19 marca br. TLP wysyłało swój apel do przedstawicieli państw członkowskich, w tym Prezydencji Chorwackiej o zaniechanie prac i wycofanie „Pakietu Mobilności I” ze względu na skutki gospodarcze epidemii COVID-19.
Pomimo apelu oraz nadzwyczajnej sytuacji w jakiej znaleźli się europejscy przewoźnicy, na ostatnim posiedzeniu Zastępców Stałych Przedstawicieli podjęto decyzję o wszczęciu głosowania w Radzie procedurą pisemną. Nie pomógł sprzeciw Bułgarii, Cypru, Litwy, Łotwy, Malty, Polski, Rumunii i Węgier.
Głosowanie już się rozpoczęło i potrwa do 7 kwietnia. Jego wynik jak można się spodziewać, będzie oznaczał zgodę na kontynuowanie prac nad Pakietem.
Zgodnie z procedurą, po przyjęciu przez Radę stanowiska w pierwszym czytaniu, projekt legislacyjny trafia do porządku obrad sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego. Następnie powinien być skierowany do Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego, która ma zwykle ok. 7-10 dni na zgłoszenie poprawek.
Jeszcze tydzień temu najbliższa sesja plenarna była przewidziana na 13-14 maja, lecz 2 kwietnia ponownie zaktualizowano kalendarz prac Parlamentu. Najbliższa sesja odbędzie się po Wielkanocy 16 i 17 kwietnia.
Ma jednak odbyć się wirtualnie i co do zasady dotyczyć tylko przyjmowania unijnych rozwiązań minimalizujących skutki pandemii. W związku z tym sprawa Pakietu Mobilności raczej nie pojawi się w porządku obrad Parlamentu wcześniej niż na sesji plenarnej 13-14 maja.
Warto zwrócić uwagę na to, że obecny kalendarz prac nad „Pakietem Mobilności I” jest i tak ze względu na pandemię opóźniony. Według pierwotnych planów miał być zatwierdzony przez Radę 24 marca, następnie powinien znaleźć się w porządku obrad sesji plenarnej w dniach 1-2 kwietnia i zostać skierowany do Komisji Transportu Parlamentu do 21 kwietnia.
Upór unijnych władz, aby przyjąć „Pakiet Mobilności I” jest dla TLP niezrozumiały, szczególnie w kontekście wiszącego nad Europą widma recesji gospodarczej spowodowanej pandemią. Ożywienie europejskiej gospodarki w ocenie związku będzie wymagało sprawnego i efektywnego transportu – to zaś nie będzie możliwe po przyjęciu „Pakietu Mobilności”.
Źródło: TLP