System Cyber Tyre od Pirelli obejmuje umieszczony w każdej oponie czujnik, który gromadzi istotne dane, niezbędne do bezpiecznej podróży, a następnie przekazuje je poprzez zintegrowane oprogramowanie do komputera pokładowego samochodu. Pierwszym seryjnym zastosowaniem tego zaawansowanego rozwiązania jest McLaren Artura – hybrydowy supersamochód wyposażony w technologie mające zapewniać bezpieczeństwo i przyjemność z prowadzenia, m.in. opony wyposażone w czujniki.
Technologia Cyber Tyre ma zapewniać samochodowi i kierowcy mnóstwo informacji, takich jak m.in.: „paszport'” ogumienia – dane identyfikacyjne, informacje o typie opony (zimowa czy letnia), zalecane ciśnienie, indeksy nośności i prędkości, a także aktualne informacje dotyczące jazdy, takie jak temperaturę i ciśnienie.
Informacje te, w tym temperatura i ciśnienie, są stale monitorowane i przesyłane w czasie rzeczywistym do komputera samochodu. Ma to realny wpływ na bezpieczeństwo podróży. Informacje są również dostarczane z większą precyzją w porównaniu z tradycyjnymi czujnikami połączonymi z zaworami, ponieważ czujniki Pirelli mają bezpośredni kontakt z powierzchnią opony, a nie felgi.
Dane pochodzące z czujników są przetwarzane przez oprogramowanie stworzone przez Pirelli, które jest zintegrowane z elektroniką samochodu. Niektóre informacje można zobaczyć na tablicy przyrządów i centralnym wyświetlaczu, inne są wykorzystywane przez elektronikę samochodu do kalibracji systemów ostrzegania kierowcy w oparciu o dokładną charakterystykę opon i ich stanu.
Samochód wyposażony w system Cyber Tyre firmy Pirelli może ostrzec kierowcę, że konieczne jest sprawdzenie ciśnienia w oponach, aby kontynuować bezpieczną jazdę. W innej sytuacji, po zmianie opon z letnich na zimowe – często z innym indeksem prędkości – samochód ostrzeże kierowcę przy osiągnięciu maksymalnej prędkości dla danego typu opon. Konkretne funkcjonalności Cyber Tyre są wybierane i definiowane przez producentów samochodów i mogą zostać zaprogramowane pod konkretne modele dostępne w ofercie.
W przypadku McLarena niektóre z tych funkcji zostały wybrane specjalnie pod kątem wykorzystania samochodu na torze wyścigowym. Przykładowo, Pirelli Cyber Tyre pozwala kierowcy dostosować ciśnienie w oponach tak, by uzyskiwał lepsze czasy okrążeń na torze, w oparciu o indywidualny styl jazdy. Powiadomienia, które otrzymają poszczególni kierowcy, będą zatem definiowane przez ich styl prowadzenia samochodu.
Kierowcy mogą być również powiadamiani o osiągnięciu przez opony optymalnej temperatury pracy, co umożliwi im uwolnienie maksymalnego potencjału samochodu. Dodatkowo użytkownicy mogą otrzymać powiadomienie, kiedy należy schłodzić opony. Kierowcy daje to wrażenie, że miejsce pasażera zajmuje jego prywatny inżynier wyścigowy.
Inżynierowie Pirelli opracowali, we współpracy ze swoimi odpowiednikami z McLarena, specjalnie zaprojektowane do McLarena Artury opony P Zero w rozmiarze 235/35 ZR19 na przód i 295/35 R20 na tył. Opony te mają asymetryczny wzór bieżnika, który ma zapewniać doskonałą skuteczność hamowania, gwarantując kontrolę nad samochodem w każdych warunkach, a w szczególności na mokrej nawierzchni. Dostępna jest również wersja P Zero Corsa – przeznaczona do użytku na torze opona z homologacją drogową, której dopracowana mieszanka jest wynikiem bogatego doświadczenia Pirelli płynącego z udziału w licznych dyscyplinach motorsportowych.
Na zimę McLaren Artura korzystać ma z opon zimowych P Zero Winter, zaprojektowanych specjalnie pod kątem właściwości tego modelu, z dopasowaną mieszanką i wzorem bieżnika, które gwarantować mają osiągi podobne do tych właściwych dla opon letnich P Zero. Wszystkie trzy wersje opon do McLarena Artury można rozpoznać po ich oznaczeniu MC-C znajdującym się na ścianie bocznej. Jest to jednocześnie ukoronowanie wyjątkowego projektu, który Pirelli przeprowadziło specjalnie dla McLarena, wykorzystując technologię Cyber Tyre.
Technologia Pirelli Cyber Tyre reprezentuje przyszłość stojącą przed oponami, które zapewnić mają inteligentnym samochodom dodatkowy zmysł. Za ich pomocą samochody będą w stanie zidentyfikować i przewidywać potencjalne niebezpieczne sytuacje drogowe, takie jak utrata przyczepności czy zjawisko aquaplaningu. Sprawić ma to, że elektroniczne systemy wspomagające kierowcę, będą mogły interweniować z wyprzedzeniem.
Kolejnym krokiem będą opony połączone w sieć z innymi pojazdami i otaczającą infrastrukturą. W listopadzie 2019 roku Pirelli jako pierwsza firma oponiarska na świecie udostępniła informacje dotyczące nawierzchni dróg w sieci 5G dzięki inteligentnym oponom wyposażonym w czujniki. Zostało to zaprezentowane na „Pierwszych Światowych targach rozszerzonych usług 5G ADAS (Advanced Driver Assistance Systems)” w Turynie.
Źródło: Pirelli