Auto pojawiło się na rynku w 2013 roku. Samochód został po raz pierwszy zaprezentowany na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Rok później do oferty dołączyła odmiana kombi, na początku w salonach był dostępny tylko 5-drzwiowy hatchback.
W 2017 roku samochód przeszedł modernizację. W ramach liftingu zmieniono między innymi atrapę chłodnicy, zderzaki oraz reflektory i tylne lampy. Od tego czasu samochód bez większych zmian był produkowany jeszcze do 2021 roku, kiedy to na rynku zadebiutował jego następca – 3. generacja Peugeota 308.
Pod maską francuskiego kompakta może pracować jeden z dwóch silników benzynowych w kilku wersjach mocy. Podstawowa jednostka to 1.2 PureTech (na niektórych rynkach znana również jako THP). Była dostępna w trzech wersjach mocy: 82, 110 oraz 130 KM. Czy warto wybrać ten silnik? Choć pomimo 3 cylindrów, w dwóch ostatnich odmianach mocy nie brakuje, to nie jest to motor godny uwagi. Przede wszystkim ze względu na pasek rozrządu w kąpieli olejowej. Jego fragmenty odrywają się i zapychają smok olejowy. A od tego już prosta droga do zatarcia jednostki napędowej. Spotykane są również przypadki wypalenia uszczelki pod głowicą.
Motor 1.6 PureTech (THP) o mocy od 125 do 272 KM również nie należy do szczególnie udanych. W tym przypadku użytkownicy narzekają na dość szybko rozciągający się łańcuch rozrządu. Znane są przypadki, że zaczyna hałasować już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Zdarzają się też przypadki nadmiernego spalania oleju oraz zatarcia turbosprężarki.
Oprócz silników benzynowych, w ofercie są jeszcze jednostki wysokoprężne. Dostępne są 3 diesle. Jest między innymi motor 1.6 HDi (znany na niektórych rynkach również jako e-HDi oraz BlueHDi). Jednostka ta była oferowana w kilku wersjach mocy od 92 do 120 KM. To trwała i godna polecenia konstrukcja.
Osoby szukające mocniejszej odmiany mają do wyboru jeszcze silnik Diesla 2.0 BlueHDi o mocy 150 lub 180 KM. To również trwałe i godne polecenia odmiany. Dostępny był jeszcze motor 1.5 BlueHDI, w którym może dojść do zerwania łańcucha rozrządu i to bez zapowiedzi.
Peugeot 308 2. generacji to konstrukcja dość udana, ale jak każde inne auto nie jest zupełnie wolna od wad. Najczęściej zawodzą elementy wyposażenia, czyli elektronika i elektryka. Zdarzają się też przypadki nie działa ekran systemu info-rozrywki. Spotykane są również usterki różnych czujników, na szczęście nie tych przy silniku.
Użytkownicy skarżą się na szybko zużywające się łożyska kół, a także na niepokojące odgłosy tylnej belki zawieszenia. Decydując się na diesla, trzeba pamiętać o regularnym przepalaniu auta w trasie. Po to, aby nie dopuścić do zapchania się filtra cząstek stałych.
Peugeot 308 2. generacji to dobra alternatywa dla droższych aut niemieckich i japońskich producentów. Niestety większa utrata wartości ma znaczenie nie tylko przy zakupie. Kolejną istotną zaletą tego modelu są atrakcyjne ceny części zamiennych. To typowe dla większości francuskich aut. Żeby cieszyć się bezproblemową eksploatacją, trzeba wybrać jeden z silników Diesla. Benzyny nie należą do zbyt udanych.
Mocną stroną auta jest jeszcze fakt, że większość egzemplarzy dostępnych na rynku ma dość bogate wyposażenie. Najwięcej opcji na pokładzie mają jednak samochody z Niemiec, Francji czy Szwajcarii. Niestety wiele z nich ma za sobą powypadkową przeszłość i przekręcone liczniki. Jest też wiele sztuk z polskich salonów. Te zwykle mają pewniejszą historię, ale nie brakuje również „min”, które mają za sobą ogromne przebiegi wyjeżdżone we flotach. Jednak znacznie łatwiej znaleźć w dobrej cenie zadbanego Peugeota 308 od Toyoty Auris czy Volkswagena Golfa z podobnych lat produkcji.
Zdjęcia: Peugeot