Firmy zajmujące się międzynarodowym transportem drogowym czeka obowiązek wdrożenia szeregu zmian dotyczących czasu jazdy i odpoczynków oraz powrotów do bazy. Kolejne obowiązki wchodzić będą stopniowo do 2026 r. Dotyczą one m.in. zasad delegowania kierowców, a to wszystko za sprawą tzw. „Pakietu Mobilności”.
Pakiet mobilności – nowe prawo transportowe to, najprościej rzecz ujmując, zmiany w trzech grupach przepisów:
Przede wszystkim konieczność wypłaty kierowcom wynagrodzenia, nie mniejszego niż minimalne wynagrodzenie obowiązujące w tym państwie obliczonego zgodnie z przepisami państwa w którym aktualnie pracują (a zatem wliczając dodatki podlegające uzwględnieniu). Proporcjonalnie wzrośnie też wysokość wynagrodzenia kierowców, od którego pracodawcy będą odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne oraz podatek dochodowy. Co ważne – składki na ubezpieczenia społeczne oraz na podatek dochodowy odprowadzane są od całej sumy. W praktyce oznacza to, że kierowcy nie będą już podlegali pod diety i ryczałty za podróże służbowe.
Przy analizowaniu treści zmian prawa w powyższym zakresie trzeba mieć na uwadze rodzaj transportu stanowiącego przedmiot działalności gospodarczej polskich przedsiębiorców. W kontekście przyszłego obowiązku dostosowania wysokości wynagradzania, regulacje pakietu Mobilności przewidują pewne wyjątki. Zasada wypłaty minimalnej płacy obowiązującej w kraju świadczenia pracy nie będzie stosowana do:
Wyżej wskazane regulacje znajdą natomiast zastosowanie do takich rodzajów transportu jak:
Nowe zasady delegowania nałożą na Pracodawców kolejne obowiązki w zakresie zgłaszania delegacji przez system IMI, informacji niezbędnych do zgłoszenia delegacji, procedury kontroli delegacji oraz dokumentów, które kierowca będzie miał obowiązek mieć przy sobie na wypadek kontroli.
Pierwsze zmiany zaczną obowiązywać od lutego 2022 roku, natomiast kolejne mają wejść w życie w następnych miesiącach 2022 i w latach 2024-2026.
Materiał udostępniony przez JP Weber