W 1992 roku rynek był zdominowany przez indywidualne rozproszone warsztaty wulkanizacyjne. W tamtym okresie również liczba oferentów obecnych w Polsce była mniejsza. Na przestrzeni ostatnich 15 lat na rynku pojawiło się znacznie więcej producentów opon, a sprzedaż skoncentrowała się na kanałach hurtowym i internetowym. Fakt ten dużo nie zmienił w naszej sytuacji, gdyż nowe marki jakie pojawiły się na rynku znajdują się w segmencie opon medium oraz budżetowych i nie stanowią dla Pirelli bezpośredniej konkurencji. Dla każdego producenta opon koncentracja dystrybucji jego produktów oznacza bardziej intensywne rozmowy handlowe, ale z drugiej strony pozwala na skrócenie i uproszczenie łańcucha dostaw. Głównym zainteresowaniem Pirelli jest segment premium, którego potrzeby odzwierciedlają nasze produkty, jak opony homologowane do konkretnych samochodów i dysponujące najwyższymi osiągami.
Tak, to prawda, w ostatnim czasie mamy sporo okrągłych jubileuszy. Myślę, że fakt ten najlepiej pokazuje jak bardzo marka Pirelli, jest zakorzeniona w świecie motoryzacji i jak jej obecność przez te 150 lat wpłynęła na rozwój tego sektora. Jeżeli pyta Pan o kolejną rocznicę, to mogę jedynie zdradzić, że w 1963 roku przejęliśmy markę Veith Gummiwerke i rozpoczęliśmy produkcję opon w Niemczech, która stała się naszym ośrodkiem rozwojowym do produkcji opon homologowanych wraz z producentami samochodów niemieckich marek.
Strategia projektowania i rozwijania „Perfect Fit” firmy Pirelli zakłada opracowywanie opon “szytych na miarę”, zgodnie z wymogami konkretnych modeli samochodów i ich producentów. Dlatego opony przeznaczone do pojazdów elektrycznych mają zupełnie inną budowę, w stosunku do swoich odpowiedników dla pojazdów o silnikach konwencjonalnych. Symbolem Elect na bocznym profilu opony jest gwarancją, że ogumienie spełnia specyficzne potrzeby i wymagania związane z pojazdami elektrycznymi. Jest to głównie znacznie wyższa masa pojazdu i inny rozkład masy, które pociągają za sobą potrzebę zastosowania opon zdolnych poradzić sobie z większymi obciążeniami, zarówno podczas spokojnej jazdy, jak i w nagłych sytuacjach drogowych (np. podczas hamowania awaryjnego). Brak konwencjonalnego układu przeniesienia napędu (silnika i skrzyni biegów), sprawia, że pojazdy elektryczne nie generują praktycznie żadnego hałasu. W wyniku tego opony do pojazdu elektrycznego muszą być maksymalnie wyciszone, by hałas drogowy nie prowadził do dyskomfortu w kabinie. Właśnie te cechy posiadają opony opatrzone symbolem Elect.
Innowacje dotyczą całego procesu wytwarzania opon, od pozyskania surowców przez logistykę, produkcję i cechy produktu. Skupiając się na innowacjach dotyczących tylko opony, są to przede wszystkim nowe mieszanki i nowe surowce używane do produkcji opon. Obniżenie masy produktu przy zachowaniu jego wysokiej wytrzymałości, to oszczędność surowców. Mieszanki odporne na ścieranie przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej przyczepności na mokrej nawierzchni to zarówno dbanie o bezpieczeństwo użytkowników, jak i o środowisko, poprzez wydłużanie okresu eksploatacji opony. Modelowanie komputerowe rzeźby bieżnika pozwoliło nam stworzyć produkty o niższej głębokości rowków, czyli zużycie surowców jest mniejsze, ale zapewniające bardzo dobre parametry na mokrej nawierzchni. Przekłada się to na komfort i bezpieczeństwo użytkowania. Takich udoskonaleń można by wymienić znacznie więcej, dotyczą one bowiem praktycznie każdej części składowej opony, od konstrukcji wewnętrznej po bieżnik.
