Pirelli pojawiło się w Goodwood | MOTOFAKTOR

Pirelli pojawiło się w Goodwood

Pirelli zaprezentowało się na tegorocznej edycji Goodwood Festival of Speed pod hasłami mobilności i zrównoważonego rozwoju.

  • Podczas tegorocznej edycji Goodwood Festival of Speed marka Pirelli zaprezentowała swoje najnowsze innowacje, które mają rozpocząć nową erę na rynku opon
  • Wyznacznikiem tej nowej ery mają być czujniki, które zbierają i przesyłają informacje, a także same opony wykonane z zaawansowanych materiałów certyfikowanych przez niezależne podmioty zewnętrzne
  • Głównym rozwiązaniem jest opona Pirelli Cyber, która opiera się na systemie czujników umożliwiających komunikację opony z systemami kontroli stabilności pojazdu, takimi jak ABS, ESP i kontrola trakcji. Dzięki informacjom dostarczanym przez czujniki, opona ta ma zapewniać lepsze osiągi i bezpieczeństwo na drodze
  • Technologia ta będzie wykorzystana w modelu Pagani Utopia
  • Opony Pirelli zawierające materiały z certyfikatem FSC mają być używane w szerokim spektrum pojazdów Jaguar Land Rover, po ogłoszeniu umowy na ich dostawę przez Grupę JLR
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora 
  • Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

Opony Pirelli Cyber komunikujące się z samochodem

Pirelli stworzyło specjalne oponyP Zero Corsa, P Zero Trofeo RS i P Zero Winter – dla Pagani Utopia, wyposażone w unikatowe czujniki umieszczone wewnątrz bieżnika. Te czujniki, połączone z elektroniczną jednostką sterującą przez Bluetooth, dostarczają cennych informacji, które pozwalają samochodowi wybrać optymalny tryb jazdy, dopasowany do konkretnych opon.

Pagani Utopia fabrycznie na oponach Pirelli P Zero Corsa

Dzięki oprogramowaniu stworzonemu przez Pirelli, pojazd może komunikować się bezpośrednio z oponami, co pozwala na lepsze wykorzystanie ich potencjału. Dzięki temu dialogowi, systemy dynamiczne pojazdu mogą działać efektywniej, zwiększając zarówno osiągi, jak i bezpieczeństwo. Na przykład, jeśli samochód ma opony zimowe, ABS zostanie odpowiednio skonfigurowany, aby skrócić drogę hamowania. Natomiast, gdy samochód jest na oponach sportowych semi-slick, kontrola stabilności i trakcji będą informowane o dostępnej dodatkowej przyczepności. W ten sposób, systemy regulujące dynamikę pojazdu mogą dostosować się do indywidualnych charakterystyk opon, co nie byłoby możliwe jedynie na podstawie standardowych założeń i map silnika.

Fot. Bakerstreet snc

Certyfikowany naturalny kauczuk w Europie do roku 2026

Do roku 2026 cały kauczuk naturalny używany w europejskich fabrykach Pirelli ma posiadać certyfikat FSC [1]. Proces ten został już rozpoczęty i stopniowo ma być wprowadzany we wszystkich fabrykach. Gospodarka leśna certyfikowana przez FSC potwierdza, że plantacje są dobrze zarządzane, aby zachować różnorodność biologiczną i zapewnić korzyści lokalnej społeczności. Certyfikacja łańcucha dostaw FSC zapewnia, że certyfikowany materiał jest śledzony od plantacji do producenta opon, eliminując zanieczyszczenia niecertyfikowanym materiałem.

W trakcie tegorocznego Goodwood Festival of Speed Pirelli zapowiedziało współpracę z Jaguar Land Rover (JLR) w dostarczaniu opon do ich luksusowych pojazdów, wykorzystujących materiały pochodzenia leśnego z certyfikatem FSC.

Pirelli zrewolucjonizowało świat motoryzacji w 2021 roku, prezentując pierwszą na świecie oponę drogową wykonaną z mieszanki kauczuku naturalnego i sztucznego jedwabiu z certyfikatem FSC. To jednak tylko pierwszy krok w ich długiej podróży innowacji – w 2024 roku planują wprowadzić opony z certyfikatem FSC do Formuły 1 oraz niedawno zadebiutowali na rynku kolarstwa z oponą Pirelli P Zero Race RS[2].

Wirtualizacja i AI w rozwoju opon Pirelli

Innowacyjne technologie, takie jak wirtualizacja i sztuczna inteligencja, przyspieszyły postęp w rozwoju produktów i technologii za sprawą zaangażowania Pirelli w badania i rozwój poprzez inwestowanie ok. 5,5% swoich przychodów ze sprzedaży opon premium rocznie.

Te inwestycje i strategie przyczyniły się do tego, że Pirelli stało się liderem na rynku pojazdów elektrycznych dzięki technologii Elect, która została stworzona z myślą o uzupełnieniu charakterystyki pojazdów zelektryfikowanych, zarówno typu BEV, jak i PHEV. W 2023 roku firma Pirelli wprowadziła na rynek oponę P Zero E[3], pierwszą oponę UHP wykonaną w 55% z materiałów pochodzących z biodegradacji oraz recyklingu, która otrzymała potrójną ocenę A na europejskiej etykiecie opon oraz którą wyposażono w technologię Pirelli RunForward, odporną na przebicie.

Fot. Bakerstreet snc

Ten produkt ma podkreślać zaangażowanie Pirelli w redukcję użycia materiałów kopalnianych na rzecz naturalnych lub recyklingowych. Dla łatwiejszej identyfikacji, Pirelli zaprojektowało logo, które można umieścić na bokach opon, wskazujące na zawartość co najmniej 50% materiałów naturalnych lub recyklingowych. Ostatnią oponą z tym oznaczeniem jest P Zero Winter 2 Elect[4], wprowadzona na rynek niedawno, zawierająca ponad 50% tych materiałów, certyfikowanych przez zewnętrzne podmioty.

[1] Kauczuk naturalny w oponach samochodowych Pirelli stanowi około 15% całkowitej masy opony.

[2] Kauczuk naturalny stanowi następujący procent całkowitej masy opony:

  • około 16% w oponach do BMW X5 xDrive45e Plug-In Hybrid;
  • około 15% w oponach Formuły 1;
  • około 23% w oponach P Zero Race RS.

[3] Dzięki połączeniu segregacji fizycznej i podejścia opartego na bilansie masy. W zależności od rozmiaru opony, zawartość materiałów pochodzenia biologicznego i pochodzących z recyklingu wynosi odpowiednio 29-31% i 25-27%. Materiały pochodzenia biologicznego to kauczuk naturalny, wzmocnienia tekstylne, bio-chemikalia, bio-żywice i lignina, podczas gdy materiały pochodzące z recyklingu to wzmocnienia metalowe, chemikalia i — poprzez bilans masy — kauczuk syntetyczny, krzemionka i sadza. (ISO 14021, zweryfikowane przez Bureau Veritas).

[4] Dzięki połączeniu segregacji fizycznej i bilansu masy. W zależności od rozmiaru opony, zawartość materiałów pochodzenia biologicznego i pochodzących z recyklingu wynosi odpowiednio 15-16% i 34-35%. Materiały pochodzenia biologicznego to kauczuk naturalny, bio-chemikalia i bio-żywice, podczas gdy materiały pochodzące z recyklingu to metalowe wzmocnienia i — poprzez bilans masy — kauczuk syntetyczny, krzemionka i sadza. (ISO 14021, zweryfikowane przez Bureau Veritas).

Źródło: Pirelli

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).