ZF przedstawia swoją kompleksową ofertę do obsługi systemów ADAS dla niezależnych warsztatów, a także systemowe podejście do elektrycznych układów napędowych, wykorzystując jednocześnie cyfryzację jako kluczowy czynnik zwiększający wydajność i odpowiedzialność za środowisko.
,,Jesteśmy zaangażowani w dostarczanie naszym klientom najwyższej jakości rozwiązań, jednocześnie przyczyniając się do zrównoważonej przyszłości. Nasi specjaliści zapewniają partnerom fachowe wsparcie i usługi, dbając o to, aby wszelkie usterki były skutecznie rozwiązywane, maksymalizując czas wydajnej pracy. To jeden z przykładów tego, jak tworzymy zrównoważone wartości na tym rynku” – wyjaśnia Philippe Colpron, Dyrektor Dywizji ZF Aftermarket.
Firma ZF jest światowym liderem na rynku systemów ADAS, produkującym ponad 10 milionów kamer do pojazdów rocznie. Obecnie Dywizja Aftermarket Grupy ZF dostarcza na niezależnym ryku części zamiennych nie tylko technologię ADAS OE, ale także odpowiedni sprzęt i wiedzę do obsługi tych zaawansowanych systemów.
Na początku 2025 roku ZF Smart Camera będzie dostępna w powszechnym zastosowaniu, w modelach takich jak Nissan Leaf, Nissan Qashqai, Peugeot 3008 i Citroen C3. Ta wysokowydajna pojedyncza kamera przednia wykrywa otoczenie przed pojazdem i rozpoznaje obiekty, aby umożliwić kierowcy korzystanie z takich funkcji jak automatyczne hamowanie awaryjne (AEB), asystent utrzymania pasa ruchu (LKA) i tempomat aktywny (ACC).
Aby uzupełnić ofertę ADAS firmy ZF dla rynku części zamiennych, firma prezentuje również urządzenia do kalibracji ADAS w ramach nowego portfolio ZF [pro]Diagnostics. ZF [pro]Diagnostics oferuje możliwości zdalnej diagnostyki, dostęp do zaawansowanych informacji technicznych, a także kompleksowe rozwiązania zarówno do statycznej, jak i dynamicznej kalibracji ADAS, odpowiednie dla pojazdów osobowych i użytkowych wielu marek.
Sprzęt kalibracyjny ADAS jest zgodny z najnowszym standardem technologii cyfrowej, który umożliwia warsztatom wygodną i precyzyjną kalibrację czujników bez konieczności zmiany niezbędnych do kalibracji tarcz kalibracyjnych. Ponadto już od 2023 roku ZF Aftermarket oferuje swoim partnerom warsztatowym szkolenia z zakresu ADAS, zapewniając im wiedzę ekspercką z pierwszej ręki i przygotowując ich do pracy z tymi systemami.
Markus Wittig, Dyrektor ds. Pojazdów Osobowych w ZF Aftermarket wyjaśnia, dlaczego warsztaty muszą stać się ekspertami w zakresie systemów ADAS: ,,W 2025 roku będziemy dalej rozszerzać ofertę produktów ADAS. Systemy te odnotowują bezprecedensowy wzrost, ze względu na rosnącą świadomość klientów w zakresie funkcji bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, a także rosnące wymagania regulacyjne. Aby zapewnić użytkownikom pożądany poziom bezpieczeństwa, system musi być zawsze niezawodny i precyzyjnie skalibrowany. Wspieramy naszych partnerów wszechstronną wiedzą„.
Na targach Automechanika firma ZF zwraca również uwagę na swoje podejście do rozwiązań w zakresie obsługi elektrycznego układu napędowego oraz strategię ,,Konserwacja – Naprawa – Wymiana”. Dzięki rozszerzonej ofercie olejów przekładniowych ZF Lifeguard eFluid i ZF Lifeguard Hybrid, firma ZF Aftermarket podwoiła swoją ofertę dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych, dzięki czemu obecnie ponad 50% zelektryfikowanych pojazdów w Europie może być odpowiednio serwisowanych.
Kompletne zestawy do wymiany oleju przekładniowego ZF Aftermarket gwarantują, że warsztaty otrzymują niezbędny zestaw części zamiennych od jednego dostawcy, aby zapewnić bezproblemową wymianę. Firma ZF Aftermarket niedawno wprowadziła również swoje pierwsze zestawy naprawcze, których oferta wkrótce wzbogaci się o wiele różnych modeli, np. Lotus Eletre, który odwiedzający stoisko ZF mogą zobaczyć na wystawie we Frankfurcie.
Ostatnim filarem profesjonalnej obsługi w warsztacie jest wymiana: Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w regeneracji fabrycznej, firma ZF opracowała koncepcję techniczną regeneracji elektrycznych osi napędowych, takich jak eVD2, którą odwiedzający targi Automechanika również mogą zobaczyć na stoisku ZF.
