Na koniec stycznia 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 58 507 szt. Park osobowych BEV składał się z 52 556 szt. (+66% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1 116 szt. (+4% r/r). Na koniec stycznia 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i pojazdów ciężarowych zwiększyła się do 5951 szt. (+75% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 201 szt. (+73% r/r). Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w styczniu 2024 r. były Tesla Model Y (183 sprzedane szt.), Mazda MX-30 (82 szt.) oraz Dacia Spring (61 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz Volvo. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w styczniu 2024 r. wyniósł 2,6%.
W Polsce na koniec stycznia 2024 r. funkcjonowało 6086 (+33% r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 4456 AC (+27% r/r) oraz 1630 DC (+55% r/r). W styczniu uruchomiono 153 nowe punkty. Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (65%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec stycznia 2024 r. kierowcy EV mogli w Polsce korzystać już z 655 takich urządzeń. „PEVO Index” zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (591 punktów w styczniu 2024 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (265), Szczecin (222), Poznań (199) i Kraków (196). Liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec stycznia 2024 r. 613, co oznacza wzrost o 13% r/r.
„PEVO Index” zawiera również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w naszym kraju. Pod koniec stycznia 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 3766. To wzrost o 123% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,1%. Takie oferty odpowiadały za 0,7% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (335 ogłoszeń w styczniu 2024 r. ze średnią ceną 72 239 PLN), BMW i3 (233 ogłoszenia ze średnią ceną 92 208 PLN) oraz Tesla Model S (174 ogłoszenia ze średnią ceną 171 797 PLN).
„Polish EV Outlook” to najważniejsza, najbardziej kompleksowa analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. PSPA od 5 lat prezentuje w swoim raporcie przekrojowy obraz rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców EV, zmian legislacyjnych oraz wpływu e-mobility na sektor elektroenergetyczny. „PEVO Index” to cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja „Polish EV Outlook” zawierająca aktualizowane na bieżąco, kluczowe dane zawarte w pełnej wersji raportu, prezentowane w przystępnej, infograficznej formie.
Dane do „PEVO Index” dostarczają: PSPA, IBRM Samar oraz OTOMOTO.
Więcej informacji o pełnej wersji raportu „Polish EV Outlook” dostępnych jest TUTAJ.
Źródło: PSPA/IBRM Samar/OTOMOTO
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?