Pierścień ABS w kształcie koła zębatego (również wirnik lub pierścień czujnika) działa jako przeciwwaga czujnika prędkości ABS (czujnik ABS) do rejestrowania prędkości lub zmiany prędkości koła, na którym jest zainstalowany.
Ciągłe przemieszczenie przestrzeni między zębami i samych zębów podczas obrotu koła powoduje zmianę pola magnetycznego w czujniku ABS oraz indukcję sinusoidalnych napięć przemiennych. Ich częstotliwość zależy od prędkości koła i jest oceniana przez jednostkę sterującą ABS. Pierścień ABS wykonany jest z wysokiej jakości stali i pokryty jest warstwą ochroną. Aby zapewnić 100-proc. dokładne dopasowanie i działanie, pierścień ABS jest testowany za pomocą specjalnej maszyny pomiarowej.
Pierścień ABS jest elementem układu hamulcowego istotnym dla bezpieczeństwa. Podczas demontażu materiał i jego powłoka ulegają deformacji. Pierścień ABS nie powinien być używany więcej niż jeden raz, w przeciwnym wypadku wystąpi błąd w układzie hamulcowym.
Przed instalacją należy wyczyścić powierzchnię montażową i sprawdzić tolerancję wymiarową. Umieść pierścień ABS w miejscu montażu i zainstaluj go za pomocą ustalonego narzędzia montażowego. Sprawdź czujnik ABS (czujniki przesuwne) pod kątem swobodnego ruchu i, w przypadku czujników stałych, sprawdzić, czy są one pewnie zamocowane. Następnie ustaw odstępy czujnika ABS/pierścienia ABS.
Pierścienie ABS mają okrągły kształt, ponieważ są montowane na piastach kół, tarczach hamulcowych lub wałach napędowych. Dlatego średnica instalacji musi być absolutnie poprawna. Pierścienie ABS są charakterystyczne ze względu na zęby i przestrzenie między nimi.
Źródło: Diesel Technic