Rozporządzenie, dotyczące emisji z nowych ciężarówek, autobusów i przyczep, zostało zatwierdzone przez posłów 341 głosami za, 268 przeciw, przy 14 wstrzymujących się od głosu.
Emisje CO2 z dużych ciężarówek (w tym pojazdów takich jak śmieciarki, wywrotki lub betoniarki) i autobusów będą musiały zostać zmniejszone o 45% w latach 2030-2034, 65% w latach 2035-2039 i 90% od 2040 roku. Do 2030 roku, nowe autobusy miejskie będą musiały zredukować swoje emisje o 90% i stać się pojazdami bezemisyjnymi do 2035 roku. Cele redukcji emisji zostały również ustalone dla przyczep (7,5%) i naczep (10%), począwszy od 2030 roku.
Prawo wymaga od Komisji Europejskiej przeprowadzenia szczegółowego przeglądu skuteczności i wpływu nowych przepisów do 2027 roku. Przegląd ten będzie musiał ocenić, między innymi, czy należy stosować przepisy do małych ciężarówek, rolę metodologii rejestracji pojazdów HDV napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 oraz rolę, jaką współczynnik korekcji emisji dwutlenku węgla mógłby odegrać w przejściu na bezemisyjne pojazdy HDV.
Źródło: Parlament Europejski
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?