Koronawirus to zagrożenie przede wszystkim dla naszego zdrowia. Jednak z uwagi na ograniczenia i sytuację wywołaną pandemią cierpi także ogólnoświatowa gospodarka. Zanim jeszcze w Polsce odnotowano pierwszy przypadek zarażenia wirusem SARS-CoV-2, firmy z branży motoryzacyjnej, a więc silnie zglobalizowanej, narzekały już na zauważalne problemy z dostawami, przestojami i zamykanie fabryk.
Niestety więc skończyła się obserwowana od kilkunastu lat motoryzacyjna passa. Ciągle nie wiadomo, jak zakończymy ten rok. Po bardzo udanym początku roku nastąpił lockdown, który poważnie odbił się na kondycji branży, jednak czerwiec, okres wakacyjny i wrzesień pozwalały na cichą nadzieję, że może nie będzie tak źle. Po czym przyszła druga fala pandemii. Jaka jest więc sytuacja w branży?
To co obserwujemy obecnie w motoryzacji czy ogólnie w gospodarce i na całym świecie, nie napawa szczególnym optymizmem. Ciężko nawet przygotować dane, które za chwilę nie straciłyby na aktualności. Zachęcam jednak Państwa do udziału w XV Kongresie Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. Przedstawimy tam dane dotyczące producentów, dystrybutorów i warsztatów i to na przestrzeni całego tego roku. Uczestnicy Kongresu będą mogli poznać także szerszą perspektywę. Jedną z planowanych sesji poprowadzi Sekretarz Generalna CLEPA – pani Sigrid de Vries, która na podstawie danych z całej Europy zobrazuje nam sytuację europejskiego przemysłu.
Prezes SDCM - Alfred FrankeNiewątpliwie tematem, który zdominował cały 2020 rok jest koronawirus. Nie oznacza to jednak, że pozostałe wyzwania, z którymi branża mierzyła się wcześniej czy które czekają w przyszłości motoryzację, zniknęły. Przykładem tematu, który dotyka rynek motoryzacyjny jest dostęp do danych. Jego brak skazuje rynek wtórny na utratę konkurencyjności. Nic więc dziwnego, że organizacje takie jak FIGIEFA, we współpracy ze stowarzyszeniami krajowymi jak SDCM, zabiega by dostęp ten i swobodna konkurencja zostały zachowane.
Mówiąc o konkurencji nie sposób nie wspomnieć o wygasającym w 2023 roku rozporządzeniu o włączeniach blokowych w motoryzacji – MV BER/GVO. Już obecnie trwają konsultacje nad ich przyszłym brzmieniem. Więcej informacji na ten temat podczas Kongresu przekaże Sylvia Gotzen, Sekretarz Generalna FIGIEFA. Przypomnijmy, że wprowadzenie GVO zwiększyło szanse podmiotów działających w niezależnym sektorze motoryzacyjnym – zarówno dostawców, dystrybutorów, jak i warsztatów w konkurencji z autoryzowanymi stacjami obsługi. Przykładowo umożliwiło to niezależnym warsztatom naprawę pojazdów na gwarancji, której kierowca nie traci tylko z uwagi właśnie na przeprowadzenie naprawy poza ASO.
Oczywiście nowa polityka klimatyczna, która jest niezwykle ambitna i może stanowić zagrożenie dla firm obecnie skupionych na produkcji części do pojazdów z napędem konwencjonalnym, postępująca cyfryzacja i automatyzacja oraz wiele innych. O tym, podczas specjalnej sesji, będzie mówiła przedstawicielka DG GROW Komisji Europejskiej. Podczas Kongresu omówione zostaną problemy z naszego krajowego podwórka, jak na przykład zmiany w SKP, nowe obowiązki nakładane na firmy, powracające co jakiś czas postulaty zmiany w akcyzie na używane pojazdy sprowadzane zza granicy i tak dalej.
XV edycja Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego będzie inna niż wszystkie dotąd. Forma online wymusiła wiele zmian w naszym wydarzeniu. Niezmienny będzie szeroki zakres poruszanych tematów i to zarówno podczas pierwszego jak i drugiego dnia Kongresu. Wierzę, że każda osoba związana z motoryzacją znajdzie podczas Kongresu coś dla siebie.
Dyrektor ds. Prawnych i Przemysłu SDCM - Tomasz Bęben
Osoby, które jeszcze nie dokonały zgłoszenia mogą to zrobić wysyłając email na adres: monika.cholewinska@sdcm.pl
Źródło: SDCM