Koncern Pirelli od wielu lat angażuje się w rozwój karier polskich zawodników, którzy odnoszą sukcesy nie tylko w Polsce, ale i na arenie międzynarodowej. Wieloletnie kooperacje z Kajetanem Kajetanowiczem (WRC2), Hubertem Laskowskim (ERC3), jak i Team LRP Poland (FIM EWC) oraz Jakubem Stankiewiczem (MiniGP), stanowią najlepsze potwierdzenie zaangażowania włoskiej marki w motorsportowe sukcesy polskich zawodników.
Najnowszą inwestycją polskiego przedstawicielstwa Pirelli jest zaangażowanie we współpracę z zespołem rajdowym Michała Streer i Karoliny Szulęckiej-Streer. Michał ścigał się w rajdach od 2001 roku w ramach Pucharu oraz Mistrzostw Polski, udało mu się wywalczyć kilkadziesiąt pucharów, z których najważniejsze to tytuł V-ce Mistrza Polski w Pucharze Peugeot, oraz zdobywać I miejsce w swojej klasie w Rajdzie Polski. Po kilku latach przerwy postawnoił wrócić do startów. Na fotelu pilota zasiadła żona Karolina, debiutantka rozpoczynająca swoją przygodę z rajdami, zawodowo od wielu lat związana z motoryzacją. Karolina Szulęcka-Streer zajmuje się marketingiem najbardziej luksusowych marek samochodowych na świecie, między innymi Ferrari, Pagani czy Bugatti. Michał prowadzi szkołę sportowej jazdy.
Zespół z sukcesem otworzył sezon 2023 zwycięstwem w klasie 2 Memoriału J. Kuliga i M. Bublewicza w Wieliczce.
W tym roku postanowiliśmy iść krok dalej i poza imprezami towarzyskimi sprawdzić się w pełnoprawnym rajdzie. Samochód okazał się świetnym wyborem. Robiliśmy przymiarki do mocniejszych samochodów, ale finalnie bardzo się cieszę, że padło na samochód z Rallylab. Świetnie prowadzący się Peugeot zrobił na mnie ogromne wrażenie pod kątem trakcyjnym i zawieszenia. Mieliśmy super sprzęt oraz świetne opony Pirelli – mówi Michał Streer, kierowca.
W sportach motorowych każdy kierowca daje z siebie wszystko i stara się jechać na granicy możliwości samochodu. Opony rajdowe przeznaczone na nawierzchnie szutrowe to bardzo wytrzymała mieszanka, która jest w stanie wygenerować przyczepność nawet w skrajnie niekorzystnych warunkach drogowych. Pozwala to na szybkie pokonywanie zakrętów i zapewnia stabilność podczas jazdy na wprost, dzięki czemu kierowca doskonale czuje, gdzie znajduje się granica trakcji i może płynnie ją kontrolować.
Serdecznie gratulujemy Michałowi i Karolinie spektakularnego powrotu do rajdów i bardzo cieszy nas, że jako producent opon mogliśmy być częścią tego sukcesu. Projektowanie opon wyścigowych i rajdowych to kwestia niezwykle złożona. Firmy obecne w motorsporcie od wielu lat – w przypadku Pirelli jest to aż 115 lat – korzystają ze zdobytej na testach odcinków specjalnych wiedzy, ujętej w patentach i tajemnicach handlowych. Innym ważnym źródłem danych są informacje pozyskiwane już w czasie wyścigu, starannie zbierane przez zespoły w nich startujące oraz obecnych tam inżynierów Pirelli – mówi Maciej Łoziński, Racing Manager, Pirelli Motorsport.
Marka Pirelli słynie ze swojego zaangażowania w motorsport i osiągnięć sportowych. Pierwsze zwycięstwo firmy pojawiło się już w 1907 roku, podczas rajdu samochodowego na trasie Pekin-Paryż. Był to niezwykle trudny rajd, albowiem z 40 załóg zgłoszonych do startu, metę osiągnęło zaledwie 5, a wszystko to przez koszmarne warunki drogowe. Mimo to, na metę jako pierwsi zameldowali się Scipione Borghese i Ettore Guizzardi, a ich samochód — Itala Grand Prix Racer — wyposażony był właśnie w opony pneumatyczne firmy Pirelli, założone na drewniane obręcze. Takie połączenie wytrzymało dystans aż 14 992 kilometrów.
Jednym z wielu kamieni milowych był, datowany na 1966 rok, debiut opon niskoprofilowych dla samochodów sportowych. W 1974 roku z kolei pokazano pierwszą szeroką oponę o radialnej konstrukcji. Rozwiązanie to zostało stworzone specjalnie na zlecenie Lancii, na potrzeby legendarnego już modelu rajdowego Stratos. Między innymi dzięki dedykowanemu ogumieniu, zespół fabryczny święcił triumfy na rajdach, a konkurencja – w tym m.in. Porsche – interesowała się tym samym rozwiązaniem.
Od 2011 roku Pirelli jest jedynym dostawcą opon dla wszystkich zespołów F1. Oprócz tego jest również wyłącznym dostawcą w rajdowych mistrzostwach świata (WRC), wyścigach z serii Ferrari Challenge, Grand-AM, czy GT. Marka wspiera także młode talenty i aktywnie udziela się w wyścigach motocyklowych.
Źródło: Pirelli
Zdjęcie główne: M. Niechwiadowicz