To kolejny krok w kierunku zakończenia dochodzenia antysubsydyjnego prowadzonego przez Komisję Europejską wobec chińskich producentów pojazdów.
W dniu 4 lipca br., w dziewięć miesięcy po wszczęciu z urzędu dochodzenia antysubsydyjnego, Komisja Europejska nałożyła tymczasowe cła wyrównawcze na przywóz pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV) z Chin.
Na podstawie dochodzenia Komisja stwierdziła, że producenci BEV w Chinach korzystają z nieuczciwego wsparcia finansowego państwa, co stwarza ryzyko wyrządzenia szkody gospodarczej producentom pojazdów BEV w UE.
Cła zostały nałożone na trzech chińskich producentów:
Inni producenci pojazdów BEV w Chinach, którzy współpracowali w dochodzeniu, zapłacą cło w wysokości 20,8%. Cło dla pozostałych firm niewspółpracujących wynosi 37,6%.
Tymczasowe cła obowiązywały od 5 lipca 2024 r. i zostały nałożone na okres maksymalnie czterech miesięcy.
KE zapewnia, że UE i Chiny w dalszym ciągu pracują nad alternatywnym rozwiązaniem, które musiałoby być w pełni zgodne z WTO, możliwe do monitorowania i wykonalne. Rozporządzenie wykonawcze Komisji zawierające ostateczne ustalenia dochodzenia zostaną opublikowane opublikowane w Dzienniku Urzędowym KE najpóźniej do 30 października 2024 r.
Źródło: KE