„Samochody elektryczne bardzo różnią się od tradycyjnych pojazdów z silnikami spalinowymi i wymagają specjalnych opon. Liczba homologacji uzyskanych od głównych producentów potwierdza słuszność obranej przez nas drogi polegającej na oferowaniu technologii, którą można dostosować do pojazdu, opony i sezonowości” – powiedział Piero Misani, Dyrektor Techniczny Pirelli. – „Najnowocześniejsze narzędzia rozwojowe, takie jak wirtualizacja i sztuczna inteligencja, pozwalają nam projektować produkty, które są coraz bardziej zgodne z wymaganiami technicznymi i wydajnościowymi pojazdów elektrycznych”.
Kierowcy, którzy wybierają opony Pirelli Elect, mogą skorzystać z wielu zalet, zaczynając od zwiększonego zasięgu akumulatora. Dzięki niskiemu oporowi toczenia, te opony mogą wydłużyć zasięg nawet o 50 km [2], co może przynieść oszczędność rzędu 150 euro rocznie na kosztach ładowania [3]. Dodatkowo, opony Pirelli Elect charakteryzują się lepszą przyczepnością dzięki nowoczesnym mieszankom, które są w stanie sprostać wysokim momentem obrotowym silników elektrycznych, a także posiadają wzmocnione struktury, aby sprostać wymaganiom pojazdów elektrycznych. Te elementy przyczyniać mają się również do obniżenia zużycia opon o nawet 20% [4]. Technologia Elect ma zapewniać także wyższy komfort akustyczny wewnątrz pojazdu, poprawiając wytłumienie o 20% [5], co jest szczególnie odczuwalne w przypadku braku silnika spalinowego.
Technologia Pirelli Elect, która zadebiutowała w oponach P Zero dla pierwszej generacji Porsche Taycana, obecnie jest coraz szerzej wdrażana w różnych kluczowych liniach produktów Pirelli. Rodzina P Zero, najchętniej wybierana przez producentów luksusowych i sportowych pojazdów, łączy wysokie osiągi z komfortem i efektywnością, co jest istotne dla samochodów elektrycznych (BEV) oraz hybrydowych (PHEV). Opony te są dostępne w najszerszej gamie rozmiarów z zastosowaniem tej technologii, stanowiąc ponad 30% oferty. W ofercie znajduje się również linia Scorpion, stworzona z myślą o SUV-ach, oraz Cinturato, kierowana do sedanów i CUV-ów. Opony Pirelli Elect pojawiają się także w coraz większym odsetku opon zimowych (22%) oraz całorocznych (17%), co przynosi korzyści związane z redukcją hałasu i oporów toczenia, nawet w przypadku opon o głębszym bieżniku, zapewniając jednocześnie większą wszechstronność i bezpieczeństwo w chłodniejszych warunkach.
[1] Producenci samochodów klasy Premium i Prestige, w przypadku których Pirelli dostarcza lub już uzyskało homologację techniczną.
[2] Porównanie opon PIRELLI SCORPION™ ELECT™ i PIRELLI SCORPION™ w rozmiarze 235/60/R18 w zakresie przyrostu zasięgu akumulatora wynikającego ze zmniejszenia oporów toczenia w wersji ELECT™. Testy przeprowadzono na Volkswagenie iD4 w oprzyrządowanych warunkach przy stałej prędkości 50 km/h na dystansie 550 km. Źródło: Wewnętrzne testy badawczo-rozwojowe Pirelli przeprowadzone między marcem a czerwcem 2022 r.
[3] Obliczenia przeprowadzone na wskaźnikach zużycia dla VW ID4, z uwzględnieniem średniego kosztu szybkiego/standardowego ładowania w 2023 r. w krajach UE i średniego rocznego dystansu przejechanego 15 000 km/rok. Oszczędności mogą się różnić w zależności od nawyków jazdy i konkretnego pojazdu.
[4] Porównanie opon PIRELLI SCORPION™ ZERO ALL SEASON +3 ELECT™ i PIRELLI SCORPION™ ZERO ALL SEASON +3 w rozmiarze 255/45R20. Źródło: Test Texas Test Fleet przeprowadzony w styczniu 2024 r. na Toyocie Tacoma; wskaźnik zużycia mierzony w mm/10 000 km.
[5] Porównanie opon PIRELLI SCORPION™ ELECT™ i PIRELLI SCORPION™ w rozmiarze 255/50R20. Źródło: Wewnętrzne testy Pirelli R&D przeprowadzone w listopadzie 2022 r. na Audi e-Tron. Hałas w kabinie mierzono przy różnych prędkościach – 40-60-80-110 km/h – i na różnych rodzajach nawierzchni (gładki/szorstki asfalt). We wszystkich ośmiu kombinacjach (prędkość/asfalt) opony ELECT™ powodowały mniejszy odczuwalny hałas wewnętrzny, średnio o około -0,6 dB i do -0,8 dB.
Źródło: Pirelli
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?