Dziś odbywamy wspólną podróż przez historię, spoglądając przy tym w przyszłość. Dzięki trwałości swojej kultury, przedsiębiorczości i umiejętności bycia kreatorem teraźniejszości, Pirelli przewiduje zmiany w przemyśle od 150 lat. Te cechy pozwoliły nam osiągnąć sukces i cieszyć się z pozycji marki na całym świecie. Czuliśmy, że chcemy podzielić się tą historią z naszym miastem, naszym krajem i wszystkimi międzynarodowymi grupami i społecznościami, z którymi pracujemy na co dzień. Chcemy podziękować wszystkim 30 000 osób, które każdego dnia w Pirelli budują naszą historię – powiedział podczas uroczystości jubileuszu Marco Tronchetti Provera, Wiceprezes Wykonawczy i Dyrektor Generalny Pirelli.
Z okazji 150-lecia stworzono specjalne logo, które zostało zaprezentowane w listopadzie ubiegłego roku podczas premiery Kalendarza Pirelli 2022 przygotowanego przez Bryana Adamsa. Pojawiło się ono na Rajdzie Monte Carlo, gdzie zdobiło samochód otwierający rajd. Znajdowało się również na kamizelkach zawodników podczas Pucharu Świata w narciarstwie w Cortinie oraz na San Siro podczas meczu Inter-Venezia. Logo będzie się pojawiało w przestrzeni publicznej przez cały rok za sprawą sponsoringu, w który zaangażowane jest Pirelli.
Wydarzenie w Piccolo zostało poprzedzone odliczaniem, które rozpoczęło się 24 stycznia w Rio De Janeiro. W kolejnych dniach kontynuowano odliczanie, wyświetlając logo marki na CITI Tower w Szanghaju, na Times Square Nasdaq Tower w Nowym Jorku oraz na Palazzo Venezia między Via dei Mercanti i Piazza Cordusio w Mediolanie.
Historia
Podróż Pirelli rozpoczęła się 28 stycznia 1872 roku. Markę powołał do życia Giovanni Battista Pirelli, który w wieku zaledwie 23 lat postawił na coś absolutnie nowego: gumę. Na początku firma produkowała izolatory do telegrafów i kable, które łączyły najbardziej odległe punkty Włoch. Marka zaczęła się szybko rozwijać i zgodnie z zapotrzebowaniem zaczęła produkować przedmioty codziennego użytku (od czepków kąpielowych, przez zabawki, po płaszcze przeciwdeszczowe) oraz opony do wozów i rowerów.
Od początku swojego istnienia Pirelli było nastawione na innowacyjność, nic więc dziwnego, że nowoczesny drapacz chmur Pirelli (Pirellone) stał się symbolem Mediolanu. Do lat 60-tych wieżowiec był siedzibą firmy, która następnie przeniosła się na północ miasta, do rejonu znanego jako Bicocca, dziś prawdziwego kampusu korporacyjnego. Przez lata Pirelli napotykało również przeszkody: nieudane fuzje w latach 90-tych z Dunlop i Continental oraz plan integracji sieci i mediów w telekomunikacji, realizowany od początku lat 2000-tych i przerwany przez ingerencję z zewnątrz. Kryzysy zostały przezwyciężone dzięki skupieniu na podstawowej działalności – oponach.
Fabryki
Za sprawą swoich fabryk, firma Pirelli zapuściła korzenie w wielu krajach (dziś zakłady produkcyjne Pirelli znajdują się w 12 krajach). Fabryki firmy to miejsca wyposażone w osiągnięcia przemysłu 4.0 obejmujące symulatory, sztuczną inteligencję i roboty, takie jak MIRS wynalezione przez samo Pirelli. Podsumowując, produkty Pirelli powstają w 18 fabrykach, zaprojektowanych i zbudowanych przez architekta Renzo Piano, który zadbał, by połączyć funkcjonalność z pięknem, konkurencyjnością i zrównoważonym rozwojem.
