Rywalizacja w sezonie 2020 w FIA Rajdowych Mistrzostwach Świata zostaje wznowiona na szybkich szutrowych trasach Rajdu Estonii, który po raz pierwszy wchodzi w skład tego cyklu. Jest to także druga runda wspieranych przez Pirelli mistrzostw Junior WRC, rozpoczętych podczas lutowych zawodów w Szwecji.
Rajd Estonii słynie z dużych prędkości – do tego stopnia, że w poprzednich latach kierowcy brali w nim udział, by przygotowywać się do Rajdu Finlandii. Odcinki mają gładką i dość piaszczystą nawierzchnię szutrową, z licznymi nierównościami i szczytami. Cała trasa jest poważnym wyzwaniem dla ogumienia.
Stawka dwunastu kierowców powalczy w Estonii o laury w Junior WRC – wszyscy startują przednionapędowymi Fordami Fiesta Rally4 na ogumieniu Pirelli, a samochody przygotowuje M-Sport Poland. W mistrzostwach prowadzi Tom Kristensson, który w Szwecji odniósł zwycięstwo w swoim domowym rajdzie. Mistrz otrzyma do dyspozycji Forda Fiestę Rally2 z pakietem opon Pirelli: dzięki takiej nagrodzie zeszłoroczny czempion Jan Solans rozpoczyna w Estonii walkę w WRC-3.
Pirelli zaopatruje w opony także wielu kierowców z kategorii WRC-2 i WRC-2, startujących samochodami Rally2 – jak Nikołaj Griazin i Ole Christian Veiby z fabrycznej ekipy Hyundai Motorsport albo Oliver Solberg (nastoletni syn Pettera Solberga, mistrza świata w sezonu 2003), który niedawno wygrał rundę Rajdowych Mistrzostw Europy na sąsiedniej Łotwie.
Do Estonii firma Pirelli przywozi najnowsze opony szutrowe Scorpion K. Miękka mieszanka K6A będzie podstawowym wyborem na miękką i nieco piaszczystą nawierzchnię, a twarda mieszanka K4A znajdzie zastosowanie przy wyższych temperaturach powietrza, przekraczających 30 stopni Celsjusza.
Kierowcy mogą wykorzystać maksymalnie 14 opon w trakcie rajdu, z osobnym przydziałem na odcinek testowy.
Rajd Estonii składa się z 17 odcinków specjalnych o łącznej długości 232,64 km. W piątkowy wieczór odbędzie się krótka próba obok parku serwisowego w Tartu, a reszta rywalizacji jest rozłożona między sobotę i niedzielę.
Po długiej przerwie, po marcowym Rajdzie Meksyku, z radością wracamy na trasy Rajdowych Mistrzostw Świata. Przez ten czas nie brakowało nam zajęć: zarówno przy programie testowym z nową generacją opon WRC na sezon 2021, jak i przy imprezach zaliczanych do mistrzostw Włoch oraz Europy. Nie możemy się doczekać nowego wyzwania w Estonii, chociaż mamy już pewne doświadczenie z tamtejszych dróg, zgromadzone podczas sesji testowych oraz rajdów rozgrywanych tam w poprzednich latach. Spodziewamy się szybkiego rajdu, podczas którego kierowcy powinni mocno obciążać swoje opony – coś w stylu Finlandii, ale bez tak dużych skoków.
menedżer ds. aktywności rajdowych Pirelli - Terenzio Testoni
Źródło: Pirelli