jak i w zróżnicowanych zakrętach w czasie 18-godzinnego testu. Obciążenie opon były również wielokrotnie testowane przy 150% ich maksymalnej nośności.
Źródło: Pirelli