Najnowszy przedstawiciel serii N, zaprezentowany ostatnio europejskim mediom, to pierwszy SUV wyprodukowany przez sportowy oddział marki Hyundai. Każdy model z linii N ma zapewniać kierowcom wyjątkowe doznania podczas pokonywania zakrętów, sportowy charakter na co dzień i osiągi rodem z toru wyścigowego.
Inżynierowie Pirelli opracowali nowe opony P Zero w rozmiarze 235/40R19 96 Y specjalnie dla modelu KONA N, aby sprostać wymaganiom technicznym firmy Hyundai, podnieść wydajność na torze wyścigowym oraz bezpieczeństwo, a zarazem zadbać o przyjemność z jazdy po drogach. Założenia te udało się osiągnąć dzięki trwającym rok testom przeprowadzonym wspólnie przez Hyundai i Pirelli na torach wyścigowych Nürburgring w Niemczech i Namyang w Korei Południowej.
Opony P Zero opracowane dla oddziału Hyundai N charakteryzują się niskim poziomem hałasu drogowego, co maksymalizuje komfort jazdy i pozwala optymalnie wykorzystać osiągi każdego samochodu. P Zero to opona typu Ultra High Performance (UHP), która powstała dzięki doświadczeniu Pirelli w dziedzinie sportów motorowych i we współpracy z czołowymi producentami aut na świecie.
Zgodnie z przyświecającą firmie strategią idealnego dopasowania, opony P Zero dla modelu KONA N mają zapewniać wydajność bez obniżania komfortu jazdy. Nie zapomniano o trwałości, łatwości i komforcie użytkowania oraz bezpieczeństwie: układ hamowania sprawdza się na mokrej nawierzchni, o czym świadczy przyznana oponom etykieta „A”. Na brzegu opony znajduje się dodatkowe oznaczenie „HN”, potwierdzające, że została wyprodukowana specjalnie dla koreańskiego producenta.
Pirelli dostarcza oryginalne wyposażenie nie tylko do modelu Hyundai KONA N, ale również do innych samochodów sportowych z linii N, takich jak wchodzący właśnie na rynek Hyundai i20 N, nowy Hyundai i30 N oraz ich poprzedników wyposażonych w opony P Zero (odpowiednio w rozmiarach 215/40R18 89 Y i 235/35R19 91 Y).
Zacieśnia to współpracę między obiema firmami, która rozpoczęła się w 2016 r. od dostarczenia opon do modeli Hyundai i30 Fastback N i Hyundai Veloster N, przeznaczonych głównie na rynek amerykański. Wykorzystanie opon Pirelli w modelu KONA N po raz kolejny podkreśla związek między włoskim producentem opon, a sportową misją serii Hyundai N, do której należą obecnie wszystkie wysokowydajne modele koreańskiego producenta dostępne w Europie.
Litera N oznacza Namyang, czyli południowokoreańską okolicę, w której znajduje się globalny ośrodek badań i rozwoju firmy Hyundai, a także Nürburgring – legendarny tor wyścigowy, przy którym mieści się centrum techniczne przedsiębiorstwa. Za sprawą najróżniejszych zakrętów i serpentynowych odcinków ta niesamowita niemiecka trasa zawsze była wykorzystywana jako tor testowy, na którym wystawiano na próbę najpotężniejsze sportowe auta świata – tak jak miało to miejsce z modelem KONA N. O sportowym dziedzictwie samochodu przypomina emblemat „N” na karoserii przywodzący na myśl również kształt szykany na torze wyścigowym.
Od lat firma Hyundai jest związana z kilkoma spośród największych mistrzostw rajdowych na świecie. Poza serią VLN na torze Nürburgring, zawodami Pirelli World Challenge i wyścigiem Nürburgring 24 Hours, koreańska firma od 2014 r. uczestniczy również w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC), na które wystawia model i20 Coupe WRC – zwycięzcę w klasyfikacji producentów w latach 2019 i 2020.
Firma Pirelli również jest blisko związana z rajdami WRC, które wykorzystuje jako poligon doświadczalny do testowania nowych technologii, zanim trafią one na drogę. Włoski producent jest obecny w świecie wyścigów samochodowych od 1973 r. i może się pochwalić 25 tytułami mistrzostwa świata i 181 wygranymi w rajdach. Włoska firma była wyłącznym dostawcą WRC między 2008 a 2010 rokiem. Obecnie, po rozpoczęciu współpracy z WRC2 w 2018 r., powraca w tej roli na lata 2021–2024. Dzięki tej umowie na wyłączność, Pirelli umacnia pozycję światowego lidera w dostawie opon dla najbardziej prestiżowych, rajdowych mistrzostw świata.
Źródło: Pirelli