Pierwszy, eliminacyjny etap obejmował rozwiązanie złożonego z 20 pytań tekstu, dostępnego po zalogowaniu na stronie konkursowej. Wyłonił on dwadzieścioro uczestników, którzy udzielili największej liczby poprawnych odpowiedzi w najkrótszym czasie – zostali oni zaproszeni do polskiego finału konkursu. W myśl, że najlepszy kierowca stanowi wzór dla innych, tegoroczne kryteria rozszerzono o zerowy stan konta punktów karnych. Edycja 2023 jest czwartą odsłoną konkursu Best Young Driver nad Wisłą. Do tej pory o tytuł Najlepszego Młodego Kierowcy w Polsce łącznie walczyło kilkanaście tysięcy osób.
Bardzo nas cieszy, że rywalizacja, u której podstaw leżą bezpieczne i właściwe zachowania za kierownicą spotyka się z coraz większym zainteresowaniem wśród młodych osób – mówi Aleksandra Knyszewska, Dyrektor Komunikacji i Relacji Międzynarodowych z Polskiego Związku Motorowego, organizatora polskiej edycji konkursu – Poziom tegorocznych eliminacji był bardzo wysoki. Z jednej strony zaledwie jedna osoba rozwiązała konkursowy test bezbłędnie, z drugiej różnice w czołówce były bardzo niewielkie. Walka o dwa miejsca premiowane awansem do finału światowego FIA Region 1 będzie zacięta – dodaje.
Polski finał konkursu w tym roku odbędzie się na Torze Poznań. Tam eksperci z Polskiego Związku Motorowego (PZM) na podstawie wyniku szeregu praktycznych i teoretycznych zadań, związanych z obsługą pojazdu i udzielaniem pierwszej pomocy, wyłonią Najlepszego Młodego Kierowcę w Polsce. Rywalizacja finałowa przebiegać będzie na samochodach elektrycznych, a wspierać ją będzie partner konkursu – Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Zdobywca największej liczby punktów, a tym samym zwycięzca polskiego finału konkursu Najlepszy Młody Kierowca 2023, weźmie udział w międzynarodowym finale w Wiedniu. Jeśli tytuł Najlepszego Kierowcy w Polsce otrzyma mężczyzna, drugie miejsce w polskiej reprezentacji podczas rywalizacji w Wiedniu, zajmie zawodniczka z najlepszym rezultatem finałowej rozgrywki. Jeśli polski etap konkursu wygra kobieta – oprócz niej do rywalizacji o międzynarodowy tytuł stanie najmłodszy uczestnik polskiego finału zawodów.
W międzynarodowym finale w Austrii, na torze testowym OAMTC Teesdorf pod Wiedniem, uczestnicy walczyć będą o tytuł młodego mistrza kierownicy FIA Region 1, czyli: Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu. Triumfator – oprócz zaproszenia na paddock jednego z wyścigów F1 w sezonie 2024 – zostanie ambasadorem bezpieczeństwa FIA w licznych projektach.
W 2017 roku Słoweńskie Stowarzyszenie Motoryzacyjne (AMZS) z sukcesem zorganizowało pierwszy konkurs teoretyczno-praktyczny, aby zwrócić uwagę młodych kierowców na jakość jazdy i bezpieczeństwo na drodze. PZM, zainspirowany pierwszą edycją konkursu w siostrzanej organizacji, przeniósł konkurs nad Wisłę. W pierwszej edycji wydarzenia w 2018 roku wzięło udział ponad 1300 osób, z których wyłoniono 24 finalistów. Organizator konkursu otrzymał nagrodę Road Safety Award 2019 FIA Region I (Europa, Bliski Wschód i Afryka) dla najlepszych projektów o bezpieczeństwie ruchu drogowego. W kolejnej odsłonie konkursu do udziału zgłosiło się ponad 4000 osób.
W 2021 roku Polska zorganizowała międzynarodowy finał konkursu dla zawodników z całego świata. Na torze w Modlinie rywalizowało 20 młodych kierowców m.in. z: Austrii, Bułgarii, Polski i Słowenii. Oprócz pytań testowych, musieli sprawdzić się w zadaniach praktycznych, m.in.: pierwszej pomocy, jeździe tyłem z użyciem kamery cofania, starcie lotnym, wymianie kół, czy slalomie na mokrej nawierzchni.
Źródło: OTOMOTO/PSPA