W najnowszym nagraniu PS Tips Video Lars i Kevin wyjaśniają budowę sprzęgła i funkcje specjalne, na które należy zwrócić uwagę. Pokazują różne komponenty i montaż bezpośrednio na ciężarówce, aby zademonstrować, jak to działa w praktyce. W szczególności omówiono pokrywę sprzęgła, tarczę sprzęgła i koło zamachowe. Na końcu filmu analizowane są również typowe rodzaje usterek.
Podczas zmiany biegów tarcza sprzęgła i koło zamachowe są od siebie oddzielone. Tarcza sprzęgła znajduje się pomiędzy pokrywą sprzęgła a kołem zamachowym. Dzięki amortyzatorom skrętnym jest w stanie przejąć duże siły i zapewnia płynną pracę przełączania. Podczas zdejmowania pokrywy sprzęgła należy zwrócić uwagę, aby śruby były poluzowane na krzyż, aby sprężyny talerzowe mogły równomiernie się rozluźnić. Zapobiega to przesunięciu ciśnienia. Podczas sprawdzania sprężyn talerzowych jedną z rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, jest wzór styku, ponieważ reprezentuje on powierzchnię styku tarczy napędowej.
Oczywiste jest, że sprzęgło składa się z wielu pojedynczych elementów i są one ze sobą powiązane. DT Spare Parts posiada ponad 900 produktów i duży wybór marek. Uwzględnione marki to DAF, Ford, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Scania i Volvo. W Portalu Partnerskim Diesel Technic można kupić tarcze sprzęgła, uszczelniacze olejowe, koła zamachowe, różne zestawy sprzęgieł i wiele innych elementów dodatkowych.
Kolejnym elementem sprzęgła jest koło zamachowe. Na filmie Kevin wyjaśnia, że „niebieskie zabarwienie wskazuje na przeciążenie termiczne”. Stałe tarcie części zamiennej może zmienić właściwości materiału i ograniczyć jego funkcjonalność. Jeśli koło zamachowe jest wymieniane i montowane, szczególną uwagę należy zwrócić na śruby. W zależności od specyfikacji producenta należy je wymienić lub można je ponownie wykorzystać. Zawsze zaleca się kontrolę wymiarową.
Aby zamontować koło zamachowe, mocuje się dwie tuleje centrujące, aby zapewnić prawidłowe ustawienie. Śruby mocujące dokręca się w kolejności określonej dla pojazdu. Podczas dokręcania śrub należy zachować zalecany kąt. Kevin z Parts Specialists, radzi, jak oznaczyć śruby ołówkiem, aby można je było ustawić w tym samym kierunku.
W drugim etapie do montażu tarczy sprzęgła służy kołek centrujący. Po włożeniu sprzęgła do mocowania sprzęgła służą dwie śruby mocujące. Następnie pozostałe śruby dokręca się ponownie na krzyż, zgodnie z kolejnością dokręcania określoną przez producenta i odpowiednim momentem obrotowym.
„Przed dokręceniem bardzo ważne jest sprawdzenie, czy sprzęgło i tarcza sprzęgła są prawidłowo ustawione na kole zamachowym i w nim” – kontynuuje Lars.
Na końcu filmu Lars jeszcze raz wskazuje na różne potencjalne usterki sprzęgła, aby uniknąć problemów dla swoich kolegów z warsztatu. Bo on wie: Podczas montażu tarczy sprzęgła często zdarza się, że jest ona nieprawidłowo wycentrowana lub skrzynia biegów o nią uderza. Jeśli chodzi o smarowanie, należy to robić tylko wtedy, gdy „jest to wyraźnie wymagane przez producenta, w przeciwnym razie prowadzi to do spowolnienia i nieprawidłowego działania” – wyjaśnia Lars.
Sprawdź, czy w obszarze mechanizmu zwalniającego nie występują uszkodzone elementy, wycieki smaru lub nadmierne zużycie. Na tarczy sprzęgła może znajdować się kilka oznak wskazujących dokładną usterkę. Ślady po śrubach na kole zamachowym wskazują na nieprawidłowy montaż lub niewłaściwy moment obrotowy.
„Sprzęgło często nie jest w ogóle wyregulowane lub jest wyregulowane nieprawidłowo. Jeśli jednak zostanie zamontowane nowe sprzęgło, należy wyregulować parametry, aby zapewnić prawidłowe działanie jednostek sterujących” – wyjaśnia Kevin.
W przypadku pytań technicznych i pomocy specjaliści ds. części firmy Diesel Technic są dostępni za pośrednictwem HelpDesku.
Źródło: Diesel Technic
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?