Przemysł samochodowy w UE przechodzi poważną transformację ze względu na krótkoterminowe skutki kryzysu COVID, w połączeniu z długoterminowym przejściem w kierunku zerowej emisji i mobilności cyfrowej. Ta transformacja już teraz znacząco wpływa na życie 14,6 mln Europejczyków zatrudnionych obecnie w łańcuchu wartości w branży motoryzacyjnej. Europejski ekosystem motoryzacyjny – od małych MŚP po dużych producentów, od dostawców i dealerów po warsztaty – stoi w obliczu zakłóceń.
To przejście i przewidywane zmiany strukturalne, które przyniesie, będą miały znaczący wpływ na siłę roboczą, a miejsca pracy będą zagrożone w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Jednocześnie cała sieć motoryzacyjna walczy o przyciągnięcie i rekrutację wykwalifikowanych osób do nowych i powstających miejsc pracy. Aby pozostać konkurencyjnym i wypełnić swoje obowiązki gospodarcze i społeczne, branża musi znacznie zainwestować w podnoszenie kwalifikacji/przekwalifikowanie siły roboczej.
Celem Partnerstwa na rzecz Umiejętności dla Ekosystemu Motoryzacyjnego, uruchomionego w listopadzie 2020 r., jest wprowadzenie ram podnoszenia kwalifikacji/przekwalifikowania, które maksymalizują konkurencyjność przemysłu, utrzymanie miejsc pracy i nowe możliwości zatrudnienia – torując drogę do partnerstwa na rzecz umiejętności cały ekosystem motoryzacyjny. Przedstawi mapę drogową w kierunku transformacji umiejętności, jednocześnie przyczyniając się do powrotu do działania po pandemii.
Ambicją partnerstwa – skupiającego podmioty z branży, partnerów społecznych, instytutów edukacyjnych i szkoleniowych oraz regionów i gmin – jest umożliwienie podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowania 5% siły roboczej każdego roku, aby stawić czoła transformacji przemysłowej w ekosystemie motoryzacyjnym.
Źródło: ACEA