Jednak, gdy nie działa on prawidłowo to podróż w trudnych warunkach atmosferycznych może być koszmarem. Koniec lata lub początek jesieni wydaje się zatem najlepszym momentem, aby sprawdzić i ewentualnie wymienić pióra. W lecie, gdy jest długi dzień możemy po prostu nie zauważyć, że nie oczyszczają one należycie szyby.
Sprawdzenia skuteczności oczyszczania szyby najlepiej dokonać w warunkach nocnych podczas opadów, w światłach nadjeżdżającego z przeciwka samochodu. Włączamy wówczas wycieraczki i oceniamy widoczność. Gdy akurat nie ma opadów, to można uruchomić spryskiwacz. Już po kilku ruchach ramion powinniśmy mieć dobrą widoczność bez żadnych smug i nieoczyszczonych pól. Jeśli natomiast wycieraczki pracują już dłuższą chwilę to szyba powinna być przejrzysta po jednym ruchu ramion.
Niektórzy producenci stosują swoich piórach wskaźniki zużycia, jednak nie zawsze są one miarodajne. Inni z kolei podają ile smug (oraz to gdzie się znajdują) kwalifikuje pióro do wymiany. Można też spotkać się z opinią, że pióra należy wymieniać co 6 miesięcy.
Wydaje się jednak, że każdy kierowca sam najlepiej oceni, czy widoczność jest prawidłowa.
Widać tutaj duże pole do działania także dla serwisów samochodowych. Jeśli samochód trafia na okresowy przegląd lub inną naprawę, to dobrze jest sprawdzić wycieraczki i ewentualnie zalecić użytkownikowi wymianę. Z praktyki warsztatowej znane są przypadki, gdy podczas jazdy próbnej po wykonanej naprawie trzeba było uruchomić wycieraczki i natychmiast na usta cisnęło się pytanie: Jak można jeździć z takim brakiem widoczności?
Gdy już stwierdzimy, że pióra wycieraczek nadają się do wymiany, to pojawia się pytanie, jaki produkt założyć. Do wyboru mamy pióra klasyczne (szkieletowe) oraz bezszkieletowe zwane też hybrydowymi pochodzące od wielu różnych producentów. W porównaniu z konstrukcjami klasycznymi pióra bezszkieletowe mają praktycznie same zalety. Dobrze przylegają do szyby, pracują cicho, nie koroduję, stawiają mniejszy opór opływającemu powietrzu i wyglądają zdecydowanie ładniej. W zasadzie jedynym ich minusem jest wyższa cena. Gdy pióro w samochodzie ma dużą długość (np. 600 mm) i szyba jest mocno wygięta, to wycieraczka bezszkieletowa wydaje się jedynym sensownym wyborem.
Osoby poszukujące maksymalnych oszczędności stosują jeszcze czasami wymianę samych gumek wycieraczek . Możliwe jest to oczywiście tylko w przypadku piór szkieletowych. Jednak sens tej operacji jest wątpliwy. W piórach zużywa się bowiem nie tylko gumowy element, ale też układ przegubów. Nawet jeśli pióro po takiej operacji zacznie lepiej oczyszczać szybę, to zapewne będzie podczas pracy hałasowało.
Przed zakupem nowych piór najlepiej skorzystać z katalogu któregoś z uznanych producentów. Niektórzy stosują prostą zasadę doboru tego elementu tylko na podstawie długości. Mnogość sposobów mocowania piór we współczesnych samochodach powoduje jednak, że w zestawie adapterów dołączonych do opakowania może nie być tego pasującego do naszego pojazdu.
Korzystając z katalogu unikamy też pomyłki wynikającej z tego, że ktoś wcześniej założył pióro o innej długości. Krótsze pióro oczywiście będzie pasowało, ale pozostawi większe niewytarte pola, z kolei dłuższe może powodować wzajemne zaczepianie się piór lub nie całkowite przyleganie do szyby.
Jeśli samochód wyposażony jest w wycieraczkę tylnej szyby, to nie należy też zapominać o jej piórze. Tutaj też bardzo ważne jest skorzystanie z katalogu, ponieważ jeszcze częściej niż w przypadku przedniej szyby spotkamy sposób mocowania dedykowany tylko do jednego konkretnego modelu samochodu i pióro uniwersalne o odpowiedniej długości po prostu nie da się zamontować.
Zamontowanie kompletu piór dobrej jakości zapewne sprawi, że dla c podróż będzie komfortowa, a co najważniejsze bezpieczna.