Ministerstwo Cyfryzacji podsumowało rok 2019 w bazie CEPiK. W najnowszej analizie pominięto te, z tymczasowymi tablicami. Nie zajmowano się również wyrejestrowanymi egzemplarzami i tymi, którym skończył się termin rejestracji. W zestawieniu znalazły się zatem nowe pojazdy, kupione w Polsce oraz sprowadzone z zagranicy i po raz pierwszy rejestrowane w naszym kraju. Ogółem w całym 2019 roku przybyło nam ponad 1 016 000 aut, ciągników i przyczep. Czas na szczegóły.
W minionym roku zarejestrowano ponad 2800 autobusów i dokładnie 16 trolejbusów. Pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej powinien ucieszyć fakt, że w większości to pachnące jeszcze świeżością pojazdy. Niemal 1100 autobusów zjechało z fabrycznej taśmy w 2019 roku, a blisko 200 rok wcześniej. Z kolei wszystkie trolejbusy pochodzą wyłącznie z tych dwóch roczników.
W obu grupach najczęściej rejestrowano produkowane pod Poznaniem Solarisy. Z Bolechowa pochodzi dokładnie 196 autobusów z ubiegłego roku, 30 z 2018 roku i wszystkie odnotowane „autobusy” korzystające z sieci trakcyjnej. Dokładnie 7 z 2019 roku i 9 o rok starszych.
Dodamy jeszcze, że prawie 600 egzemplarzy pochodzących z ostatnich dwóch lat (a zarejestrowanych w 2019 r.) zasiliło tabory autobusów miejskich, przeszło 230 turystycznych, a niespełna 100 międzymiastowych.
Prawie 16 000 rolniczych i niemal 18 000 samochodowych – tyle ciągników przybyło w CEP między styczniem a grudniem zeszłego roku. Po około 4000 egzemplarzy popularnych TIR-ów to DAFy i Scanie, przeszło 3 000 to pojazdy marki MAN.
W bazie pojawiło się też prawie 15 000 naczep ciężarowych i 39 specjalnych (to m.in. biblioteka na kółkach/kino, ambulans, czy pompa do betonu). Oprócz nich także po kilka tysięcy przyczep ciężarowych, rolniczych, czy specjalnych (wśród nich np. niemal 3 000 kempingowych i 11 estrad).
Ponad 83 000 to pojazdy ciężarowe. W tym zbiorze znajdziemy np. chłodnie, cysterny do przewozu mleka czy paliw płynnych, lawety i śmieciarki.
Mamy też samochody specjalne. W tej kategorii znaleziono 4 565 rekordów. Co się pod nimi kryje? 46 bankowozów, 3 garderoby/charakteryzatornie, 6 laboratoriów technicznych, 117 samochodów pogrzebowych, 2 koparki, 963 pojazdy pomocy drogowej czy 3 ruchome reklamy – to tylko niektóre egzemplarze tej kategorii.
Teraz to, co najciekawsze – czym Polacy jeżdżą na co dzień.
Zacznijmy od rankingu top 10 w kategorii marka:
Co jeszcze wiemy na temat osobówek zarejestrowanych w 2019 roku? 215 103 auta zostały wyprodukowane w ubiegłym roku. Na drugim miejscu, ze względu na rok produkcji, są samochody z 2018 roku. Tu już sporo mniej rekordów – 69 339. Na trzecim rocznik 2008 – 42 664.
Najpopularniejszy typ nadwozia to hatchback – 258 521 sztuk.
Samochody sprowadziliśmy głównie z Niemiec, Francji i Belgii, ale pojedyncze egzemplarze sprowadziliśmy też np. z Omanu (Ford Expedition z 2014, Audi A8 z 2015, Jeep Wrangler 2013), Zimbabwe (Ford Focus z 2006, Honda Jazz 2015), Meksyku (Ford Focus 2017, Dodge Journey 2015, Volkswagen Golf 2018), czy Ekwadoru (Chevrolet Trailblazer 2004).
Najczęściej rejestrowaliśmy auta na benzynę – 487 486 i na olej napędowy – 279 392 razy. Odnotowaliśmy też 1 241 samochodów zasilanych energią elektryczną.
Aż 2 228 z dodanych do bazy osobówek otrzymało indywidualne tablice rejestracyjne. Zabytkowe – 788, a dyplomatyczne 145. Reszta jeździ z tablicami zwyczajnymi.
Skoro już o tablicach mowa, to mamy też informacje, jakie jeszcze pojazdy otrzymały niebieskie blachy, jakie żółte a jakie wyróżniają się napisem z nazwą własną. Jeśli chodzi o te pierwsze, czyli tablice dyplomatyczne, otrzymało je również dziewięć motocykli, jedna przyczepa lekka i dwa pojazdy ciężarowe.
Tablice indywidualne otrzymało także m.in.: 38 autobusów, 12 ciągników rolniczych, 249 motocykli czy 435 pojazdów ciężarowych. Z kolei zabytkowe tablice (żółte) posiadają np.: autobus Ikarus 280 z 1990, 327 motocykli, w tym Jawa 175 z 1959 czy 21 samochodów specjalnych (w tym kultowy samochód kempingowy – Volkswagen T2 z 1972). To oczywiście tylko przykłady, bo łącznie w „klubie żółtych” znalazło się 1 277 pojazdów.
To jeszcze na koniec krótko o dwóch kółkach. W 2019 roku zarejestrowano 44 944 motocykle i 15 293 motorowery. Najwięcej jednośladów zarejestrowano 30 kwietnia – 521 (428 motocykli i 93 motorowery). Najczęściej rejestrowano te wyprodukowane w ciągu ostatnich trzech lat. Z 2019 roku – 12 243 (dominowała Yamaha – 1 024 rekordy i Romet Motors – 1 732), 2018 roku – 7 207 i z 2017 roku – 3 175.
CEPiK to źródło ciekawych informacji o tym, co jeździ po polskich drogach. Ale to nie tylko statystyki. Dzięki tej bazie oferujemy kierowcom coraz więcej e-usług. Dużą popularnością cieszy się Historia Pojazdu, z której Polacy w ubiegłym roku skorzystali aż 129 859 339 razy! Ponad 535 814 razy sprawdzali z kolei swoje punkty karne.
minister cyfryzacji - Marek Zagórski
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji