Pierwszy płyn, który występuje w każdym aucie, niezależnie od rodzaju napędu, to oczywiście płyn do spryskiwaczy. Szyby muszą być czyste, by zapewnić odpowiednią widoczność, a tym samym bezpieczeństwo jazdy. Podobnie jest w przypadku płynu hamulcowego – pomimo różnic w budowie (np. hamowanie rekuperacyjne w pojazdach elektrycznych i hybrydowych), układy w elektrykach i samochodach z silnikami spalinowymi wykorzystują ten sam rodzaj płynu hamulcowego. Zazwyczaj jest do płyn klasy DOT 4 lub DOT 5.1. Podlega on wymianie średnio co 2 lata lub 60 000 kilometrów w zależności, co nastąpi wcześniej.
Chociaż w pojazdach elektrycznych nie występuje np. olej silnikowy, pojazdy te zawierają układy, w których krążą ciecze. Ich zadaniem jest np. smarowanie i chłodzenie nowych typów układów napędowych i skrzyń biegów. Ciecze potrzebne są również do regulacji temperatury akumulatora pojazdu i systemu zarządzania energią. Total Lubrifiants, jako pierwsza firma na świecie, wprowadziła na rynek dwie serie płynów zaprojektowanych specjalnie w celu zaspokojenia potrzeb pojazdów hybrydowych i elektrycznych: TOTAL QUARTZ EV FLUID do samochodów osobowych oraz TOTAL RUBIA EV do pojazdów ciężarowych.
inżynier wsparcia technicznego w Total Polska - Mateusz MyckTo pierwsze gamy płynów na rynku, które odpowiadają specyficznym parametrom tych pojazdów, a także związanym z nimi ograniczeniom elektrycznym, termicznym i w zakresie wzmożonego tarcia. Płyny TOTAL QUARTZ EV FLUID oraz TOTAL RUBIA EV spełniają wymagania producentów takie, jak:
W ramach wspomnianych gam produktowych należy wyszczególnić płyny takie, jak:
Jak wspomniano, płyn chłodzący akumulatory musi być izolujący, aby zapobiec powstawaniu łuku elektrycznego. Jest to ważne, ponieważ pracuje on w bliskim kontakcie z elektrycznymi lub elektronicznymi częściami pojazdu. Właściwości dielektryczne muszą pozostawać stabilne przez cały czas, pomimo trudnych warunków pracy: wzrostu temperatury, utleniania, wilgoci, ścierania cząstek. Wszystkie te płyny muszą być wymieniane zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Brak terminowej wymiany w przypadku auta będącego w okresie gwarancji może być - w przypadku problemów technicznych - powodem odmowy naprawy w ramach gwarancji. To samo dotyczy zastosowania cieczy bez aprobaty danego producenta.
- Mateusz Myck
W samochodach elektrycznych nie występuje oczywiście olej silnikowy. Nie ma także mowy o konieczności uzupełniania płynu AdBlue czy płynu katalitycznego. To niewątpliwe zalety w porównaniu do samochodów wyposażonych w silniki spalinowe – mniejsze koszty, mniej skomplikowane procedury serwisowe i mniejsze zanieczyszczenie środowiska w ciągu całego cyklu eksploatacji takiego pojazdu.
Osobną kwestią jest całkowity ślad węglowy, pozostawiany przy okazji produkcji aut elektrycznych, co do którego opinia ekspertów nie jest jednoznaczna. Nie ulega jednak wątpliwości, że upowszechnienie pojazdów elektrycznych oraz opracowanie bardziej wydajnych technologii w połączeniu z odzyskiem zużytych baterii, przyczynią się do zmniejszenia śladu węglowego.
Źródło: Total