Kultura, komunikacja i wizerunek
Na swojej drodze Pirelli podążało za rozwojem społeczeństwa, jego ewolucją i zmieniającymi się obyczajami. Tak było i jest nadal za sprawą innowacyjnych narzędzi, takich jak: „Rivista Pirelli”, Kalendarz Pirelli, Pirelli HangarBicocca, publikacje i wystawy Fondazione Pirelli, produkty Pirelli Design, magazyn „World” czy tomy Raportu Rocznego wzbogacone o twórczość artystów i pisarzy. Wszystko zaczęło się od ikonicznego logo Pirelli, które narodziło się w Nowym Jorku na początku XX wieku, z charakterystycznym, długim P, które rozciąga się jak guma. Pirelli podejmuje się różnych wyzwań: jednocześnie eksperymentuje z nowymi przekazami, produkuje opony i prowadzi działalność artystyczną.
Sporty motorowe i pasja do sportu
Pasja, która napędza serca bijące Pirelli: silniki. Obszar, w którym technologia ma fundamentalne znaczenie, jak wyjaśnił Alberto Pirelli, entuzjasta rajdów samochodowych i sportu, w który firma jest zaangażowana od lat 70-tych. Dzisiaj Pirelli jest obecne w ponad 350 zawodach w motorsporcie. Warty wspomnienia jest rajd Pekin-Paryż z 1907 roku, w którym książę Scipione Borghese, prowadząc Italę wyposażoną w opony Pirelli, pokonał 17 000 kilometrów, kończąc wyścig 20 dni przed kolejnym zespołem.
Był to wielki sukces, który sprawił, że Pirelli na stałe zagościło w GT, rajdach, superbike i Formule 1. Marka nie ustaje we wprowadzaniu ulepszeń: w Formule 1 wkrótce pojawi się ważna zmiana: zostaną wprowadzone 18-calowe opony. Dla Pirelli sport nie ogranicza się jednak tylko do sportów motorowych, ale również do piłki nożnej, kolarstwa, sportów zimowych i żeglarstwa.
Innowacje, badania, produkt
Historia Pirelli ukazuje firmę, która dynamicznie się rozwija. „Zajrzyj do środka, aby zrozumieć”, zwykł mawiać Pan Emanueli, który podpisał wiele z 6 700 patentów zarejestrowanych przez Pirelli w ciągu 150 lat. Dziś w dziale badań i rozwoju pracuje ponad 2000 osób, które każdego dnia spoglądają w przyszłość i wdrażają innowacje. Fundamentalne znaczenie dla Pirelli ma również współpraca z czołowymi uniwersytetami (ponad 50).
Dzisiaj „spadkobiercy Emanueli’ego” są zaangażowani we wprowadzanie innowacji, jak w przypadku pojazdów elektrycznych, względem których Pirelli zaznaczyło swoją obecność tworząc Elect, pakiet rozwiązań technologicznych ad hoc, mający na celu poradzenie sobie z wyzwaniem masy, przyspieszenia i zużycia w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami.
Do innowacji należą również nowe produkty, takie jak Cyber Tyre, z czujnikami, które dostarczają kierowcy informacji w czasie rzeczywistym. Dzięki ciągłej ewolucji technologii i przyspieszającej badania wirtualizacji, opony opracowuje się i rozwija w świecie cyfrowym. Umożliwia to projektowanie i wytwarzanie produktów, które są bezpieczne, wydajne i zrównoważone dzięki materiałom odnawialnym.
Najważniejszy, jak zawsze, jest kauczuk naturalny, z którego Pirelli wyprodukowało pierwszą na świecie oponę z certyfikatem FSC (Forest Stewardship Council), świadczącym o w 100% zrównoważonym łańcuchu dostaw. To wielki ukłon w stronę ochrony środowiska naturalnego.
Pirelli uczestniczy również w projekcie Birdlife, mającym na celu zachowanie bioróżnorodności w Indonezji. Dzięki swojemu zaangażowaniu na poziomie społecznym, środowiskowym i ekonomicznym, firma znajduje się w czołówce przedsiębiorstw o najwyższym indeksie zrównoważonego rozwoju.
