Płyn chłodniczy a praca silnika - Shell tłumaczy | MOTOFAKTOR

Płyn chłodniczy a praca silnika - Shell tłumaczy

Silnik będzie działać dobrze tylko wtedy, gdy będzie mieć właściwie dobrane płyny eksploatacyjne. Jednym z najważniejszych jest płyn chłodniczy.

 

Wraz ze zmianami w konstrukcjach silników samochodowych, zmienia się też skład płynu chłodniczego. Na niekorzystne środowisko pracy silnika wpływają również mniejsze pojemności układów chłodzących jednostek napędowych, ekstremalne temperatury i podwyższone ciśnienie w układzie chłodzenia. Płyn chłodniczy, podobnie jak olej silnikowy, zaczyna swoją pracę zaraz po uruchomieniu silnika i pomaga go chronić przed korozją i uszkodzeniami, a w konsekwencji utrzymać stałą wydajność pojazdu przez cały okres jego eksploatacji.

Znaczenie płynu do chłodnic dla silnika samochodu

Głównym zadaniem płynu chłodniczego jest wymiana ciepła. Odbiera on do jednej trzeciej energii cieplnej wytwarzanej przez silnik[1]. Gdyby nie to, doszłoby do przegrzania, mogącego doprowadzić do pogorszenia stanu podzespołów i oleju silnikowego, narażając auto na poważne uszkodzenia. Sprawny układ chłodniczy to również szybsze dogrzewanie silnika w chwili jego uruchomienia. Dzięki temu silnik szybciej osiąga optymalną temperaturę, co ogranicza zużycie paliwa.

 

Płyn chłodniczy jest odpowiedzialny również za ochronę układu chłodzenia przed uszkodzeniami powodowanymi przez korozję, odkładaniem się kamienia i osadów. Pod wpływem wysokiej temperatury, ciśnienia i cieczy chłodzącej pozbawionej pakietu dodatków, elementy układu mogą szybko skorodować do niebezpiecznego poziomu.

Role płynów do chłodnic

Płyny do chłodnic Shell Coolant pomagają wydłużyć żywotność pompy wody, zapobiegając wżerom powodowanym kawitacją, starzeniem się uszczelek. Inhibitory korozji, zabezpieczając tylko miejsca, gdzie już ona jest lub te, w których tworzą się jej ogniska. Dzięki temu ubywają one znacznie wolniej niż w przypadku konwencjonalnych płynów chłodniczych. Ta ochrona wykracza poza standardowe normy branżowe[2]. Jednocześnie, dzięki wysokiemu poziomowi inhibitorów spowalniających proces korozji i wydłużających czas eksploatacji, płyn chłodniczy OAT firmy Shell zachowuje swoje właściwości ochronne przez cały okres użytkowania zalecany przez producentów pojazdów i obniża koszty – mówi Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.

 

Płyny chłodnicze najczęściej występują w dwóch podstawowych wariantach – jako koncentraty i roztwory gotowe do użycia. Ponieważ koncentraty muszą być przed użyciem rozcieńczone wodą, istnieje ryzyko, że wysoka zawartość minerałów w twardej wodzie spowoduje tworzenie się osadów kamienia wewnątrz silnika, co ogranicza przekazywanie ciepła i przyczynia się do korozji[3]. Aby temu przeciwdziałać, Shell sprawił, że jego koncentrat Coolant LongLife jest kompatybilny z twardą wodą do 500 ppm[4], co zmniejsza prawdopodobieństwo tworzenia się osadów[5]. Oznaczenie twardości wody wymaga posiadania co najmniej paska do oznaczenia stopnia twardości. Dlatego warto pamiętać, że użycie wody demineralizowanej czy destylowanej będzie najbezpieczniejsze dla układu i silnika oraz najtańsze dla użytkownika.

 

Płyn do chłodnic również trzeba wymieniać

Choć wielu kierowców o tym zapomina, zalecane jest sprawdzanie poziomu i stanu płynu chłodniczego co najmniej dwa razy w roku – latem i zimą. Płyn w układzie chłodzenia musi być wymieniony co trzy lata lub po przejechaniu 100 000 kilometrów, jeśli zastosowano najtańszy płyn chłodniczy. Jeśli natomiast używany jest płyn w technologii OAT, należy go wymienić co pięć lat lub po przejechaniu 250 000 kilometrów. Warto pamiętać, że niskiej jakości płyn chłodniczy stosowany przez dłuższy czas może narazić układ na przegrzanie silnika, wystąpienie korozji, osadów i ograniczenie przepływu cieczy. Może to doprowadzić do awarii silnika, w skrajnym przypadku nawet do zatarcia, a tym samym pojawienia się nieplanowanych, znaczących kosztów.

 

Co ważne, mieszanie różnych płynów chłodniczych może zmniejszać właściwości antykorozyjne i zdolność do zapobiegania występowaniu osadów płynu chłodzącego. Należy zawsze sprawdzać w instrukcji obsługi pojazdu, czy został wybrany odpowiedni płyn chłodzący.

 

[1] Paul Fritz. „Podstawowe informacje o płynie do chłodnic” Smarowanie. 2006.

[2] Na podstawie wyników testów zgodnych z normami branżowymi: ASTM D3306, ASTM D4340, ASTM D1384, ASTM D2570.

[3] W celu zapewnienia optymalnej wydajności i ochrony zaleca się rozcieńczanie koncentratów płynu chłodniczego Shell wodą destylowaną lub dejonizowaną.

[4] Analiza wewnętrzna firmy Shell, arkusz danych technicznych – płyn chłodniczy o wydłużonej trwałości, koncentrat.

[5] Na podstawie wyników testów zgodnych z normami branżowymi: ASTM D2809.

 

Źródło: Shell

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).