Na koniec lipca 2024 roku, liczba całkowicie elektrycznych pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych (BEV) w Polsce osiągnęła 70 556 sztuk. W obrębie pojazdów osobowych, flota BEV składała się z 63 552 egzemplarzy, co oznacza wzrost o 53% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Nowe rejestracje tych pojazdów wyniosły 1 150 sztuk. W tym samym czasie, liczba całkowicie elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych wzrosła do 7 004 sztuk, co stanowi 50% wzrost rok do roku. Park samochodów osobowych napędzanych wodorem (FCEV) liczył 238 sztuk, co oznacza wzrost o 23% w porównaniu do poprzedniego roku. W lipcu 2024 roku, najczęściej wybieranymi modelami osobowymi BEV były Tesla Model Y (129 sprzedanych egzemplarzy), MG4 (99 sztuk) oraz Volvo EX30 (81 sztuk). Na podium marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz MG. Udział BEV w rynku nowych samochodów osobowych w lipcu 2024 roku wyniósł 3,1%.
Na koniec lipca 2024 roku w Polsce istniało 7563 ogólnodostępnych punktów ładowania, co stanowi wzrost o 44% w porównaniu do roku poprzedniego. W tej liczbie znajdowało się 5348 punktów ładowania AC (wzrost o 37% r/r) oraz 2215 punktów DC (wzrost o 66% r/r). W polskiej sieci infrastruktury ładowania największy udział miały ładowarki o mocy do 22 kW, które stanowiły 61% całości. Równocześnie, liczba szybkich stacji DC o mocy powyżej 50 kW rozwija się w szybkim tempie – pod koniec lipca 2024 roku kierowcy pojazdów elektrycznych mieli do dyspozycji już 1024 takich urządzeń. Raport PEVO Index dostarcza również danych o miastach z najlepiej rozwiniętą infrastrukturą dla pojazdów zeroemisyjnych. Na czołowej pozycji uplasowała się Warszawa z 594 punktami ładowania w lipcu 2024 roku, a tuż za nią znalazły się Gdańsk (300), Szczecin (266), Kraków (226) oraz Poznań (218). Wzdłuż sieci TEN-T liczba punktów ładowania wyniosła 786, co oznacza wzrost o 28% w skali roku.
PEVO Index dostarcza także informacji na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w Polsce. Na koniec lipca 2024 roku liczba ogłoszeń dotyczących używanych samochodów elektrycznych (BEV) na portalu OTOMOTO wynosiła 4484, co oznacza wzrost o 44% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Samochody całkowicie elektryczne stanowiły 1,1% wszystkich ogłoszeń dotyczących pojazdów używanych. Ich oferty generowały 0,8% wszystkich odsłon na platformie OTOMOTO. Najczęściej występującymi modelami BEV w wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (353 ogłoszenia w lipcu 2024 roku, ze średnią ceną 58 210 PLN), BMW i3 (256 ogłoszeń, średnia cena 77 663 PLN) oraz Tesla Model S (189 ogłoszeń, średnia cena 150 290 PLN).
Polish EV Outlook jest kluczowym i najpełniejszym badaniem rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. PSNM od pięciu lat dostarcza w swoich raportach szeroki obraz rynku elektrycznych pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców EV, zmian w prawodawstwie oraz wpływu e-mobility na sektor elektroenergetyczny. PEVO Index jest regularnie publikowaną co miesiąc wersją Polish EV Outlook, która zawiera aktualizowane zestawienia kluczowych danych z pełnej wersji raportu, przedstawionych w przystępnej infograficznej formie.
Dane do „PEVO Index” dostarczają: PSNM, IBRM Samar oraz OTOMOTO.
Więcej informacji o pełnej wersji raportu „Polish EV Outlook” dostępnych jest TUTAJ.
Źródło: PSNM/IBRM Samar/OTOMOTO
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?