Parlament Europejski o warunkach pracy kierowców zawodowych

Parlament Europejski o warunkach pracy kierowców zawodowych

Brak miejsc parkingowych czy dostępu do czystych toalet to codzienność kierowców zawodowych. Parlament Europejski dyskutował o ich warunkach pracy.

 

Konferencja odbyła się 26 kwietnia 2023 r. w Parlamencie Europejskim, a jej organizatorami byli: europosłanka Elżbieta Łukacijewska, europoseł Kosma Złotowski oraz związek pracodawców Transport i Logistyka Polska.

 

Jak to możliwe, że w XXI wieku, w Europejskim Parlamencie, reprezentującym najbardziej rozwinięte gospodarczo społeczeństwa, dyskutuje się o braku możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb pracowników sektora, który generuje kilka procent unijnego PKB i bez którego unijna gospodarka nie może funkcjonować? – pytali się uczestnicy konferencji. Choć wydaje się to niewiarygodne, sytuacja jest poważna i zagraża nie tylko podstawowym prawom pracowników – kierowców, ale również stanowi jeden z powodów pogłębiającego się deficytu rąk do pracy w europejskim transporcie.

Polskie firmy transportowe przewożą ponad 85% polskich towarów eksportowych, zatrudniając ponad 300 tys. kierowców i odprowadzając kilkanaście miliardów złotych do budżetu naszego państwa oraz do budżetów innych państw członkowskich UE. Jednak, pomimo starań przedsiębiorców – podnoszenia pensji, wymiany pojazdów na coraz to nowoczesniejsze, dostosowywania organizacji pracy do potrzeb kierowców, rynek odnotowuje ujemny bilans wejść do i wyjść z zawodu oraz deficyt na poziomie 150 tysięcy pracowników. Ludzie nie chcą pracować w transporcie ze względu na trudne warunki pracy i odpoczynku. To problem, który będzie się pogłębiał z powodu bierności europejskich polityków.

Prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska - Maciej Wroński

 

Te wnioski potwierdzają również wyniki ankiety przeprowadzonej na prośbę Transport i Logistyka Polska przez Iwonę Blecharczyktrucking girl i właścicielkę firmy transportowej Imagination. Trucking girl zaprezentowała je przez podczas swojego wystąpienia w Parlamencie Europejskim. Wśród 1700 ankietowanych kierowców zawodowych ze wszystkich państw Unii, aż 66% odpowiedziało, że myślą o porzuceniu zawodu kierowcy ze względu na warunki sanitarne panujące na parkingach położonych przy europejskich autostradach.

 

Jak wskazują uczestnicy konferencji, obecna sytuacja utrudnia znalezienie pracowników, skutecznie zniechęca potencjalnych kandydatów do pracy w zawodzie kierowcy, a także hamuje rozwój kluczowej dla całej gospodarki branży. Pracodawcy bezsilnie rozkładają ręce, ponieważ pogłębiający się rokrocznie deficyt kierowców zawodowych jest obecnie jednym z najważniejszych problemów branży transportowo logistycznej.

 

Opinia publiczna i europejscy politycy pozostają w mylnym przekonaniu, że sytuacja jest jedynie problem jednej branży. Tak nie jest. Wraz z pogłębiającym się deficytem kierowców pojawiają się trudności w wymianie towarowej, co negatywnie odbija się na konkurencyjności europejskiej gospodarki i na europejskich konsumentach, którzy z przerażeniem obserwują wzrost cen na sklepowych półkach.

Podczas prac nad „Pakietem Mobilności” wielu europosłów zgłaszało propozycje zakazu noclegu w kabinach pojazdów i obowiązkowego korzystania z hoteli. Niestety nie przyjmowano naszych argumentów i informacji o braku bezpiecznych parkingów i odpowiadającej potrzebom 21 wieku infrastruktury, która pozwalałaby kierowcom bezpiecznie zostawić ładunek i odpocząć w przyzwoitych warunkach. I tak naprawdę na przestrzeni ostatnich lat nic się nie zmieniło dlatego jeszcze raz chcemy wskazać prawne absurdy i upomnieć się o godne warunki dla tysięcy kierowców codziennie przemierzających Europę.

europosłanka - Elżbieta Łukacijewska

Unia stawia sobie za cel poprawę warunków pracy kierowców, poprzez kolejne regulacje – jednak całkowicie ignorowany jest fakt, że codziennie setki tysięcy kierowców nie mogą znaleźć miejsca do zaparkowania ciężarówki przy europejskich autostradach, w którym dodatkowo mogliby w godnych warunkach odpocząć. Interweniowaliśmy w tej kwestii wielokrotnie i zamierzamy nadal zabiegać o poprawę warunków dla europejskich kierowców.

europoseł - Kosma Złotowski

 

Jak bardzo codzienność europejskich kierowców odbiega od normalnych standardów pokazał wyświetlony podczas spotkania film dokumentalny, który powstał we współpracy Iwony Blecharczyk z Transport i Logistyka Polska. W materiale porównano infrastrukturę sanitarną dostępną dla amerykańskich kierowców w Stanach Zjednoczonych z tym co można zastać na europejskich parkingach.

W dyskusji na ten temat wzięła również udział Dagmara Trusewicz reprezentującą fundację Truckers Life, która jest członkiem wspierającym Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Fundacja od lat działa na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa kierowców zawodowych, realizując przy tym szereg projektów. Jednym z nich jest zrealizowany we współpracy z TLP raport „Diagnoza warunków sanitarnych i parkingowych w bazach logistycznych w Polsce i w Europie”. Perspektywę firm transportowych przedstawił Sjef Boekestijn – COO Boekestijn Transport Services, firmy członkowskiej TLP, zatrudniającej setki kierowców w całej Europie.

 

Wydarzenie w Parlamencie Europejskim, w którym wzięli udział przedstawiciele unijnych instytucji, w tym europosłowie różnych ugrupowań oraz dziennikarze z najbardziej opiniotwórczych mediów, przywołuje decydentów do odpowiedzi i podjęcia konkretnych działań, aby rozwiązań wreszcie ten wstydliwy problem.

 

Źródło: Transport i Logistyka Polska

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).