W latach 90. ubiegłego wieku stałym wyposażeniem niemal każdego warsztatu samochodowego był kanał diagnostyczny. Dziś kanał powszechnie zastąpiony został podnośnikami. Mają one zasadniczą przewagę nad kanałem – pozwalają na regulację wysokości dostępu do podwozia samochodu. To oznacza lepszą dostępność serwisowanego pojazdu, wygodę pracownika i komfort pracy. Kanałów diagnostycznych, w przeciwieństwie do podnośników, nie trzeba jednak serwisować.
W warsztatach samochodowych powszechnie wykorzystywane są podnośniki mechaniczne. Aktualnie są one przystępne cenowo i charakteryzują się dużym udźwigiem pojazdów. Stanowią nieocenioną pomoc zarówno w naprawach pojazdów, jak i w diagnostyce. Wybór odpowiedniej konstrukcji zależy w głównej mierze od warunków lokalowych, w których prowadzona jest działalność warsztatowa.
Dyrektor Działu Współpracy z Warsztatami z Auto Partner S.A. - Leszek Zegrodnik
Istotnym kryterium jest dostępność miejsca i w przestrzeni, i pod powierzchnią warsztatu (konieczne jest miejsce do umieszczenia silników do siłowników). Na rynku dostępnych jest wiele modeli podnośników, które różnią się od siebie wykorzystywaną technologią, przeznaczeniem do konkretnego rodzaju działalności, a także ceną.
Naszym klientom oferujemy możliwość zakupu każdego rodzaju podnośnika. Służymy fachowym doradztwem w kwestii wyboru optymalnego rozwiązania. To, co nas wyróżnia na tle konkurencji, to szeroka oferta, dostosowana do różnych potrzeb, ale także możliwość leasingu.
- Leszek ZegrodnikPodnośniki jednokolumnowe – mają ograniczony udźwig, najbardziej popularny podnośnik na rynku polskim ma udźwig 2,5 t. Wykorzystywane są w obsłudze pojazdów osobowych i ewentualnie lekkich pojazdów dostawczych. Tego typu podnośniki, ze względu na swoje małe gabaryty i łatwość montażu, znajdują zastosowanie w warsztatach wulkanizacyjnych, a także w niektórych warsztatach lakierniczych czy blacharsko-lakierniczych.
Podnośniki dwukolumnowe – to podnośniki, które są obecnie najczęściej spotykanymi w warsztatach samochodowych. Stosuje się je w celu naprawy samochodu lub serwisu pojazdu. Do zalet podnośnika należy zaliczyć możliwość podniesienia pojazdu i zwolnienia kół. W celu podniesienia pojazdu w podnośnikach dwukolumnowych wykorzystuje się dwie pary ramion. Ramiona poruszają się w płaszczyźnie poziomej i mają regulowaną długość. Dzięki temu możliwe jest podnoszenie pojazdów posiadających punkty podparcia praktycznie w każdym miejscu. Konstrukcja podnośnika pozwala na podnoszenie pojazdów o małym prześwicie. Podnośnik ten nie jest rekomendowany jako urządzenie służące do obsługi diagnostycznej pojazdów.
Zalety podnośników kolumnowych:
Wady podnośników kolumnowych:
Podnośniki czterokolumnowe – to najpopularniejsza konstrukcja typu najazdowego. Pojazd unoszony jest na kołach stojących na płytach najazdowych. Są one ruchome, dzięki czemu istnieje możliwość dostosowaniach ich odległości dla potrzeb różnych pojazdów (o różnym rozstawie kół). Ten rodzaj podnośnika występuje w dwóch wersjach – obsługowej oraz diagnostycznej.
W tej grupie podnośników wyróżniamy również kolejne podziały, m.in. w postaci dodatkowych podnośników międzyosiowych, które zlokalizowane są w centralnej części podnośnika czterokolumnowego. Konstrukcja mechaniczna, odpowiadająca za unoszenie pojazdu, oparta jest najczęściej na mechanizmie nożycowym.
Zalety podnośników najazdowych:
Wady podnośników najazdowych:
Podnośniki słupowe – konstrukcje najbardziej zaawansowane technicznie, przez co stosunkowo drogie w porównaniu do pozostałych rozwiązań. Do zalet podnośników słupowych należy zaliczyć możliwość zastosowania zarówno ramion do podnoszenia pojazdu, jak i ruchomych płyt najazdowych.
Szeroka oferta wyposażenia warsztatowego, w tym m.in. podnośników, dostępna w Auto Partner SA.
Źródło: Auto Partner SA
-