Ponad 870 kilometrów, z czego 232 stanowią odcinki specjalne – i to wszystko w nieco ponad dwa dni. Emocjonująco zapowiada się Rajd Estonii, który wznowi tegoroczne Rajdowe Mistrzostwa Świata 4 września. Do zawodów przygotowują się Kajetan Kajetanowicz z Maciejem Szczepaniakiem, reprezentanci LOTOS Rally Team.
Zmagania na odcinkach specjalnych tradycyjnie poprzedzi odcinek testowy, który tym razem rozegrany zostanie w piątek (4.09). Na wieczór zaplanowano krótki OS 1 Tartu, o długości 1,28 km (start o 18:08 czasu polskiego). Sobota to aż pięć odcinków specjalnych, każdy z nich pokonywany dwukrotnie, w tym najdłuższa w rajdzie próba Prangli (20,23 km), która będzie rozpoczynać pętle.
Na niedzielę zaplanowano trzy dwukrotnie pokonywane odcinki, bez przerwy serwisowej. Rywalizacja ruszy o 6:35 czasu polskiego. Przed zawodnikami spore wyzwanie, które wymaga nie tylko odpowiedniego przygotowania, ale także sprawdzonych komponentów. Jednym z nich są opony.
Opony to dla każdego kierowcy tak zwane „czarne złoto”. Od nich bardzo wiele zależy, nie tylko w rajdach, ale i w ruchu codziennym. Opony dobieram zawsze w oparciu o prognozy pogody, o feeling, w zależności od tego, co działo się podczas testów i wcześniejsze doświadczenia. Przy etapach o długości nawet 80-90 kilometrów muszą być bardzo wytrzymałe.
kierowca LOTOS Rally Team - Kajetan Kajetanowicz
Dla niewtajemniczonych dobór sportowych opon Pirelli na rajdy może się wydawać dość łatwy. Tak jak w przypadku opon do samochodów osobowych, trzy znane marki bieżników – P Zero, Scorpion i Sottozero, stosowane są odpowiednio na asfalt, na nieutwardzone nawierzchnie i na śnieg lub lód.
W praktyce jednak, w ofercie firmy FF-Sport – oficjalnego dystrybutora sportowych opon Pirelli w Polsce – znajdziemy ok. 100 wariantów opon rajdowych. Tak długa lista nie jest konsekwencją dużej gamy rozmiarów – ta w rajdach jest bardzo ograniczona np. w serii WRC wyłącznie do rozmiarów 205/65R15 i 235/40R18. Duża liczba produktów to pochodna występowania wielu wariantów mieszanki gumowej.
Jej oznaczenia, choć mniejsze, także umieszczane są na bokach opon Pirelli. Np. opona RA9 to opona rajdowa, asfaltowa, o dziewiątym stopniu miękkości mieszanki gumowej. To od doboru właściwego wariantu może zależeć wynik rajdu.
Niezależnie od tego, jak dobrze jesteś przygotowany do rajdu i jak fantastycznym samochodem dysponujesz, nie osiągniesz sukcesu bez odpowiednio dobranych, wysokiej jakości opon. W sporcie, w którym tak ważna jest przyczepność, nie bez powodu mówi się o nich jako o „czarnym złocie rajdów”.
Jeszcze w czasach walki o rajdowe mistrzostwo Polski, Kajetanowicz stawiał na opony Pirelli. Ta współpraca przeniosła się później na europejskie trasy i zaowocowała wywalczeniem trzech tytułów mistrza Starego Kontynentu z rzędu. Po zeszłorocznym sukcesie, jakim było wywalczenie drugiego miejsca w klasyfikacji WRC2, przyszedł czas na kolejny krok. W rozpoczętym już sezonie kierowca LOTOS Rally Team powalczy o tytuł Mistrza Świata WRC3.
Źródło: Pirelli