Pirelli stworzyło specjalne opony – P Zero Corsa, P Zero Trofeo RS i P Zero Winter – dla Pagani Utopia, wyposażone w unikatowe czujniki umieszczone wewnątrz bieżnika. Te czujniki, połączone z elektroniczną jednostką sterującą przez Bluetooth, dostarczają cennych informacji, które pozwalają samochodowi wybrać optymalny tryb jazdy, dopasowany do konkretnych opon.
Dzięki oprogramowaniu stworzonemu przez Pirelli, pojazd może komunikować się bezpośrednio z oponami, co pozwala na lepsze wykorzystanie ich potencjału. Dzięki temu dialogowi, systemy dynamiczne pojazdu mogą działać efektywniej, zwiększając zarówno osiągi, jak i bezpieczeństwo. Na przykład, jeśli samochód ma opony zimowe, ABS zostanie odpowiednio skonfigurowany, aby skrócić drogę hamowania. Natomiast, gdy samochód jest na oponach sportowych semi-slick, kontrola stabilności i trakcji będą informowane o dostępnej dodatkowej przyczepności. W ten sposób, systemy regulujące dynamikę pojazdu mogą dostosować się do indywidualnych charakterystyk opon, co nie byłoby możliwe jedynie na podstawie standardowych założeń i map silnika.
Do roku 2026 cały kauczuk naturalny używany w europejskich fabrykach Pirelli ma posiadać certyfikat FSC [1]. Proces ten został już rozpoczęty i stopniowo ma być wprowadzany we wszystkich fabrykach. Gospodarka leśna certyfikowana przez FSC potwierdza, że plantacje są dobrze zarządzane, aby zachować różnorodność biologiczną i zapewnić korzyści lokalnej społeczności. Certyfikacja łańcucha dostaw FSC zapewnia, że certyfikowany materiał jest śledzony od plantacji do producenta opon, eliminując zanieczyszczenia niecertyfikowanym materiałem.
W trakcie tegorocznego Goodwood Festival of Speed Pirelli zapowiedziało współpracę z Jaguar Land Rover (JLR) w dostarczaniu opon do ich luksusowych pojazdów, wykorzystujących materiały pochodzenia leśnego z certyfikatem FSC.
Pirelli zrewolucjonizowało świat motoryzacji w 2021 roku, prezentując pierwszą na świecie oponę drogową wykonaną z mieszanki kauczuku naturalnego i sztucznego jedwabiu z certyfikatem FSC. To jednak tylko pierwszy krok w ich długiej podróży innowacji – w 2024 roku planują wprowadzić opony z certyfikatem FSC do Formuły 1 oraz niedawno zadebiutowali na rynku kolarstwa z oponą Pirelli P Zero Race RS[2].
Innowacyjne technologie, takie jak wirtualizacja i sztuczna inteligencja, przyspieszyły postęp w rozwoju produktów i technologii za sprawą zaangażowania Pirelli w badania i rozwój poprzez inwestowanie ok. 5,5% swoich przychodów ze sprzedaży opon premium rocznie.
Te inwestycje i strategie przyczyniły się do tego, że Pirelli stało się liderem na rynku pojazdów elektrycznych dzięki technologii Elect, która została stworzona z myślą o uzupełnieniu charakterystyki pojazdów zelektryfikowanych, zarówno typu BEV, jak i PHEV. W 2023 roku firma Pirelli wprowadziła na rynek oponę P Zero E[3], pierwszą oponę UHP wykonaną w 55% z materiałów pochodzących z biodegradacji oraz recyklingu, która otrzymała potrójną ocenę A na europejskiej etykiecie opon oraz którą wyposażono w technologię Pirelli RunForward, odporną na przebicie.
Ten produkt ma podkreślać zaangażowanie Pirelli w redukcję użycia materiałów kopalnianych na rzecz naturalnych lub recyklingowych. Dla łatwiejszej identyfikacji, Pirelli zaprojektowało logo, które można umieścić na bokach opon, wskazujące na zawartość co najmniej 50% materiałów naturalnych lub recyklingowych. Ostatnią oponą z tym oznaczeniem jest P Zero Winter 2 Elect[4], wprowadzona na rynek niedawno, zawierająca ponad 50% tych materiałów, certyfikowanych przez zewnętrzne podmioty.
[1] Kauczuk naturalny w oponach samochodowych Pirelli stanowi około 15% całkowitej masy opony.
[2] Kauczuk naturalny stanowi następujący procent całkowitej masy opony:
[3] Dzięki połączeniu segregacji fizycznej i podejścia opartego na bilansie masy. W zależności od rozmiaru opony, zawartość materiałów pochodzenia biologicznego i pochodzących z recyklingu wynosi odpowiednio 29-31% i 25-27%. Materiały pochodzenia biologicznego to kauczuk naturalny, wzmocnienia tekstylne, bio-chemikalia, bio-żywice i lignina, podczas gdy materiały pochodzące z recyklingu to wzmocnienia metalowe, chemikalia i — poprzez bilans masy — kauczuk syntetyczny, krzemionka i sadza. (ISO 14021, zweryfikowane przez Bureau Veritas).
[4] Dzięki połączeniu segregacji fizycznej i bilansu masy. W zależności od rozmiaru opony, zawartość materiałów pochodzenia biologicznego i pochodzących z recyklingu wynosi odpowiednio 15-16% i 34-35%. Materiały pochodzenia biologicznego to kauczuk naturalny, bio-chemikalia i bio-żywice, podczas gdy materiały pochodzące z recyklingu to metalowe wzmocnienia i — poprzez bilans masy — kauczuk syntetyczny, krzemionka i sadza. (ISO 14021, zweryfikowane przez Bureau Veritas).
Źródło: Pirelli
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?