Podczas hamowania w wyniku tarcia powstaje ciepło. Ze względu na to, że część tego ciepła absorbowana jest przez płyn hamulcowy, ten musi spełniać określone w normach wymagania w zakresie:
Należące do podstawowych kryteriów oceny przydatności płynów do zastosowania, wymienione powyżej parametry są określone w normach FMVSS Nr 116, SAE J1703 i ISO 4925 i PN-EN ISO 2719: 2016-08. W poniższej tabeli zebrane zostały te parametry dla płynów hamulcowych DOT-4 według Norm J1703 i ISO 4925 (punkt wrzenia na sucho i na mokro, lepkość) oraz według Normy FMVSS Nr 116 (wartość pH). Parametry płynu hamulcowego DOT-4 marki febi zostały przedstawione w karcie charakterystyki.
Temperatura wrzenia płynu hamulcowego to temperatura, przy której zaczynają tworzyć się pęcherzyki gazu. Gdy tylko dojdzie do powstania pęcherzyków gazu, w układzie hamulcowym nie można utrzymać wymaganego ciśnienia roboczego, ponieważ gaz daje się sprężać. Skutkiem jest gwałtowny spadek skuteczności siły hamowania, co może prowadzić do wypadku.
Zdolność płynu hamulcowego do higroskopii jest właściwością konieczną, ponieważ pozwala na równomierne rozdzielenie zawartej wody w całym układzie. Jeżeli woda zebrałaby się w jednym miejscu, temperatura wrzenia wynosiłaby tu tylko ok. 100 °C. Jeżeli zawartość wody nie przekracza określonego poziomu – przykładowo 3 proc., punkt wrzenia nadal jest wyraźnie wyższy od 100 °C, a tym samym niebezpieczeństwo powstawania pęcherzyków gazu jest znacząco mniejsze.
Kilka czynników wpływa i jednocześnie przyspiesza absorpcję wody. Należy do nich między innymi przechowywanie płynu hamulcowego przez dłuższy czas w otwartych, niezabezpieczonych opakowaniach, brak zachowania interwałów wymiany, uszkodzone elementy układu hamulcowego (np. pęknięcia zewnętrznych warstw elastycznych przewodów hamulcowych) lub uszkodzone uszczelnienia.
Higroskopijne właściwości płynu hamulcowego wynikają z zawartości glikolu. W trakcie eksploatacji pochłania coraz większą ilość wody i dlatego musi być regularnie wymieniany. Z reguły producenci pojazdów zalecają wymianę płynu hamulcowego co 40 000 do 50 000 km przebiegu lub co 2 lata.
Lepkość płynu hamulcowego jest parametrem określającym jego wewnętrzny opór do swobodnego płynięcia w określonej temperaturze. Lepkość płynu pod wpływem różnic temperatur z przedziału od -40 do + 100°C, powinna być jak najmniejsza. Obliczenia hydrodynamiczne najczęściej odnoszą się do lepkości kinematycznej (v) i wykonywane są według poniższego wzoru:
Niska lepkość płynu – w zależności od sytuacji drogowej – zapewnia możliwość szybkich zmian ciśnienia płynu w przewodach układu hamulcowego. Poza wymienionymi parametrami płyny hamulcowe powinny:
Stosując płyny hamulcowe febi, należy uwzględnić i zachować następujące kryteria:
Spełnienie tych czynników jest gwarancją skuteczności działania układu hamulcowego a tym samym bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Płyny hamulcowe febi spełniają wymogi stawiane współczesnym układom hamulcowym. Opracowane zostały w zgodzie z obowiązującymi standardami jakości oraz wymogami producentów układów hamulcowych i samochodów.
Oferowane przez febi płyny hamulcowe dostępne są pod następującymi numerami referencyjnymi:
Płyn hamulcowy przeznaczony jest do hydraulicznych układów hamulcowych oraz układów sprzęgła, w których zalecane jest stosowanie takiego płynu lub w przypadku wymogu stosowania określonego specyfikacjami producenta samochodu. Do takich zalicza się na przykład:
Jest mieszalny i kompatybilny z innymi syntetycznymi płynami hamulcowymi.
Cały asortyment cieczy i płynów eksploatacyjnych febi dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com.