Paliwo HVO100 na stacji Eurowag | MOTOFAKTOR

Paliwo HVO100 na stacji Eurowag

Eurowag po raz pierwszy wprowadził do swojej oferty czyste i odnawialne biopaliwo HVO100. Będzie można ja zatankować w austriackiej stacji Eurowag Ort.

HVO100 (hydrorafinowany olej roślinny) to olej napędowy, składający się w 100% z odnawialnych komponentów. Jego produkcja wymaga mniejszej ilości energii, co pozwala zredukować emisję CO2 nawet o 90%, cząstek stałych i węglowodorów o 30%, tlenków węgla o 24%, a tlenków azotu o 9%. Jego dodatkową zaletą jest fakt, iż w przeciwieństwie do innych rozwiązań nisko lub zeroemisyjnych, nie wymaga wymiany floty, a także charakteryzuje się wyższą liczbą cetanową, lepszym działaniem w zimie oraz jest łatwiejszy w przechowywaniu. Stosunkowo wysoki koszt i ograniczenia produkcji, a także brak ram prawnych, które zachęcałyby do wprowadzenia tego typu paliwa, są powodem, dla którego to rozwiązanie nie jest stosowane w Polsce.

„Chcemy wspierać przewoźników w tym, by mogli jak najszybciej sprostać oczekiwaniom swoich klientów, dotyczących redukcji śladu węglowego. Dzięki HVO100 mogą oni zacząć ograniczać emisję praktycznie od zaraz, bez dodatkowych inwestycji w modyfikację lub zakup nowej floty, gdyż ten typ paliwa jest kompatybilny z pojazdami z silnikiem diesla – wyjaśnia Dávid Halász, Head of Alternative Fuels w Eurowag.

Rozwój HVO100 wstrzymywany przez luki legislacyjne

Prawodawstwo w wielu państwach europejskich, zarówno na poziomie krajowym, jak i UE, nie jest sprzyjające paliwu HVO100. W takich krajach jak Polska, Czechy czy Słowacja, znacznie bardziej szkodliwy dla środowiska diesel jest objęty takim samym podatkiem akcyzowym jak diesel odnawialny. Zmiany w unijnej legislacji uwzględniają głównie rodzaj napędu lub silnika pojazdu, a nie konkretnego paliwa i jego śladu węglowego. Barierą jest również brak surowców, z których produkowane jest HVO100 (głównie olej roślinny i tłuszcze zwierzęce) oraz niewielka liczba rafinerii produkcyjnych.

„Jeśli ten odnawialny olej napędowy ma stać się powszechnie dostępnym paliwem, a nie wyłącznie osiągalnym w bogatych i świadomych ekologicznie krajach, przynajmniej na początku potrzebne jest wsparcie legislacyjne. Przede wszystkim wysokość podatku akcyzowego na HVO100 powinna odzwierciedlać jego pro-środowiskowe korzyści i nie powinna być ustalana na tym samym poziomie co konwencjonalny diesel, emitujący proporcjonalnie więcej zanieczyszczeń. Taka zmiana pozwoliłaby konkurować HVO100 z paliwami kopalnymi pod względem ceny, co zdecydowanie ułatwiłoby przewoźnikom wprowadzenie tego ekologicznego rozwiązania w swojej flocie“ – tłumaczy Dávid Halász.

Wymagania dla stacji paliw

Włączenie czystego HVO100 do oferty stacji obsługi oznacza dla niej pewne inwestycje. Odnawialny olej napędowy musi posiadać swój własny, w pełni wyczyszczony zbiornik i pistolet do tankowania. Z tego powodu HVO częściej jest stosowany tylko jako dodatek do klasycznego oleju napędowego.

Własna stacja Eurowag w Austrii zaczęła oferować czyste HVO100 od listopada 2023 roku, ale od 2022 roku można ja tankować w ok. 140 stacjach z sieci akceptacji Eurowag – w Beneluxie, Skandynawii i we Włoszech. Ponadto, wszystkie stacje operowane bezpośrednio przez Eurowag (EW Truck Parks) są gotowe na szybkie wdrożenie biopaliwa HVO100, jeśli przepisy kraju lub popyt klientów na to pozwolą.

„Nasze stacje paliwowe są zaprojektowane tak, aby móc oferować HVO100 niemal natychmiast i bez wysokich kosztów adaptacji. Jeśli pojawi się popyt klientów na to paliwo, poparty na przykład obniżeniem akcyzy w porównaniu z konwencjonalnym dieslem, jesteśmy gotowi szybko zareagować. Eurowag od dłuższego czasu angażuje się w redukcję emisji w transporcie towarowym. W tym roku wprowadziliśmy dwie nowe stacje LNG i rozwijamy rozwiązania w zakresie elektromobilności. Naszym celem jest zaoferowanie klientom kompletnego wachlarza usług w tej dziedzinie” – podsumowuje Dávid Halász.

Źródło: Eurowag

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).