Silnik wysokoprężny Mitsubishi 4D56 występuje powszechnie i cieszy się popularnością wśród posiadaczy SUV-ów i pickupów. Jednakże jeśli nie nie jest serwisowany w odpowiednim czasie, bądź podczas wymiany nie przestrzega się instrukcji montażu układu rozrządu, silnik może powodować wiele problemów.
Z powodu dodatkowego napędu synchronicznego wałków wyważających, jak również hydraulicznego systemu napinania paska napędowego układu rozrządu, obsługa silnika 4D56 nie jest łatwym zadaniem. W niniejszym artykule nie zostanie omówiona cała procedura wymiany komponentów, ponieważ szczegółowe instrukcje są łatwo dostępne (wraz z każdym zestawem Gates PowerGrip Kit uzyskuje się dostęp do cyfrowej instrukcji montażu). Skupmy się zatem na punktach wymagających szczególnej uwagi, aby uniknąć przedwczesnej awarii układu rozrządu.
Przede wszystkim należy pamiętać, że pasek napędu wałków wyważających musi być wymieniany okresowo. Interwały przebiegu dla zalecanej wymiany paska rozrządu są określone przez producenta samochodu, ale zalecana jest jednoczesna wymiana paska napędu wałków wyważających przy każdej wymianie paska rozrządu. Jest to bardzo istotne dla dalszej niezawodności układu. Jeśli pasek napędu wałków wyważających ulegnie uszkodzeniu, jego odłamki mogą dostać się do napędu wałka rozrządu powodując awarię.
W niektórych przypadkach właściciele samochodów wolą nie wymieniać hydraulicznego napinacza paska, aby zaoszczędzić pieniądze. Gates zaleca jednak wymianę tego elementu przy każdej wymianie paska rozrządu. W końcu nie ma żadnej gwarancji, że hydrauliczny napinacz paska będzie miał dłuższą żywotność niż pasek, nawet jeśli podczas wizualnej kontroli będzie wyglądał na całkowicie sprawny.
WAŻNE: wyciągnąć zawleczkę blokującą WYŁĄCZNIE po zamontowaniu kół pasowych i paska. Po wyciągnięciu obrócić wałem korbowym o dwa obroty i upewnić się, że tłoczysko napinacza hydraulicznego wystaje nad obudową w zakresie od 2,3 do 7,6 mm. Uzyskaj więcej informacji na temat obsługi napinaczy hydraulicznych w poświęconym im artykule.
Eksperci Gates chcieliby zwrócić uwagę na element, który może wydawać się oczywisty, ale mimo to może sprawiać problemy: moment dokręcenia śruby dźwigni rolki napinającej. Powinien on wynosić od 42 do 56 N*m. Niewystarczający moment dokręcenia spowoduje powstanie niewystarczającej siły zacisku, co doprowadzi do obciążenia skrętnego śruby — co z kolei może być przyczyną pęknięć zmęczeniowych.
Pomiędzy częścią obrotową śruby a blokiem silnika znajduje się podkładka. Jeśli śruba jest zbyt mocno dokręcona, podkładka może zostać zdeformowana. W takim przypadku styka się ona z płaszczyzną końcową otworu w ramieniu obrotowym dźwigni napinacza oraz blokiem. Napinacz nie będzie w stanie zapewnić niezbędnego napięcia, a zużycie paska powstające przy przebiegu ponad 80 000 kilometrów nastąpi znacznie wcześniej.
Podczas serwisowania układu napędu rozrządu silnika Mitsubishi 4D56 jest sporo rzeczy, o których należy pamiętać. Nie chodzi jednak o nieistotne szczegóły. W ten czy inny sposób wszystkie powyższe błędy prowadzą do przedwczesnej awarii napędu rozrządu, co z kolei najprawdopodobniej doprowadzi do uszkodzenia układu dystrybucji paliwa.
Więcej wskazówek technicznych na www.gatestechzone.com.
Źródło: Gates