Otwarcie Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju ILS miało bardzo uroczysty charakter. Część oficjalną rozpoczął Wojciech Aleksandrowicz, prezes zarządu ILS, spółki należącej do Grupy Inter Cars.
Początki tego centrum kojarzą mi się z podróżą samochodem. Jechałem razem z Krzysztofem Oleksowiczem, który pokazał mi trzy zdewastowane hale. Od tego momentu nie pozostało nam nic innego, jak działać.
- Wojciech Aleksandrowicz
Europejskie Centrum Logistyczne ILS w Zakroczymiu Swobodni 35, położone w odległości 5 km od trasy S7 Warszawa – Gdańsk oraz 3 km w linii prostej od lotniska w Modlinie, to najnowocześniejszy magazyn zajmujący się dystrybucją części zamiennych w Europie Środkowo-Wschodniej, który przejmie główny ciężar obsługi klientów Inter Cars. Zostały w nim wykorzystywane najnowocześniejsze technologie używane dotychczas przez firmy amerykańskie. Budowa rozpoczęła się w 2014 roku.
Otwarcie Centrum ma dla firmy znaczenie gigantyczne, bo w naszym magazynie w Czosnowie po prostu brakowało już miejsca, więc musieliśmy szukać nowych możliwości. Zastosowane tu nowoczesne technologie, to szansa na istotne przyspieszenie procesów i gigantyczną redukcję kosztów, a o to nam m.in. chodziło. Natomiast klient zyska szybszy dostęp do bogatego asortymentu. Ponadto nowoczesne sortery pozwolą nam na wyeliminowanie ludzkich błędów.
członek zarządu Inter Cars - Krzysztof Oleksowicz
Na terenie o powierzchni 15 ha znajdują się trzy hale. Główna hala magazynowa ma powierzchnię 30 tys. metrów kw. Została wyposażona w zabudowę regałową, składającą się z 4 pięter po 14 tys. m kw każde, 17 tys. miejsc paletowych, 18 tys. miejsc półkowych oraz system taśmociągów o łącznej długości około 11 km, który łączy się dodatkowo z dwoma nowoczesnymi sorterami. Wysokość hali to 10 m. Łączna powierzchnia regałów wynosi 56 tys. m kw. W hali zamontowano także dwupoziomową, stalową platformę o powierzchni po 1,4 tys. m kw. na każdym poziomie. Dzięki umieszczonemu w zabudowie regałowej systemowi tryskaczowemu, magazyn jest dobrze chroniony na wypadek pożaru.
Dwie mniejsze hale mają po 5 tys. metrów kw. powierzchni. W jednej z nich magazynowe są opony – jej „pojemność” maksymalna to 80 tys. sztuk. W drugiej hali przechowywane są produkty płynne.
Europejskie Centrum Logistyki i Rozwoju zostało wyposażone w specjalnie dla niego zaprojektowany system sortowania towaru. Składa się on ze stacji przyjęcia dostaw i zwrotów, taśmociągów, sortera towarów (cross-belt sorter, dzielącego towar na klientów) i sortera opakowań wysyłkowych (dzielącego opakowania wysyłkowe na kierunki). Dzięki temu możliwe jest przesortowanie 30 tys. sztuk towaru i 2,5 tys. paczek na godzinę. Dostawcą systemu taśmociągów i sorterów jest firma Beumer.
Cross-belt sorter to system sortujący o poprzeczno-taśmowej konstrukcji. Towary są układane na szerokich, czterokątnych taśmach, które poruszają się w ustalonej trajektorii. W przewidzianym miejscu taśma kieruje je w prawo lub w lewo. Operacja przekazania do odpowiedniego zrzutu odbywa się poprzez mechaniczne obracanie taśmy. Praktycznie do zera zminimalizowane będzie ryzyko pomyłek – cross-belt sorter daje 99 proc. pewności prawidłowego sortowania produktów. Prędkość sortera to 1,5 m/s.
Z kolei sorter ślizgowy zapewnia wysoką wydajność oraz dokładność sortowania wielu rodzajów produktów. To poziomy system, którego przenośnik wykonany jest z tłoczonych profili aluminiowych. Konstrukcja przenośnika stanowi zamkniętą powierzchnię, więc żaden obiekt nie może spaść lub utknąć. Elementy ślizgowe przesuwają się wzdłuż profili nośnych, zmieniając delikatnie kierunek transportowanych produktów w stronę pochylni prowadzącej do punktu odbioru. System umożliwia segregowanie na jedną lub na obie strony linii. Jego zadaniem jest podzielenie opakowań wysyłkowych na poszczególne kierunki wysyłki. Dzięki nowoczesnym sorterom towar jest sortowany do 720 klientów jednocześnie.
Europejskie Centrum Logistyki i Rozwoju ILS będzie nadal rozbudowywane. Pod koniec grudnia 2016 została podpisana umowa, dzięki której powstanie czwarta hala. Zajmie ona powierzchnię 4553 metrów kwadratowych. W jej południowej ścianie zostanie zlokalizowanych 6 bram, w tym 5 dokowych. Powstaną także łączniki pomiędzy istniejącymi już halami oraz jeden, który połączy z obiektem nową halę. W planie jest zadaszenie powstałej w efekcie 1000-metrowej przestrzeni między budynkami oraz łącznikami, która będzie pełnić rolę wiaty. Rozbudowane zostaną drogi, które skomunikują nowe obiekty wewnątrz centrum. Projekt przewiduje również modernizację dwóch istniejących, mniejszych hal, polegającą na montażu instalacji oświetleniowej i przeciwpożarowej. Budowa nowej hali ma się zakończyć do 31.08.2017, a koszt inwestycji to 13,9 mln zł.
W otwarciu Centrum oprócz członków zarządu wzięli udział także pracownicy Inter Cars. Po części oficjalnej spotkanie odbywało się w atmosferze biesiady, a gościom umilali czas m.in. Rudi Schubert oraz Grupa Vox.
Europejskie Centrum Logistyki i Rozwoju ILS w liczbach: