Droga krajowa nr 6 w Sianowie (zachodniopomorskie) – tu od soboty kontrole prowadzone są z wykorzystaniem pierwszego stacjonarnego urządzenia rejestrującego zakupionego w ramach projektu rozbudowy systemu fotoradarowego. Wybór miejsca nie był przypadkowy. Lokalizacja ta została wskazana w analizie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na tym odcinku drogi doszło do serii zdarzeń drogowych, a w pobliżu nie ma urządzeń, które w systemie ciągłym nadzorowałyby kierujących.
Sukcesywnie uruchamiane mają być kolejne z 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących. Wszystkie lokalizacje zostały wybrane na podstawie analizy brd opracowanej przez Instytut Transportu Samochodowego. Po podpisaniu umowy z wykonawcą, przeprowadził on oględziny miejsc, pod kątem wystąpienia ewentualnych barier technicznych. Ostateczną listę ustalono uwzględniając analizę brd oraz ocenę warunków technicznych. Do objęcia kontrolą wytypowano lokalizacje w 14 województwach. Najwięcej na Mazowszu, w Małopolsce i na Pomorzu. Wszystkie urządzenia mają zostać uruchomione do końca lutego przyszłego roku.
Prędkość będą rejestrowały fotoradary MultaRadar CD. Charakteryzuje je wysoka jakość utrwalonego materiału dowodowego, niska awaryjność, możliwość kontroli jednocześnie kilku pasów ruchu oraz utrzymanie ciągłości pracy w zmiennych i trudnych warunkach pogodowych. Koszt zakupu i montażu 26 stacjonarnych urządzeń wyniesie 5,7 mln zł.
Zakup 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących to pierwszy etap rozbudowy systemu fotoradarowego CANARD w ramach realizacji projektu „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”. Jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Rozbudowa i modernizacja systemu ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Realizacja projektu ma obejąć zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. Działania, zaplanowane w ramach zwiększenia skuteczności i efektywności systemu, uwzględniają włączenie do niego urządzeń najnowszej generacji.
Projekt zakłada zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 100 urządzeń, które mają zostać zainstalowane w nowych lokalizacjach: 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących (fotoradarów), 30 urządzeń służących do monitorowanie wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle, 5 urządzeń rejestrujących niestosownie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowym. Zakupionych ma zostać 11 przenośnych urządzeń rejestrujących, które będą wykorzystywane w miejscach niebezpiecznych, gdzie np. z przyczyn technicznych nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących. 247 urządzeń ma zostać zainstalowanych w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach. Sukcesywnie wymieniane mają być najstarsze i najbardziej wyeksploatowane urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD. Część urządzeń pracuje na polskich drogach już od dekady.
Źródło: GITD