„Dzięki naszej ofercie pokrywającej konserwację, naprawę i wymianę, możemy zapewnić klientom korzyści płynące z trwalszych, wysokowydajnych pojazdów elektrycznych o maksymalnym czasie pracy bez przestojów i niższym całkowitym koszcie utrzymania” – komentuje Markus Wittig.
Firma ZF jeszcze bardziej poszerza ofertę dla e-mobilności – od płynów, układów zawieszenia i tłumienia, po układ kierowniczy, hamulce i części gumowo-metalowe. Nowością w portfolio dedykowanym pojazdom elektrycznym jest TRW NOxidation – specjalna pasta montażowa do układów hamulcowych, spełniająca wymagania nowoczesnych pojazdów. Środek smarny TRW NOxidation rozwiązuje problem korozji, która powoduje blokowanie elementów układu lub rdzewienia tarcz hamulcowych, zapewniając klientom cichszą i bezpieczniejszą jazdę.
Portfolio ZF Aftermarket, obejmujące ~1000 numerów referencyjnych do układów hamulcowych pojazdów elektrycznych jest stale poszerzane. Klocki hamulcowe TRW pokrywają obecnie 90% zapotrzebowania dla najpopularniejszych modeli pojazdów elektrycznych w Europie, a dla układów kierowniczych marek LEMFÖRDER i TRW pokrycie sięga ponad 86%. Jednocześnie firma stale rozszerza ofertę dla pojazdów z konwencjonalnymi układami napędowymi. W dziedzinie układów hamulcowych ZF oferuje ponad 20 różnych grup produktów służących do wydajnej naprawy układów hamulcowych, a asortyment produktów TRW w Europie obejmuje do 95% zapotrzebowania rynkowego.
Natomiast w dziedzinie amortyzatorów, portfolio komponentów w jakości OE marki SACHS pokrywa 85% pojazdów. Firma ZF regularnie dodaje do swojej oferty nowe produkty, takie jak amortyzatory pneumatyczne SACHS, które będą miały swoją premierę na targach Automechanika.
Na targach Automechanika firma ZF zaprezentuje także rozszerzoną gamę dwuczęściowych tarcz hamulcowych TRW Semi-Compound. To rozwiązanie techniczne, które oferuje najwyższej jakości części zamienne, zaprojektowane zgodnie z rygorystycznymi standardami OE. Oprócz obecnego portfolio ZF składającego się z 27 referencji dla modeli BMW, do końca roku dostępnych będzie 18 nowych numerów referencyjnych dla marek Mercedes i Land Rover.
,,Oferujemy klientom dostęp do najszerszej gamy rozwiązań dla pojazdów użytkowych w kluczowych dziedzinach, takich jak elektryfikacja, systemy wspomagające jazdę i hamowanie, a także operacje flotowe. Nasze lokalne zespoły i partnerzy ZF [pro]Service, zlokalizowani na całym świecie, oferują wsparcie techniczne i serwis wszędzie tam, gdzie jest to potrzebne. Bliski kontakt z klientem oznacza dla nas, że jesteśmy zawsze tam, gdzie są nasi klienci” – podkreśla Aleksander Rabinovitch, Dyrektor ds. Pojazdów użytkowych ZF Aftermarket.
ZF [pro]Service to ponad 3000 partnerów warsztatowych w ponad 100 krajach na wszystkich kontynentach: „Nasz koncept warsztatowy przekształca ekspercką wiedzę technologiczną wiodącego na świecie dostawcy dla pojazdów użytkowych w spersonalizowane rozwiązania serwisowe dla każdego warsztatu serwisującego samochody ciężarowe, przyczepy, naczepy lub autobusy. Będziemy nadal globalnie rozwijać nasze mocne strony, takie jak bycie blisko klienta i zapewnianie wsparcia technicznego dzięki ZF {pro]Service” – wyjaśnia Aleksander Rabinovitch.
Firma ZF Aftermarket rozszerzyła swoją ofertę systemów ADAS dla pojazdów użytkowych o kamerę WABCO OnLaneALERT oraz części zamienne: kamery, radary i wsporniki OnGuard Radar, przeznaczone do pojazdów użytkowych marek DAF i IVECO. Oba systemy pomagają kierowcom w rozpoznawaniu i reagowaniu na niebezpieczne sytuacje podczas jazdy, a tym samym aktywnie przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Warsztaty na rynku aftermarketowym mogą profesjonalnie przeprowadzić wymianę tych części zamiennych ADAS za pomocą odpowiedniego oprogramowania diagnostycznego.
Dwanaście nowych zestawów naprawczych do systemu ZF CeTrax jest również dobrym przykładem tego, jak ZF Aftermarket łączy swoje szerokie portfolio z wysokim poziomem orientacji na klienta. CeTrax to w pełni elektryczny napęd centralny, który może być stosowany w
autobusach oraz samochodach ciężarowych. W pojazdach napędzanych z baterii jest to układ z zerową emisją zanieczyszczeń z układu napędowego.
