Opracowywanie tych dedykowanych opon, od których wymaga się, aby wytrzymywały znaczące obciążenia, było dla inżynierów Pirelli poważnym wyzwaniem. Opony P Zero stworzone specjalnie dla Stradale EXP pozwoliły Dallarze osiągnąć cel, jakim było okrążenie toru Mugello w czasie poniżej jednej minuty i 46 sekund: cel ten został osiągnięty, gdy samochód na oponach Pirelli pokonał okrążenie w czasie 1 min 45,837 s.
Dallara Stradale EXP o mocy 500 KM, momencie obrotowym 720 Nm i wadze zaledwie 890 kg to kolejny etap ewolucji modelu Stradale, stworzony do jazdy zarówno na torze, jak i na jezdni. Samochód pozwala amatorom wyścigów na dobrą zabawę bez konieczności poddawania się ograniczeniom homologacyjnym pojazdów drogowych. Debiut samochodu miał miejsce podczas wyścigu Pirelli P Zero Experience na torze Mugello. Odbył się podczas jednej z najbardziej ekskluzywnych imprez dedykowanych kierowcom, którzy chcą zabrać swój samochód na tor i przetestować modele o najwyższych osiągach producentów, dla których Pirelli tworzy dedykowane opony.
Opracowanie opon dla Stradale EXP postawiło kilka technicznych wyzwań przed inżynierami Pirelli. W swoim naturalnym środowisku, czyli na torze, samochód generuje znaczne obciążenia dynamiczne, porównywalne z tymi, które występują w samochodach wyścigowych GT3. Rozwiązania szukano w precyzyjnym opracowaniu struktur i materiałów, co doprowadziło do wykorzystania bardziej miękkiej mieszanki (medium) na przedniej osi i sztywniejszej (harder) na tylnej. To wyjaśnia różnice w nazewnictwie pomiędzy oponami przednimi – DMA i tylnymi – DHA.
Dzięki wprowadzeniu polimerów nowej generacji uzyskano doskonałą równowagę dynamiczną samochodu i właściwą relację pomiędzy osiągami, przyczepnością i odpornością na różne temperatury. Przed oficjalnym debiutem na Pirelli P Zero Experience, Stradale EXP z oponami P Zero Slick przejechał ponad 9000 km na różnych torach, w tym w Barcelonie, Misano i Vallelunga, aby sprawdzić się w różnych warunkach charakterystycznych dla różnych torów.
Naszym celem było zapewnienie oponom Dallara Stradale EXP maksymalnych osiągów w połączeniu z możliwie najszerszym zakresem pracy. Jak to bywa w przypadku samochodów GT, celem była wszechstronność. Chcieliśmy, aby P Zero była odpowiednia dla kierowców-dżentelmenów, którzy potrzebują opony zapewniającej czytelne sygnały zwrotne, ale także dopasowana do oczekiwań najbardziej wymagających kierowców. Bardzo dobrze współpracowało nam się z zespołem Dallara: jest to firma, z którą dzielimy tę samą pasję i te same cele, począwszy od zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa.
Starszy Wiceprezes Pirelli ds. Badań i Rozwoju oraz Cyber Security - Pierangelo Misani
Źródło: Pirelli