Jakość płynu hamulcowego ma kluczowe znaczenie dla optymalnego działania układu hamulcowego. Im więcej wody dostanie się do układu, tym szybciej osiągnięta zostanie temperatura wrzenia płynu hamulcowego, co prowadzi do powstawania pęcherzyków pary wodnej, a w najgorszym przypadku może spowodować nawet całkowite uszkodzenie układu. W związku z powyższym eksperci ZF Aftermarket zalecają, aby partnerzy warsztatowi działali na rzecz poprawy świadomości klientów w tym zakresie, zachęcając ich do regularnej wymiany płynu. Producenci płynów hamulcowych zalecają coroczną wymianę płynów hamulcowych DOT 3, które często występują w starszych pojazdach, a płynów DOT 4 i DOT 5.1 nie rzadziej niż co dwa lata.
Wielu kierowców obawia się, że pewnego dnia wciskając pedał hamulca nie poczują charakterystycznego oporu oraz oczekiwanego efektu hamowania. Ten przerażający scenariusz może się ziścić, jeżeli nie zadbamy o dobry stan płynu hamulcowego. Parametry płynu hamulcowego obniżają się w zależności od jego rodzaju i czasu użytkowania, co w efekcie może prowadzić do spadku skuteczności działania układu hamulcowego. Eksperci ZF Aftermarket wskazują konsekwencje braku regularnych kontroli stanu płynu hamulcowego oraz zachęcają warsztaty do oferowania swoim klientom szerszego zakres usług, a co za tym również zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.
Płyn hamulcowy wypełnia pompę hamulcową, przewody oraz zaciski układu hamulca tarczowego lub/i cylinderki hamulcowe układu hamulca bębnowego. Wciskając pedał hamulca działamy mechanicznie na serwo i pompę hamulcową. Kiedy pedał jest wciśnięty, płyn hamulcowy przenosi wytworzone ciśnienie, odpowiadając finalnie za rzeczywiste hamowanie. Istnieje kilka różnych czynników, które mogą w znacznym stopniu wpływać na stan cieczy w czasie eksploatacji. Takim przykładem jest poważne przegrzanie układu hamulcowego podczas intensywnego korzystania z hamulców przez dłuższy czas. Przekroczenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego prowadzi do tworzenia się pęcherzyków pary wodnej w przewodach hamulcowych. Kolejne naciśnięcia pedału hamulca powodują ściskanie wspomnianych pęcherzyków, co jest dla kierującego odczuwalne jako gwałtowny spadek siły hamowania (z ang. fading). Bywa, że utrata siły hamowania staje się tak duża, że kierowca pozbawiony jest możliwości skutecznego zatrzymania pojazdu.
Jednym z powodów obniżania się temperatury wrzenia i spadku efektu hamowania może być wnikanie wody do obwodu hamulca. Konstrukcyjnie słabym punktem jest tu często otwór wentylacyjny w pokrywie zbiornika wyrównawczego, którego zadaniem jest zapewnianie niezbędnej wentylacji w przypadku wahań poziomu płynu hamulcowego. Za pomocą tego otworu wentylacyjnego układ może również niestety zasysać wilgoć z powietrza. Ponadto woda może przedostać się do zbiorniczka płynu hamulcowego przez wentylację po umyciu silnika. Przewody hamulcowe i elementy uszczelniające mogą również być odpowiedzialne za zwiększoną zawartość wody w płynie hamulcowym, ponieważ para wodna może przenikać przez gumę. Doświadczenie pokazało, jak ważny jest obecnie ten temat: eksperci marki TRW szacują, że zawartość wody w płynie hamulcowym w trzech na pięć badanych pojazdów przekracza zalecane limity bezpieczeństwa.
Zbyt duża ilość wody w płynie hamulcowym powoduje również korozję w układzie hamulcowym. Przewody hamulcowe, zaciski i cylinderki należy wówczas wymienić, a to generuje dodatkowe koszty. Regularna wymiana płynu hamulcowego pozwala nam zabezpieczyć wspomniane elementy a co za tym idzie zaoszczędzić pieniądze.
Marka TRW, która należy do portfolio produktów firmy ZF Aftermarket, oferuje swoim partnerom nie tylko szeroką gamę produktów w jakości OE dla układu hamulcowego, ale także szeroki zakres kompleksowych usług, m.in. narzędzia dostosowane do potrzeb klienta, praktyczne szkolenia oraz informacje techniczne.
Wszystkie produkty można zamawiać za pośrednictwem autoryzowanych dystrybutorów ZF Aftermarket.
Artykuł sponsorowany przez firmę ZF Aftermarket