Zestawy naprawcze ZF zawierają wszystkie niezbędne części do łatwej i bezpiecznej naprawy, co pozwala warsztatom oszczędzać cenny czas pracy. Dzięki tej innowacyjnej ofercie, ZF Aftermarket po raz kolejny otwiera się na zmianę technologiczną w branży OEM dla branży aftermarket.
Inteligentne rozwiązanie dedykowane przyczepom i naczepom Trailer Braking Platform firmy ZF zapewnia większą efektywność kosztową i czasową w całym okresie użytkowania przyczepy. W czwartym kwartale 2024 roku Dywizja Aftermarket wprowadzi na rynek warianty standardowe i premium nowej generacji elektronicznego układu hamulcowego przyczepy „iEBS”, który zapewnia różnorodne zintegrowane funkcje, np. monitorowanie ciśnienia w oponach. Jednocześnie firma przygotowuje partnerów serwisowych ZF [pro]Service do skrócenia czasu montażu poprzez szkolenia, co pozwoli zmaksymalizować czas pracy pojazdów.
Amortyzatory SACHS Premium Comfort Valve (PCV) do autobusów i autokarów zapewniają idealną równowagę między komfortem a stabilnością dzięki innowacyjnej technologii zaworów ZF. Najnowsza generacja amortyzatorów sprawia, że podróż jest bardziej komfortowa dla pasażerów, stabilność pojazdu utrzymana, a hałas zredukowany do minimum. W pojazdach zelektryfikowanych, Amortyzatory PCV pozwalają na lepszą kontrolę zmienionej konstrukcji pojazdu i rozkładu mas pomiędzy osiami. Już teraz dostępne są pierwsze modele, na przykład dla autobusów MAN i Daimler.
Zaawansowane technicznie tachografy zapewniają menedżerom flot informacje o pojeździe w czasie rzeczywistym oraz zwiększone bezpieczeństwo i wydajność. Do dnia 21 sierpnia 2025 r. pojazdy wyposażone w tachograf Smart Tacho 1, a nawet starsze tachografy analogowe lub cyfrowe, muszą zostać doposażone w tachograf Smart 2. Od 1 lipca 2026 r. tachografy będą obowiązkowe również w pojazdach użytkowych powyżej 2,5 t w ruchu transgranicznym.
Nowy ZF Smart Tachograph rejestruje kompleksowe dane, takie jak czas jazdy i odpoczynku, prędkość i lokalizacja oraz usprawnia integrację danych dla kierowców, dyspozytorów i klientów. W rezultacie zapewnia większą przejrzystość operacyjną i uproszczone przestrzeganie europejskich przepisów dotyczących pojazdów użytkowych.
ZF Bus Connect to cyfrowe rozwiązanie firmy ZF do zarządzania flotą autobusów miejskich i autokarów z silnikami elektrycznymi, hybrydowymi lub spalinowymi. Zostało zaprojektowane, aby pomóc firmom transportowym i producentom autobusów w obniżeniu kosztów, zwiększeniu bezpieczeństwa i usprawnieniu operacji floty autobusowej w oparciu o wgląd w dane i analitykę. Funkcja „Vehicle Health” została nominowana do nagrody Automechanika Innovation Award w kategorii „Dane i łączność”. Ta funkcja zapewnia operatorom flot kompleksową ocenę stanu każdego pojazdu poprzez połączenie danych z komunikatów diagnostycznych, danych ZF Health Check oraz systemów zarządzania ciśnieniem w oponach i hamulców. Intuicyjny system sygnalizacji świetlnej pomaga menedżerom flot w proaktywnym identyfikowaniu i rozwiązywaniu potencjalnych problemów, optymalizując w ten sposób czas pracy bez przestojów.
Philippe Colpron podkreśla: „Nasza obecność na targach Automechanika 2024 ma na celu zapewnienie naszym klientom namacalnej wartości. Jesteśmy zaangażowani w dostarczanie innowacji, jakości i zrównoważonego rozwoju we wszystkich naszych liniach produktów, aby nasi klienci mogli sprostać wymaganiom szybko rozwijającego się rynku. Od zaawansowanych narzędzi diagnostycznych i rozszerzonego portfolio, po najnowocześniejsze rozwiązania dla floty, umożliwiamy naszym partnerom zwiększenie bezpieczeństwa pojazdów, wydajności operacyjnej i jakości usług. Z niecierpliwością czekamy na dalszą ścisłą współpracę z naszymi klientami, przekształcając ich potrzeby w rzeczywiste rozwiązania. Maksymalizując czas sprawności pojazdów, umożliwiamy firmom rozwój i wywieranie zrównoważonego wpływu na społeczeństwo„.
Źródło: ZF Aftermarket