Na budowę kolejnych ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru polski koncern otrzymał ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility. Zgodnie z przyjętą strategią wodorową, Grupa ORLEN do 2030 roku ma otworzyć ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej. W tym roku koncern uruchomił swoją pierwszą w Polsce mobilną stację w Krakowie, a w przyszłym roku do użytku mają zostać oddane obiekty w Poznaniu i Katowicach. Planowana jest też budowa stacji tankowania wodoru w Wałbrzychu.
Budujemy nowoczesną gospodarkę wodorową w Europie. Nasz projekt znalazł się w prestiżowym gronie 24 europejskich przedsięwzięć objętych dofinansowaniem wspierającym rozwój infrastruktury paliw alternatywnych. To potwierdza, że ścieżka wyznaczona przez naszą strategię wodorową jest właściwym kierunkiem rozwoju zrównoważonego biznesu. Nie zwalniamy tempa, bo wiemy, że wodór to przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace związane z jego wdrażaniem w transporcie, wzmacniając w ten sposób naszą pozycję na europejskim rynku. Budujemy kolejne stacje tankowania wodoru, równolegle nawiązując współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami tego przyjaznego środowisku paliwa – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Pięć nowych stacji tankowania wodoru, które powstać mają w ramach przyznanego dofinansowania drugiej fazy projektu „Clean cities – hydrogen mobility in Poland”, mają być przeznaczone do zasilania środków komunikacji publicznej, samochodów osobowych, a docelowo także pojazdów ciężarowych. Według założeń, stacje w Bielsko-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile mają zostać oddane do użytku w połowie 2025 roku.
Natomiast już w drugiej połowie 2023 roku otwarte mają być stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach, na których budowę PKN ORLEN otrzymał dofinansowanie z CEF Transport Blending Facility w ubiegłym roku, w ramach pierwszej fazy projektu „Clean cities – hydrogen mobility in Poland”. Mają to być ogólnodostępne, całodobowe obiekty, przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Planowana infrastruktura ma umożliwić tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.
Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co ma pozwalać na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co ma umożliwiać pokonanie blisko 600 km. Ponadto zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie ma znacząco przyczynić się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach.
PKN ORLEN, zgodnie ze strategią, ma przeznaczyć do 2030 r. na inwestycje w wodór nisko- i zeroemisyjny 7,4 mld zł. Koncern zakłada w tym czasie budowę międzynarodowej sieci hubów wodorowych oraz sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce ma powstać ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.
W ramach pilotażu w tym roku koncern uruchomił swoją pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru w Krakowie. Wodór pochodzący z biorafinerii Grupy ORLEN w Trzebini napędza ogniwa autobusu zeroemisyjnego testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej. Tylko w pierwszym tygodniu autobus zatankował wodór 6 razy i przejechał na nim 800 km z zerową emisją CO2. Do tej pory na potrzeby krakowskiego autobusu PKN ORLEN dostarczył już blisko 750 kg wodoru.
Źródło: PKN ORLEN