Transport drogowy odpowiada za około 1/5 emisji dwutlenku węgla w UE. UE chce zmniejszyć swój wpływ na klimat, wspierając wykorzystanie paliw odnawialnych i niskoemisyjnych.
Paliwa alternatywne to paliwa lub źródła energii zastępujące paliwa kopalne w transporcie. Wykorzystanie tych paliw może pomóc w dekarbonizacji tego sektora.
Paliwa alternatywne do pojazdów bezemisyjnych:
Paliwa niskoemisyjne na bazie gazu ziemnego:
Około 5% samochodów osobowych i dostawczych jeżdżących obecnie w UE korzysta z paliw alternatywnych. Liczba pojazdów elektrycznych w UE wzrosła do ponad 4,4 mln w 2022 r., czyli jest ich 16 razy więcej niż w 2015 roku. W 2022 r., spośród prawie 27,5 miliona samochodów osobowych w Polsce, ponad 3,5 miliona używało paliw alternatywnych (głównie LPG).
Przejście na pojazdy bezemisyjne musi iść w parze z rozbudowaną infrastrukturą stacji ładowania i tankowania. Obecnie w UE istnieje około 360 000 publicznie dostępnych punktów ładowania energii elektrycznej, ale większość z nich znajduje się w zaledwie kilku krajach (Holandia, Niemcy, Francja, Włochy i Szwecja).
Ceny paliw rosną, a jednym z celów klimatycznych UE jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku. Dlatego UE podejmuje działania zachęcające do korzystania z paliw alternatywnych.
Aby przeciwdziałać zmianie klimatu, Parlament Europejski przyjął europejskie prawo o klimacie, podnoszące cel redukcji emisji do 2030 roku do co najmniej 55%, z poprzednio planowanych 40%. Prawo ustanowiło również neutralność klimatyczną do 2050 r. jako prawnie wiążący cel.
Prawo o klimacie jest częścią Europejskiego Zielonego Ładu – mapy drogowej UE w kierunku neutralności klimatycznej. Aby osiągnąć cele klimatyczne, Unia Europejska opracowała ambitne prawodawstwo, o nazwie „Gotowi na 55” do 2030 roku (Fit for 55 in 2030). Ten pakiet zawiera 13 powiązanych ze sobą zaktualizowanych ustaw oraz 6 proponowanych ustaw dotyczących klimatu i energii.
Samochody osobowe i dostawcze odpowiadają za 15% emisji CO2 w UE. Parlament poparł projekt Komisji Europejskiej w sprawie osiągnięcia zerowej emisji dla samochodów osobowych i dostawczych do 2035 roku. Według projektu, pośrednie cele redukcji emisji do 2030 r. zostałyby ustalone na poziomie 55% dla samochodów osobowych i 50% dla dostawczych.
Aby wspierać wykorzystanie paliw alternatywnych, Parlament Europejski przyjął w październiku stanowisko w sprawie przepisów dotyczących niezbędnej infrastruktury, dzięki którym ma ona stać się bardziej dostępna w całej Europie.
Posłowie chcą zwiększenia liczby stacji ładowania na głównych drogach UE. Proponują, aby do 2026 r., wzdłuż głównych dróg UE co najmniej co 60 km znajdował się punkt ładowania samochodów elektrycznych. Ten sam wymóg dotyczyłby punktów ładowania dla ciężarówek i autobusów, tylko że na sieciach bazowych TEN-T.
Posłowie do PE sugerują również ustawienie stacji tankowania wodoru co 100 km wzdłuż głównych dróg UE do 2028 roku. W 2021 r. w UE było tylko 136 punktów tankowania wodoru.
Dyrektywa w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych zawiera również przepisy dotyczące sektora morskiego i lotniczego.
Unijny plan odbudowy po pandemii COVID-19, NextGenerationEU, zawiera 20 miliardów euro, które można przeznaczyć na zwiększenie sprzedaży ekologicznych pojazdów. UE opracowuje również ostrzejsze limity emisji CO2 dla nowych samochodów, które mają zachęcić do korzystania ze zrównoważonych paliw. Od 2035 r. nowe samochody będą musiały być bezemisyjne.
Źródło: Parlament Europejski