Aby uzyskać lepszy wgląd Kevin wchodzi pod swoją ciężarówkę, aby zademonstrować zamontowany wał napędowy i wyjaśnić jego działanie. Wał napędowy służy do przenoszenia mocy w pojeździe między silnikiem a kołami napędowymi, czyli do przenoszenia momentu obrotowego między przesuniętymi osiami napędowymi. Rozpoczyna się z przodu skrzyni biegów lub kołnierza wyjściowego, biegnie dalej do pierwszej sekcji wału napędowego przez łożysko środkowe i drugą połówkę wału napędowego do mechanizmu różnicowego lub kołnierza wyjściowego. Gdy silnik pracuje, jeszcze łatwiej jest zobaczyć, jak moc przekazywana jest ze skrzyni biegów na tylną oś za pośrednictwem ruchomego wału napędowego, który umożliwia poruszanie się pojazdu.
Po wstępnym sprawdzeniu następuje demontaż krótkiego odcinka wału napędowego, a następnie sprawdzenie przegubów i łożyska środkowego. Podczas demontażu wału napędowego specjaliści warsztatowi zalecają zamocowanie wału za pomocą podnośnika lub pracę z wciągnikiem łańcuchowym, aby zapobiec spadnięciu dwuczęściowego wału. Te dwie części należy wcześniej odpowiednio oznaczyć, aby później nie doszło do uszkodzeń wynikłych z niewyważenia. Właściwe ustawienie przegubów uniwersalnych zapewnia między innymi to, że oba nie zaklinują się ani nie będą wibrować podczas jazdy. Na przykładzie pozycji 3.59203 Lars i Kevin pokazują prawidłowe oznaczenie na wałku pośrednim z przegubem Cardana, co zapewnia optymalne dopasowanie podczas montażu.
Następnie Lars przedstawia pewne wzorce uszkodzeń, które często występują w życiu codziennym. Na przykład łożyska igiełkowe muszą być regularnie zasilane smarem przez smarowniczkę z praską smarową. Jedynymi wyjątkami są łożyska bezobsługowe. W innych przypadkach przeciążenie termiczne może spowodować zaklejenie smaru. W rezultacie niebieskawe zabarwienie wskazuje, że kikut jest również uszkodzony. W najgorszym przypadku prowadzi to do ścierania materiału, w tym do oderwania się wału napędowego, co w ostatecznym rozrachunku stwarza zagrożenie dla ruchu.
W przypadku awarii ekipa Parts Specialists maa ważną wskazówkę: jeśli pojazd ma być holowany, konieczne jest wcześniejsze wymontowanie wału napędowego, w przeciwnym razie przekładnia nie będzie zasilana olejem, gdy silnik nie pracuje. Demontaż wału napędowego zapobiega w ten sposób uszkodzeniu silnika i skrzyni biegów.
W asortymencie Diesel Technic profesjonaliści warsztatowi znajdą wały napędowe do różnych pojazdów (ciężarówek, autobusów, transporterów i innych zastosowań). Ponadto klienci mogą znaleźć w asortymencie łożyska środkowe w wersji wzmocnionej do zastosowań specjalnych, a także łożyska środkowe z punktami przykręcania po bokach. Dostępne są również zestawy naprawcze do przegubów uniwersalnych. Więcej artykułów na temat wałów napędowych można znaleźć na Portalu Partnerów.
Więcej filmów i klipów z warsztatów można znaleźć na kanale YouTube Parts Specialists. Profesjonaliści warsztatowi regularnie pokazują kulisy filmików na swoim kanale na Instagramie. W przypadku pytań technicznych dotyczących produktów DT Spare Parts i SIEGEL Automotive oraz usług Diesel Technic HelpDesk jest dostępny dla innych mechaników.
Źródło: Diesel Technic