Dobiega końca czteromiesięczna kampania „Autostrada do elektromobilności”, organizowana przez EV Klub Polska i Autopay w ramach kampanii elektromobilni.pl. Od 18 czerwca do 10 października 2021 r. użytkownicy aut w pełni elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles), którzy należą do EV Klub Polska, mogli przejeżdżać bez opłat na dwóch autostradach objętych videotollingiem: AmberOne A1 na trasie Gdańsk – Toruń (węzeł Rusocin – węzeł Nowa Wieś) oraz A4 na odcinku Katowice – Kraków (węzeł Murckowska – węzeł Balice). Ich łączny dystans wynosi 276 km.
Uczestnicy pilotażowego projektu odbyli łącznie 3898 podróży autami elektrycznymi, z czego prawie 54% odbyło się na odcinku Gdańsk – Toruń, a 46% na odcinku Katowice – Kraków. W ich trakcie pokonali bez opłat prawie 102 tys. km po AmberOne A1 i ponad 59 tys. km po autostradzie A4. Najczęściej przejazdy odbywały się w piątki i soboty, kiedy to zarejestrowano prawie 33% wszystkich podróży. Rozkład ruchu w całym tygodniu był już dość równomierny i wynosił dla poszczególnych dni od 12,1% do 16,7%.
Zdecydowanie większe zróżnicowanie widać analizując rozkład dobowy. Największe natężenie ruchu było między godzinami 10:00 a 19:00, z tym że wyraźny szczyt następował między godz. 16:00 a 18:00 (16,3% wszystkich przejazdów). W godzinach wieczornych i nocnych ruch wyraźnie spadał, osiągając minimalny poziom między 4:00 a 5:00 nad ranem (0,4%). Wyraźny skok następował około 6:00 rano.
Zdecydowana większość, bo aż 1681 przejazdów (43%) odbyła się autami marki Tesla, głównie Modelem 3 (1149 razy). Wszystkie auta tego producenta pokonały ponad 77 tys. km. Drugi na liście jest Nissan Leaf, który osiągnął wynik o ponad połowę niższy – odnotowano go 818 razy z przejechanym dystansem ponad 24 tys. km. Blisko 16 tys. km pokonały trzecie w zestawieniu samochody marki Kia, które pojawiły się na trasach 312 razy. Łącznie w trakcie kampanii zarejestrowano 21 marek aut.
Zestawienie przejazdów dla poszczególnych użytkowników pokazuje czterech liderów, którzy odbyli po wyznaczonych trasach ponad 100 podróży. Rekordzista pokonał prawie 5,5 tys. km w trakcie 226 przejazdów po autostradzie A4. Kolejni trzej rekordziści zarejestrowani zostali kolejno 129, 121 i 120 razy. Pierwszy z nich podróżował po AmberOne A1, pokonując ponad 3,8 tys. km, pozostali dwaj jeździli po autostradzie A4 i przejechali 3,4 oraz 2,9 tys. km.
Biorąc pod uwagę dane zebrane przez JATO Dynamics, dzięki pokonaniu ponad 160 tys. km samochodami elektrycznymi, udało się zredukować emisję dwutlenku węgla do atmosfery o 18 950 kg.
Cieszymy się, że naszą wspólną akcją z EV Klub Polska przyczyniliśmy się do ograniczenia emisji CO2 do atmosfery o kilkanaście ton. W skali globalnej to ma oczywiście symboliczne znaczenie, ale tego typu symbole są potrzebne, by konieczne zmiany - w tym spopularyzowanie niskoemisyjnych form transportu - przyspieszyły.
członek zarządu Autopay Mobility - Miłosz KurzawskiNaszym celem była promocja elektromobilności i zeroemisyjnego transportu, w tym udowodnienie, że bezproblemowo można pokonywać dłuższe trasy samochodami o alternatywnych napędach. To nam się na pewno udało pokazać. Teraz przyszedł czas na szczegółową analizę kampanii. W niedługim czasie zaprezentujemy rekomendacje dotyczące kontynuowania akcji.
koordynator EV Klub Polska, organizator akcji "Autostrada do elektromobilności" - Łukasz Lewandowski
Źródło: EV Klub Polska