Pirelli to pierwszy na świecie producent całej linii opon z certyfikacją FSC (Rady Dobrej Gospodarki Leśnej). Certyfikacja dobrej gospodarki leśnej FSC stanowi potwierdzenie, że wskazane plantacje drzew kauczukowych są prowadzone z zachowaniem różnorodności biologicznej, korzyścią dla lokalnej społeczności i pracowników oraz przy utrzymaniu opłacalności ekonomicznej. Złożony proces kontroli pochodzenia produktów pozwala sprawdzić, czy certyfikowany przez FSC materiał został zidentyfikowany i oddzielony, od tych bez certyfikacji podczas przechodzenia przez łańcuch dostaw od plantacji do zakładu produkcji. Nadanie certyfikatu FSC jest wynikiem opublikowanej i wprowadzonej w 2017 r. przez Pirelli Polityki Zrównoważonego Kauczuku Naturalnego. Był to wynik pogłębionego dialogu z wieloma zainteresowanymi stronami, czyli konsultacji z międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi (NGO), głównymi dostawcami kauczuku naturalnego, handlowcami, rolnikami, klientami motoryzacyjnymi, organizacjami wielostronnymi i międzynarodowymi.
Pirelli jest również członkiem i założycielem globalnej platformy na rzecz zrównoważonego kauczuku naturalnego (GPSNR). Ta wielostronna platforma została stworzona w 2018 r. w celu wspierania zrównoważonego rozwoju branży kauczuku naturalnego na całym świecie, z której korzyści czerpie cały łańcuch dostaw. Pirelli nie posiada własnych plantacji i dlatego realizuje swoją strategię zrównoważonego rozwoju poprzez partnerstwo z dostawcami umieszczając ludzi i środowisko w centrum swojej polityki.
Działania podejmowane przez włoskiego producenta opon na rzecz zrównoważonego rozwoju zostały dostrzeżone przez międzynarodowe środowisko. Firma w latach 2020-2022 uznano za światowego lidera w zakresie zrównoważonego rozwoju w sektorze samochodów i komponentów w indeksach Dow Jones Sustainability World & Europe. Jest to wynikiem corocznego audytu indeksów przeprowadzonego przez firmę̨ S&P Global za pośrednictwem SAM.
W ubiegłym miesiącu (listopadzie br.) otworzyliśmy pierwszy sklep P Zero World w Europie Środkowo-Wschodniej w Bukareszcie. Po ocenie jego wyników centrala firmy zdecyduje o ewentualnej możliwości otwarcia podobnych konceptów w naszym regionie.
Nasza strategia dotycząca zaangażowania w motorsport koncentruje się na wsparciu wydarzeń o zasięgu globalnym lub europejskim. Jak sam Pan wymienił, jesteśmy wyłącznym dostawcą do tak prestiżowych serii, jak F1, WRC, czy seria GT. Możemy dodatkowo uzupełnić tę informację jeszcze o serie wyścigów motocyklowych jak WorldSBK. Z tego powodu współpracujemy z zawodnikami, którzy odnoszą sukcesy nie tylko w Polsce, ale i na arenie międzynarodowej. Zarówno Kajetan Kajetanowicz, Aleks Karkosik, ale i Team LRP Poland statujący w prestiżowej serii FIM EWC, są tego najlepszymi przykładami i bardzo mocno dopingujemy kolejnych polskich zawodników do pójścia w ich ślady.
Uważam, że zarówno w sporcie, jak i w życiu prywatnym najważniejszym jest, aby bezpiecznie dojechać do celu. Nie ma sensu osiągnięcie najlepszego czasu na fragmencie odcinka, jeśli rozbijemy się na ostatnim zakręcie. Celem powyższych akcji jest uświadomienie kierowcom, że jeżdżąc i dbając o swój samochód, muszą zawsze myśleć o bezpieczeństwie swoim i innych użytkowników drogi, w szczególności tych słabszych (pieszych i rowerzystów).
Jako producent opon, który od dawna działał na arenie motoryzacyjnej i sportów motorowych, zawsze wierzyliśmy, że bezpieczeństwo na drodze idzie w parze z naszym zaangażowaniem w produkcję najbardziej zaawansowanych technologicznie opon. Podnoszenie świadomości jest kluczem do zmiany podejścia do bezpieczeństwa na drodze. Bardzo ważne jest, aby wysłać właściwą wiadomość w najbardziej efektywny sposób, zwłaszcza gdy chcesz porozmawiać z młodym pokoleniem. Z tych właśnie powodów będziemy cały czas czynnie wspierać podobne inicjatywy w Polsce i kontynuować współpracę z naszymi wieloletnimi partnerami w tym zakresie.