Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu | MOTOFAKTOR

Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu

Już 1 lipca w stolicy zaczynają obowiązywać normy emisji spalin dla pojazdów wjeżdżających do centrum.

SCT na razie nie będzie znacznie utrudniała kierowcom życia, ale będzie przygotowywała do poważniejszych restrykcji, które zaczną obowiązywać w kolejnych latach.

Strefa Czystego Transportu (SCT) obejmie centralne dzielnice Warszawywiększość Śródmieścia, część Ochoty, Woli oraz Pragi Północ i Południe. To 37 km², czyli siedem procent powierzchni stolicy.

Szczegółowa mapa znajduje się pod linkiem: —> TUTAJ <—

Kto wjedzie do SCT?

Od 1 lipca 2024 r. do końca 2025 roku po SCT będą mogły poruszać się:

  • auta z silnikami benzynowymi spełniającymi przynajmniej wymagania normy emisji spalin Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 roku (czyli nie starsze niż 27 lat).
  • Auta z silnikiem diesla spełniającym normę Euro 4 lub produkowanym po 2005 roku (maksimum 19-letnie).

Od 2026 roku:

  • Euro 3 dla benzyny,
  • Euro 5 dla Diesla.

 

Co dwa lata „poprzeczka” będzie podnoszona o jedną kategorię Euro, tak, aby w ostatnim – piątym etapie programu (w 2032 r.) do SCT wjechały tylko auta benzynowe z Euro 6 (wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 r.) oraz Diesle z Euro 6D (produkowane od 2020 r., czyli maksymalnie 12-letnie).

Kogo nie dotyczą normy SCT?

  • Norm emisji spalin nie będą musiały spełniać samochody osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat, a swój pojazd nabyły przed 2024 r. Również pojazdy historyczne i zabytkowe, specjalne oraz należące do służb wjadą do centrum miasta bez ograniczeń.
  • Do końca 2027 r. bez ograniczeń po SCT będą mogły jeździć osoby zameldowane lub płacące podatki w Warszawie (na podstawie zeznania PIT lub zaświadczenia z urzędu skarbowego), o ile zarejestrowały swój samochód do 1 stycznia 2024 r.
  • Jednak po 2027 r. już nie wjadą do strefy pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.
  • Osoby z niepełnosprawnościami są ustawowo zwolnione z przestrzegania norm Euro. Przewidziano również sytuacje losowe. Cztery razy w roku każdy będzie mógł wjechać do strefy samochodem niespełniającym norm emisji spalin. Dotyczy to również turystów.

Czy trzeba mieć nalepkę?

Kierowcy, którzy planują poruszać się po strefie starszym niż 27-letnim autem benzynowym albo starszym niż 19-letnim autem zasilanym ON, ale znajdą się w grupie, która może nie spełniać norm SCT, będą musieli zakupić eko nalepkę. Dla służb to informacja, że pojazd ma prawo wjechać do strefy. Za jej brak grozi mandat do 500 zł.

Samochody, które będą spełniały wymogi dopuszczające wjazd do strefy ekologicznej – czyli normę Euro 2 dla aut z silnikiem benzynowym i Euro 4 dla Diesla – nie będą potrzebowały na szybie nalepki.

Skąd wziąć nalepkę?

Nalepkę będzie wydawał stołeczny Zarząd Dróg Miejskich. Wnioski wraz z zaświadczeniami o płaceniu podatku w stolicy można będzie składać stacjonarnie w siedzibie ZDM przy ul. Chmielnej 120 oraz online na stronie:

https://sprawdzsct.zdm.waw.pl/

Koszt naklejki to 5 zł.

  • Urzędnicy przewidują opóźnienia w dostawie naklejek, jednak samo złożenie wniosku już będzie upoważniało do wjazdu do strefy.

SCT bez kontroli

Matas Buzelis, dyrektor ds. komunikacji w carVertical i ekspert motoryzacyjny, Fot. carVertical
Matas Buzelis, dyrektor ds. komunikacji w carVertical i ekspert motoryzacyjny, Fot. carVertical

Jak wyjasnia Matas Buzelis – szef komunikacji CarVertical – wydaje się, że ograniczenia SCT nie będą jednak zbyt restrykcyjnie egzekwowane. Nie powstaje zapowiadany system kamer, który automatycznie rejestrowałby czy samochód może wjechać do SCT. Tymczasem Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP) zawiera dane o emisji Euro każdego pojazdu. Stworzenie systemu, który odczytywałby tablicę rejestracyjną i sprawdzał emisję spalin, ograniczyłoby próby łamania nowych przepisów.

 

W pierwszej fazie wprowadzania SCT nad ich przestrzeganiem będzie czuwała straż miejska i policja. Jeśli kontrola wykaże, że samochód nie spełnia wymogów SCT, kierowca odpowie za wykroczenie drogowe. Grozi mu za to mandat w wysokości 500 zł.

 

Źródło: CarVertical

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).