Zestaw paska rozrządu 14.91000 zawiera zsynchronizowane elementy, wśród nich obok paska rozrządu znajduje się również rolka napinająca i tłumik drgań.
Pasek rozrządu napędzany wałem korbowym przenosi ruch obrotowy na wałek rozrządu. Krzywki obsługują elementy transmisyjne, które następnie przenoszą ruch na zawory. Wskutek ich uzębienia wał korbowy i wałek rozrządu się obracają w określony sposób, co gwarantuje, że zawór będzie otwierał się i zamykał w odpowiednim momencie, co ważne dla zasilania komory spalania w mieszankę powietrzno-paliwową.
Rolki napinające zapewniają precyzyjne prowadzenie i stałe napięcie paska w napędzie pasowym. Mogą być montowane na stałe lub łączone z napinaczami jako elastyczne napinacze pasów. Rolki napinające zwiększają kąt opasania w napędach pasowych i w rezultacie przenoszą wyższe moce znamionowe. Umożliwiają zmianę kierunku obrotów podłączonych jednostek. W połączeniu z napinaczami paska, rolki napinające równoważą również eksploatacyjne wydłużenia paska.
Rolki napinające marki DT Spare Parts zasadniczo składają się z łożysk kulkowych i koła pasowego. Łożyska kulkowe wypełnione są smarem odpornym na wysoką temperaturę i są optymalnie obustronnie pokryte. Niezależnie od wymagań technicznych, do produkcji krążków stosuje się różne materiały (np. mrożoną blachę stalową, skręcany materiał prętowy, żeliwo lub poliamid 66 z wkładem z włókna szklanego).
Precyzyjnie dopracowany bieżnik koła pasowego zapewnia optymalny montaż pasów napędowych, niskie zużycie i minimalny hałas podczas pracy.
Tłumiki drgań mają za zadanie wytłumić nierówności i drgania spowodowane szybką zmianą dodatnich i ujemnych obrotów wału korbowego. Zapewniają, że zaangażowane komponenty nigdy nie ulegną uszkodzeniu. Ponadto zapewniają odpowiednie napięcie paska, dzięki czemu moment obrotowy wału korbowego może być przenoszony na wałek rozrządu zarówno w sposób siłowy, jak i wymuszony.
Ważne punkty regulacji należy zaznaczyć przed wymianą, aby po wymianie paska na kole pasowym napinacza można było ustawić pasek.
Ponadto ważne jest, aby zapewnić prawidłowy kierunek montażu, tak aby pasek był zawsze ciasno naciągnięty po przeciwnej stronie rolki napinającej w celu napinania.
Źródło: Diesel Technic