PE i RE porozumiały się ws. zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. | MOTOFAKTOR

PE i RE porozumiały się ws. zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.

Parlament Europejski i Rada zawarły porozumienie, które oznacza, że od 2035 r. wszystkie nowe auta osobowe i dostawcze rejestrowane w UE będą bezemisyjne.

 

  • Komisja Europejska z zadowoleniem przyjęła zawarte wczoraj porozumienie Parlamentu Europejskiego i Rady, które oznacza, że od 2035 r. wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze rejestrowane w Europie będą bezemisyjne
  • Etapem przejściowym w kierunku bezemisyjności są nowe normy emisji CO2: do 2030 r. średnie emisje z nowych samochodów osobowych należy ograniczyć o 55%, a emisje z nowych samochodów dostawczych – o 50%
  • Porozumienie stanowi pierwszy etap przyjmowania wniosków prawodawczych w ramach pakietu „Gotowi na 55”, które Komisja przedstawiła w lipcu 2021 r. Świadczy ono o tym, że Unia Europejska realizuje wewnętrznie zobowiązania międzynarodowe dotyczące klimatu przed szczytem COP27
  • Wstępne porozumienie wymaga teraz formalnego przyjęcia przez Parlament i Radę
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

Etapem przejściowym w stronę bezemisyjności są nowe normy emisji CO2: do 2030 r. średnie emisje z nowych aut osobowych należy ograniczyć o 55%, a emisje z nowych aut dostawczych – o 50%. Porozumienie to pierwszy etap przyjmowania wniosków prawodawczych w ramach pakietu „Fit for 55”, które KE przedstawiła w lipcu 2021 r. Świadczy ono o tym, że Unia Europejska realizuje wewnętrznie zobowiązania międzynarodowe dotyczące klimatu przed szczytem COP27.

 

Porozumienie stanowi wyraźny sygnał dla przemysłu i konsumentów: Europa zdecydowanie przechodzi na mobilność bezemisyjną. Europejscy producenci samochodów już teraz pokazują, że są gotowi na to wyzwanie, ponieważ na rynku pojawia się coraz więcej coraz tańszych samochodów elektrycznych. Szybkość, z jaką zachodzi ta zmiana w ostatnich latach, jest niezwykła. Nic dziwnego, że w ramach całego pakietu „Gotowi na 55” ten projekt jest pierwszym, co do którego osiągnięto ostateczne porozumienie między państwami członkowskimi UE a Parlamentem Europejskim – powiedział Frans Timmermans, Wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw Europejskiego Zielonego Ładu.

 

Ten jasny sygnał dla producentów i społeczeństwa ma przyspieszyć produkcję oraz sprzedaż pojazdów niskoemisyjnych i bezemisyjnych, a także sprawić, że transport drogowy będzie zdecydowanie dążył do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Dzięki nowym przepisom system transportu w UE ma być bardziej zrównoważony, Europejczycy mają się cieszyć czystszym powietrzem, a realizacja Europejskiego Zielonego Ładu osiągnąć ważny etap. Świadczą one jednoznacznie o zaangażowaniu UE na rzecz celów w zakresie klimatu oraz o tym, że wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie nie spowalnia przejścia na czystą energię w Europie, ale wręcz przyspiesza prace i postępy, które mają sprawić, aby do 2050 r. stała się pierwszym na świecie kontynentem neutralnym dla klimatu.

 

Wstępne porozumienie wymaga teraz formalnego przyjęcia przez Parlament i Radę. Po zakończeniu tej procedury nowe przepisy prawne mają zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejść w życie.

 

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).