Na potrzeby przedstawienia 150-letniej historii stworzono innowacyjną stronę internetową, która pozwala na „podróż” w głąb świata Pirelli. Poprzez cztery wirtualne pokoje poświęcone „Produktom oraz Badaniom i rozwojowi”, „Zrównoważonemu rozwojowi”, „Sportowi”, „Sztuce i kulturze”, można zanurzyć się w świecie marki, który prezentuje produkty przeszłości i współczesne, zaangażowanie w zrównoważony rozwój, zaangażowanie w zawody sportowe, jak również inicjatywy artystyczne i kulturalne począwszy od Kalendarza Pirelli.
Aby pokazać swoją historię, Pirelli uaktualniło swoją powieść w obrazach, stworzoną w różnych stylach i technikach, od ilustracji po film. Film w skróconej, około dziewięciominutowej wersji przedstawia historię Pirelli od 1872 roku, roku założenia firmy, do dnia dzisiejszego.
Projekt został zrealizowany na podstawie materiałów znajdujących się w archiwach Fondazione Pirelli oraz rekonstrukcji historycznej sporządzonej przez profesora Carlo Bellavite Pellegrini, szerzej ujętej w książce jego autorstwa zatytułowanej „Pirelli. Innovazione e passione”, wydanej przez Il Mulino.
Ministerstwo Gospodarki i Finansów oraz Mennica Państwowa i Drukarnia zaprezentowały nową kolekcję znaczków, która w ramach serii „Eccellenza Italiane” będzie zawierać zestaw trzech złotych i srebrnych monet okolicznościowych poświęconych Grupie Pirelli. Dodatkowo, 28 stycznia 2022 roku, w ramach serii tematycznej „Doskonałość w gospodarce i systemie produkcji”, został wydany nowy znaczek również poświęcony Pirelli.
Od teraz, w 12 krajach, w których Pirelli jest obecne w przemyśle, zostaną podjęte inicjatywy poświęcone 150-leciu firmy. Będą do nich należeć projekty i wydarzenia, sponsoring sportowy, spotkania instytucjonalne, a także wydarzenia kulturalne i premiery nowych produktów.
Do głównych projektów należy publikacja, pod redakcją Fondazione Pirelli, książki „Thinking Ahead. Pirelli, 150 Years of Industry, Innovation and Culture” zaplanowana na wiosnę 2022. Książka wydana przez Marsilio w języku włoskim i angielskim, zawiera wypowiedzi przedstawicieli instytucji, takich jak Ministerstwo Uniwersytetu i Badań Naukowych Maria Cristina Messa, dziekanów Politechniki w Mediolanie i Turynie Ferruccio Resta i Guido Saracco, wielkich włoskich i międzynarodowych autorów, jak Ian McEwan, oraz czołowych postaci ze świata sztuki i kultury, takich jak Renzo Piano i Salvatore Accardo.
Projekt redakcyjny zostanie umieszczony na platformie internetowej pirellibuildsthefuture.org, połączonej ze specjalnie zaprojektowaną stroną upamiętniającą 150-lecie firmy. Będzie on również przedstawiał zapis chronologiczny, który odtwarza najważniejsze wydarzenia w firmie od 1872 roku do dzisiaj, łącznie z wirtualnymi wycieczkami i sekcją poświęconą nowej ekspozycji w Fondazione Pirelli zatytułowanej „Kiedy historia buduje przyszłość”.
Pojawi się również wystawa, dzięki której odwiedzający będą mogli przejrzeć 150 lat historii Pirelli przez pryzmat dokumentów, rysunków technicznych pierwszych opon, aż do ich wirtualizacji, podkreślającej osiągnięcia inżynieryjne w dziedzinie badań i rozwoju oraz inne wielkie innowacje. Dostępne będą również obrazy, obiekty, instalacje multimedialne w „Inner Future”, animacje „Shapes, Patterns, Movements and Colors” oraz praca fotograficzna, która interpretuje świat gumy, od surowca do gotowego produktu.
Źródło: Pirelli