We współczesnych pojazdach użytkowych montuje się elektroniczny pedał przyspieszenia (zwany też pedałem gazu). W najnowszym filmie z poradami Niklas z Parts Specialists wraz z Diesel Technic wyjaśnia dokładnie, jak to działa i jakie elementy ma w tym zakresie do zaoferowania marka DT Spare Parts.
Termin pedał gazu sięga czasów gaźnika w XIX wieku. Był on kontrolowany za pomocą kabla lub linki. Służył do przetwarzania benzyny na mieszankę paliwowo-powietrzną. Funkcja pedału przyspieszenia pozostała taka sama. Jednak procesy zachodzące w tle uległy zasadniczej zmianie.
Film PS Tips od Parts Specialists po raz kolejny dostarcza praktycznych wskazówek, aby ułatwić codzienną pracę innym profesjonalistom w warsztacie. W najnowszym klipie Niklas wyjaśnia, co zmieniło się od początków pedału przyspieszenia i zalety tego elektronicznego.
Elektroniczny pedał przyspieszenia jest nowoczesną alternatywą dla konwencjonalnego mechanicznego pedału przyspieszenia w pojazdach. Zamiast pedału przyspieszenia, który jest połączony z pompą wtryskową za pomocą linki lub łącznika, elektroniczny pedał przyspieszenia wysyła sygnały elektryczne do jednostki sterującej silnika. Ta reguluje następnie moc silnika w zależności od położenia pedału.
Rozwiązywanie problemów rozpoczyna się od sprawdzenia napięcia zasilania. Idealnie powinno być 24 V. W tym celu należy najpierw włączyć zapłon a następnie podłączyć multimetr w celu sprawdzenia napięcia zasilania. W przypadku problemów z zasilaniem Niklas zaleca sprawdzenie połączenia uziemiającego. Jeden pin multimetru jest podłączony do wtyczki, a drugi jest dociśnięty do masy. Multimetr dostarcza wówczas informacji o wartości rezystancji. Przyporządkowanie pinów na pedale można znaleźć w literaturze warsztatowej.
W kolejnym kroku Niklas wykorzystuje symulację na swoim wózku narzędziowym, aby zademonstrować zasadę działania elektronicznego pedału przyspieszenia, łącznie z zasilaniem, usuniętym pedałem i oscyloskopem. Ten ostatni służy do odczytywania sygnałów pochodzących z pedału przyspieszenia. Jeżeli sterownik silnika zarejestruje błąd w sygnale pedału przyspieszenia, pojazd przechodzi w tryb awaryjny.
Zalet elektronicznego pedału przyspieszenia jest wiele. Może na przykład umożliwić dokładniejsze dozowanie przyspieszenia i skrócić czas reakcji między naciśnięciem pedału a reakcją silnika. Elektroniczny pedał przyspieszenia jest także kompatybilny z innymi systemami pojazdu, takimi jak tempomat czy inne systemy wspomagania kierowcy.
Ponadto sterowanie elektroniczne pozwala na lepsze dostosowanie się do różnych trybów i warunków jazdy, a także realizację takich funkcji, jak sterowanie automatyczną skrzynią biegów czy wspomaganie hamowania awaryjnego w nowoczesnych pojazdach. Aby spełnić coraz bardziej rygorystyczne klasy emisji, niezbędny jest także elektroniczny pedał przyspieszenia.
Całą gamę DT Spare Parts do elektronicznych pedałów przyspieszenia można znaleźć w portalu partnerów Diesel Technic. Należą do nich czujniki i pedały przyspieszenia, z których niektóre są wyposażone w dodatkowy czujnik. Dostępne są również praktyczne zestawy naprawcze, w tym do wtyczek złączy. Części zamienne nadają się do marek takich jak DAF, Fiat, Iveco, Mercedes-Benz, Renault, Scania, MAN i Volvo.
W ramach systemu jakości Diesel Technic (DTQS) części zamienne poddawane są dokładnej kontroli. Odbywa się to na specjalnie opracowanym stanowisku badawczym, na którym testowane są wszystkie pedały przyspieszenia.
W przypadku pytań technicznych i pomocy specjaliści ds. części firmy Diesel Technic są dostępni za pośrednictwem HelpDesku.
Źródło: Diesel Technic
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?