Logo producenta samochodu i nazwa producenta szyby (1) to elementy, których nikomu nie trzeba tłumaczyć. Komplikacje zaczynają się przy znaczku „E” (2), który odnosi się do kraju, w którym dana szyba uzyskała homologację. Jest to prawo do poruszania się po drodze samochodu z danymi parametrami oszklenia. Szyby z polską homologacją będą miały nadany numer 20 (jak w powyższym przykładzie). Oczywiście po polskich drogach mogą poruszać się samochody z homologacjami uzyskanymi w innych krajach (np. 2 – homologacja uzyskana we Francji).
Częstym błędem w interpretacji oznaczeń na szybach jest założenie, że krajem produkcji danej szyby jest kraj homologacji (2). Może się zdarzyć, że szyba wyprodukowana w Chinach posiada niemiecką homologację.
Za informację o kraju produkcji odpowiada oznaczenie „DOT” (3). Ten parametr mówi o konkretnej fabryce, w której została wyprodukowana dana szyba (np. powyższy przykład odnosi się do fabryki Saint Gobain w miejscowości Żary).
Szczegółową tabelę oznaczeń DOT można znaleźć w dokumencie przygotowanym przez MOTORES: Tabela DOT.pdf.
Numer „M” (4) mówi o modelu konstrukcji danej szyby, natomiast z oznaczenia „AS” (5) można odczytać czy dana szyba hartowana czy laminowana).
1 – Nazwa producenta szyby.
2 – Litera „E” oznacza homologację danego typu szyb w danym kraju – tj. prawo do poruszania się po drodze auta z danymi parametrami oszklenia. Bardzo często błędnie utożsamia się kraj homologacji z krajem produkcji.
3 – Oznaczenie „DOT” („Department of Transportation„) odnosi się do kraju produkcji danej szyby. Numer DOT wskazuje na konkretną fabrykę, w której szyba została wyprodukowana.
4 – Litera „M” odnosi się do modelu danej szyby (jej konstrukcji). Ten numer jest unikalny dla danego producenta.
5 – AS to skrót od „American Standard” (np. AS1 to szyba laminowana, AS2 to szyba hartowana, AS3 to szyba laminowana lub hartowana o ciemnym kolorze).
Więcej informacji na www.motores.pl oraz na profilu firmy na Facebooku.
Polecamy także artykuł „Rodzaje szyb samochodowych„.